Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 132097 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Online Remon

• Top Lid
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #450 Gepost op: 20 februari 2025, 12:54:29 »
Misschien een idee om een apart topic te maken voor de Butel programmeersoftware van deze scanner?

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #451 Gepost op: 20 februari 2025, 17:32:11 »
Hallo Remon,
Als je terugleest zie je dat er meer mensen zijn die toch liever alles in dit topic willen laten.
Het maakt mij niet uit, als er binnenkort wordt besloten wat zaken te knippen/splitsen pas ik mij daar wel bij aan.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #452 Gepost op: 20 februari 2025, 17:44:23 »
Er staat nu al zoveel door elkaar heen dat we het maar zo laten.

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #453 Gepost op: 21 februari 2025, 16:40:04 »
Er staat nu al zoveel door elkaar heen dat we het maar zo laten.

Ik zou voor de 260 een nieuw draadje maken.
Titel van dit topic aanpassen naar UBCD160DN.
De 260 is namelijk van binnen helemaal anders opgezet dan de UBCD160DN.
Ook hebben de toetsen andere functies.
Ik twijfel nog met welk model hij te vergelijken is, lijkt niet op BCT15 of UBCD260DN, nieuw opgebouwd wellicht.
Ook de ontvangst eigenschappen zijn niet te vergelijken met de UBCD160DN.
Niet met de bijgeleverde antenne, maar ook niet met een buitenantenne.
Alleen de software is hetzelfde.
Anders wordt dit topic enorm lang, en nu kun je het nog zuiver opsplitsen voordat alles door elkaar loopt.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #454 Gepost op: 21 februari 2025, 17:05:25 »
Bij deze.

Offline Ron

• Beginnend Lid
  • **
    • pd8rsp
« Reactie #455 Gepost op: 28 februari 2025, 08:22:26 »
Alle berichten hier over de UBCD160DN gevolgd en ik vond de ontvangstresultaten van de scanner erg tegenvallen, met name maritieme ontvangst was erg slecht en eigenlijk vind ik dat voor een bedrag van bijna 400 euro er geen bugs in mogen zitten zodat een schermdisplay die niet aanblijft. Vreemde is wel dat ik van een vriend een 160 te leen had en daar werkte de maritieme kanalen wel goed. Om idee te geven bij de ene ontvangst van S8 en de andere nog geen S1 en diep in de ruis. Het lijkt er bijna op dat niet alle versies even goed werken. Maar goed ik heb scanner retour gestuurd. Mocht er iemand interesse hebben om de Butel software over te nemen voor kleine prijs. Is alleen voor testen gebruikt dus gewoon nog te activeren, en de factuur als bewijs van aanschaf wordt meegeleverd. is ga toch verder niets met die software verder doen.

Offline Spijkie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #456 Gepost op: 28 februari 2025, 09:05:06 »
Ik kan mij wel vinden in de bevindingen van Ron. Ik heb de 160 zelf ook en vind ik het ontvangst ook op de maritieme kanalen prima. Ondanks dat het raar zou zijn wil ik best geloven dat er onderling verschil is in ontvangst, dat gevoel heb ik ook al lang bij bij de 3600xlt. Hier lees je ook veel berichten over dat deze doof zou zijn terwijl anderen dit niet zo ervaren. Zelf heb ik in de afgelopen jaren een drietal gehad van de 3600xlt en had ik daar ook het gevoel bij dat er onderling in verschil zat, helaas nooit gelijktijdig kunnen testen maar het exemplaar die ik nu heb is prima. Wat mij bij de 160 wel opvalt is dat het ontvangst qua modulatie prima is maar de s meter bijvoorbeeld maar 1 streepje aangeeft. Nu weet ik dat de s meter op scanners over het algemeen niet heel erg nauwkeurig zijn.
Waar mijn Icom R30 bijvoorbeeld 3 a 4 streepjes aangeeft bij een bepaald ontvangst geeft de 160 1 a 2 streepjes aan maar is de modulatie hetzelfde, bij eventuele ruis is de ruis bij de 160 niet meer dan bij de Icom en presteren ze puur op modulatie hetzelfde.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #457 Gepost op: 17 april 2025, 17:56:32 »
Ik heb vandaag toch een 160DN gekocht. Eerste bevindingen: op zich een gevoelig apparaat, ik denk zelfs gevoeliger dan mijn 3600xlt’s. Maar: ook gevoelig voor oversturing. Dat zijn de 3600’s ook dus verbaast het me niet echt, al vind ik het wel opvallend dat een oude eenvoudige 92xlt op dat vlak beduidend beter presteert.

