De UBCD160DN en een Icom R15 via een multicoupler aan dezelfde antenne gehangen. Verkeersontregelaar op 1700 meter afstand komt volle bak binnen op de R15 en komt niet binnen op de UBCD160DN. Was te verwachten, maar no problemo want de UBCD160DN gaat in de binnenzak voor radioverkeer in mijn directe omgeving.
Nu het donker is pakt de UBCD160DN 'm wel, maar met een berg ruis. Toch niet gek voor ruim 1700 meter afstand.
Je kunt hem i.d.d. niet vergelijken met een R15. Die is specifiek voor 108 tot 500 MHz analoog AM/FM ontworpen, en veel duurder.
Maar wel goed dat je het aanhaalt, zeker om te voorkomen dat men te hoge verwachtingen krijgt van de 160.
Ik vind onderweg de airband van de 160 overigens erg goed, viel me in het begin al op. Ook thuis op de buitenantenne.
En vanmiddag in de polder (buiten) aan de Maas bij Heusden ontving ik Astrid Pocsag op 169.6250 MHz. De 125 bleef toen stil.
Maar op kantoor, binnen, in de woonwijk leek de 125 weer beter op zijn eigen antenne.
Blijft lastig vergelijken met ontvangst.
Wel heb ik veel lol met de 160. Gaat altijd mee.
Mijn 125 staat ook altijd aan, maar puur voor de brandweerobject kanalen (is ook gekoppeld met VOIP). De 160 doet "de rest" en gaat ook mee overal heen.
Ik denk dat je de 160 vooral moet nemen als allround scanner welke superfijn in gebruik is (zeker wanneer de 3600 te lastig is), voor een scherpe prijs.