Auteur Topic: Air Omni UHF/VHF Base Antenne van DPD Productions USA  (gelezen 46547 keer)

Kinky (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Air Omni UHF/VHF Base Antenne van DPD Productions USA
« Reactie #76 Gepost op: 16 april 2026, 06:13:39 »
Ja dat is hem.

Offline arno

• Gevorderd Lid
Re: Air Omni UHF/VHF Base Antenne van DPD Productions USA
« Reactie #77 Gepost op: Vandaag om 00:10:58 »
Hee leuk bedacht deze AIR omni antenne van DPD.

Volgens mij is dit gewoon 3x dipole: een verticale dipole voor UHF (geheel verticaal)  eentje voor AIR high (onder -45 graden) en nog eentje voor AIR low (onder +45 graden)).
Niets spannends en theoretisch 2.15 dBi gain. Hierdoor zou deze "kattesnor" op papier net wat minder gain hebben dan een Diamond triple seven.

Maar een D777 is een vertical endfed antenna en hierdoor behoorlijk hoogohmig aan het feedpoint. Om toch de aanpassing te krijgen naar 50 ohm is een impedance transformator gebruikt.
In elke transformatie is er wat verlies en dat verlies hangt af van de gebruikte materialen. Wellicht dat de gain van de enkele of 2x stacked 5/8 lambda vertical hierdoor verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Ook wordt er bij de D777 gebruik gemaakt van een PL connector ipv een N type en deze geeft ook net wat meer mis-aanpassing.

Tenslotte is duidelijk te zien dat de dipoles voor VHF onder een hoek staan van zo'n (+/-) 45 graden t.o.v. de UHF vertical. Dit hoeft geen probleem te zijn maar kan zomaar eens de nodige dBs verschillen.
Afhankelijk van de polariteit van de TX antenne, het path tussen TX en RX (misschien is er wel multipath) en zeker ook de omgeving van de RX antenne.

Zo kan het zomaar gebeuren dat bij de persoon 1 deze Air Omni veel beter werkt dan de D777 en bij persoon 2 is dat net omgekeerd.
Die 45 graden polariteit wisseling scheelt met gemak zo'n 10 - 15dB in een anechoïsche kamer.
Maar dat is allemaal theoretisch.

Mijn persoonlijke mening: ik vind die genoemde prijzen voor deze antenne veel geld voor 6 stukjes ijzerdraad en een N connector.
Gewoon eens zelf wat bouwen en kijken wat dit op jouw locatie doet.

Veel hobbyplezier.