Ik heb verder de volgende mail naar Avera verzonden over iets dat me verder opvalt:

Citaat
Ik heb vandaag een scanner ontvangen en het volgende valt mij op bij de ontvangst van zwakkere DMR signalen: ondanks dat de DMR data ‘riedel’ vrijwel zonder ruis binnenkomt, herkent de scanner het vaak niet als DMR signaal en stopt dus niet met scannen. Een 3600XLT op dezelfde antenne ruist meer als je in analoge modus naar dat signaal luistert maar herkent het signaal probleemloos als DMR en decodeert het dan ook zonder enig probleem. Het lijkt er op dat de 160DN te kritisch is afgesteld. (Mogelijk de ‘digital threshold’ zoals de 3600 die kent die te ‘strak’ staat?) Bij wat sterkere signalen speelt dit probleem niet. Ik zou verwachten dat dat in de firmware in te stellen zou zijn net als bij de 3600xlt maar dat blijkt niet het geval te zijn. Zou het mogelijk zijn om te bekijken of deze instelling in de firmware kan worden toegevoegd, óf in een update wat minder kritisch afgesteld kan worden?

Wat ik verder nog benoemen wil: qua bediening is het een fijn scannertje! Digitale signalen gewoon met frequentie invoeren, evt. color code en toonslot invullen en gaan. Veel eenvoudiger gaat het niet worden om naar DMR signalen te luisteren.

• Top Lid
« Reactie #458 Gepost op: 17 april 2025, 19:18:04 »
De 160 is een enorm populaire scanner. Zeker omdat dit de allergoedkoopste digital handscanner op de markt is.
Aan de S/N's te zien, zijn er heel veel van verkocht.
Waren in zeer korte tijd allemaal uitverkocht, ook wij zaten al 2 maanden zonder. Gelukkig sinds maandag weer op voorraad.
Tip: Wanneer je van te voren weet dat een frequentie bijv. DMR is, en je geeft dit zo in de software in, dan werkt het erg goed en zal hij met scannen sneller stoppen.
Op zich wel begrijpelijk, er moet in korte tijd enorm veel data verwerkt worden.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #459 Gepost op: 17 april 2025, 21:36:21 »
Klopt hoor, maar de signalen die ik in mijn mailtje naar Avera benoem staan ingesteld als DMR, zelfs met correcte color code. Analoog komen ze prima binnen, en tóch herkent de scanner het DMR signaal vaker niet dan wel en stopt dus niet met scannen. Dat lijkt me iets dat softwarematig op te lossen moet zijn, de 3600 ontvangt hetzelfde signaal (analoog) met meer ruis maar weet er probleemloos spraak uit te destilleren. Zodra het signaal een fractie sterker is, gaat het met de 160 óók prima.

Ik begrijp desondanks heel goed waarom het scannertje populair is. De bediening is klassiek simpel, hij werkt op twee AA batterijtjes, de geluidskwaliteit is goed, de gevoeligheid an sich valt me ook helemaal niet tegen (ik denk zelfs dat ie niet wat beter is dan de 3600) en hij is lekker compact.

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #460 Gepost op: 18 april 2025, 00:17:17 »
Gaat het om simplex DMR (signaal met pulsen) waar die moeite mee heeft, of ook bij een continue reutel?

Mijn Amerikaanse BCD160DN heeft moeite met simplex DMR als het signaal niet héél sterk is.

De digitale threshold kan ik wel instellen bij mijn US uitvoering, maar dat werkt juist anders(om) dan je zou denken: de scanner checkt eerst of het signaal digitaal is, zo niet dan laat hij het analoog door. Als je deze waarde verhoogt, mis je het begin van analoge gesprekken.

Als je een frequentie digitaal inprogrammeert, dan maakt de threshold waarde niks uit. Die is dan nergens op van invloed.

Wel heb ik het idee dat hij meer pakt als je geen CC meeprogrammeert. Alsof hij, wanneer hij het begin van de doorgang mist, eroverheen scant. Zet je 'm op hold, dan gaat het wel goed. Net of die alleen data uit de header haalt of niet vaak genoeg sampled, of dat dit niet synchroon loopt met de scan (dat het elkaar telkens misloopt).

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #461 Gepost op: 18 april 2025, 06:46:40 »
In mijn geval gaat het om een continue digitaal signaal van een DMR netwerk, dus geen simplex signaal. Wat je nu wel kunt instellen is de ‘digital waiting time’, ik vermoed dat je dat bedoelt? De 3600 laat daarnaast de optie instellen van ‘digital threshold’, een waarde van 5 tot 14 als ik me niet vergis. Wat je zegt over het op ‘hold’ zetten lijkt idd. bij mij ook van toepassing. Juist bij een niet supersterk signaal. En dan heb ik het niet over een zwak signaal dat maar net boven de ruisdrempel uitkomt. Ik vermoed dus dat die ‘digital threshold’ gewoon te strak staat, mogelijk uit ‘angst’ dat de scanner dmr gaat proberen te decoderen bij een écht te zwak signaal. Het zou dus fijn zijn om dat te kunnen finetunen.

