Ik heb zowel de BCD160DN alsmede de UBCD160DN. Voor de eerstgenoemde is er gratis software beschikbaar, zonder bugs en werkt sneller/beter.
Ik ben geen fan van Butel software. Het lijkt voor mijn gevoel dat bij elk nieuw model scanner hij stukken code kopieert en plakt bij de ontwikkeling van de software, waarmee oude bugs terugkomen, elementen die niet van toepassing zijn worden meegekopieerd (P25 bijvoorbeeld) en dat er dingen over het hoofd worden gezien/vergeten. De basis waarmee hij begint lijkt mij al heel oud. Ik zie veel overeenkomsten met software voor inmiddels oude scanners.
Jammer dat er een soort van monopolie is ontstaan als gevolg van een samenwerking/overeenkomst tussen (gezamenlijk?) Avera en Butel met Uniden US. De gratis Uniden SS software zou met een paar simpele aanpassingen geschikt gemaakt kunnen worden voor de UBCD160DN:
3.25 stapjes erbij (is Butel vergeten)
Broadcast Screen presets eruit (is Butel vergeten)
dPMR erbij
Squelch+Keypress backlight erbij
De rest is identiek behalve de Virtual Control en Bandscope, maar dat is mij de meerprijs (ten opzichte van gratis) niet waard. Dan heb je hem sowieso aan de computer hangen die de nodige storing geeft en dan zal je hem aan een buitenantenne moeten hangen, wat weer niet kan volgens de officiële verklaring van Avera..