• Top Lid
« Reactie #462 Gepost op: 18 april 2025, 16:27:28 »
Avera published a new note about SENSITIVITY of UBCD160DN  in the description of this scanner.
NOTE 4: SENSITITY (March 2025)
Some users complain about the sensitivity from UBCD160DN.
Please note that the sensitivity of UBCD160DN is the same as for UBC125XLT and UBCD3600XLT !
The UBCD160DN is a wideband portable receiver, designed primarily for portable use with the supplied antenna. Connecting an external antenna has the risk of overloading the receiver, due to strong signals in your area.
(In The Netherlands this happens when receiving , for example, strong P2000 signals on 169 MHz , while using an external antenna)
Here are a few general tips:
* Use the built-in attenuator option. You can set the attenuator per memory channel or you can use the global attenuator option.
* Use NFM reception mode instead of FM mode. You can program the reception mode per memory channel.
* When programming digital frequencies make sure to program the correct frequency (for example dPMR program 446.1031 MHz and not 446.1050 MHz). A deviation of a few kHz can already result in distorted reception. The Uniden UBCD160DN supports 3.125 kHz and 6.25 kHz steps specially for digital channels like dPMR frequencies.
More info:
https://www.avera.eu/uniden-ubcd160dn-with-user-manual...

Is ook precies wat ik steeds zeg op dit forum, en ook mijn eigen ervaring.
- Attenuator gebruiken.
- Goed programmeren, NFM, Digital aangeven indien bekend.
- Beoogd ontwerp/gebruik is met de meegeleverde antenne (of de RH771 heb ik zeer goede ervaringen mee).

In mijn ogen een enorm leuke veelzijdige scanner voor het geld, niet vergelijken met 2 of 3x zo'n dure modellen of alleen analoge modellen (iets met appels en peren).
Wij hebben de 125 zelfs uit het assortiment genomen omdat de 160 meer toekomst bestendig is (blijft wel leverbaar, maar op bestelling 1 of 2 dagen langer).

Offline Wassenaar

• Gevorderd Lid
« Reactie #463 Gepost op: 18 april 2025, 16:52:06 »
In het Nederlands ook nog even.

Avera publiceerde een nieuwe notitie over SENSITIVITEIT van UBCD160DN in de beschrijving van deze scanner.

OPMERKING 4: GEZINIGHEID (maart 2025)
Sommige gebruikers klagen over de gevoeligheid van UBCD160DN.
Houd er rekening mee dat de gevoeligheid van UBCD160DN dezelfde is als voor UBC125XLT en UBCD3600XLT !

De UBCD160DN is een draagbare breedbandontvanger, voornamelijk ontworpen voor draagbaar gebruik met de meegeleverde antenne. Het aansluiten van een externe antenne heeft het risico dat de ontvanger overbelast wordt door sterke signalen in jouw omgeving.
(In Nederland gebeurt dit bij het ontvangen van bijvoorbeeld sterke P2000-signalen op 169 MHz met gebruikmaking van een externe antenne)

Hier een paar algemene tips:
* Gebruik de ingebouwde attenuator optie. U kunt de attenuator per geheugenkanaal instellen of u kunt de optie Global attenuator gebruiken.
* Gebruik NFM-ontvangstmodus in plaats van FM-modus. Je kunt de ontvangstmodus per geheugenkanaal programmeren.
* Bij het programmeren van digitale frequenties zorg ervoor dat je de juiste frequentie programmeren (bv. dPMR-programma 446.1031 MHz en niet 446.1050 MHz). Een afwijking van enkele kHz kan al resulteren in verstoorde ontvangst. De Uniden UBCD160DN ondersteunt 3,125 kHz en 6,25 kHz stappen speciaal voor digitale kanalen zoals dPMR frequenties.

Meer info:
https://www.avera.eu/uniden-ubcd160dn-with-user-manual-english.html

Offline Just Listen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #464 Gepost op: 18 april 2025, 20:32:21 »
NEE ik heb hem niet en ik denk ook niet dat ik hem ga kopen.

Toch heb ik wat moeite (in het algemeen) met dit soort notes en uitspraken.

>Some users complain about the sensitivity from UBCD160DN.
>Please note that the sensitivity of UBCD160DN is the same as for UBC125XLT and UBCD3600XLT

Als "gebruikers" meerdere ontvangers hebben staan dan gaan ze die vergelijken en kan daar een mening uit komen.
Geen meetwaarden maar gewoon gebruikers ervaringen. En ja soms zijn het appels en peren vergelijken.

Ik denk dat dit een hele leuke scanner is voor het geld, maar misschien waren de verwachtingen iets te hoog gespannen.
Zal ook wel iets te maken hebben met GAS waar we zo nu en dan allemaal wat last van hebben met deze hobby.

Maak er een goed weekend van.