Auteur Topic: Nieuwe oplaadbare batterijen voor Uniden Bearcat UBCD3600XLT  (gelezen 23019 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe oplaadbare batterijen voor Uniden Bearcat UBCD3600XLT
« Reactie #75 Gepost op: 10 september 2025, 16:13:23 »
Ik weet niet of dat helemaal lekker past in de 3600.
De huidige Ladda 2450 gaan ook al met pijn en moeite in en uit de lader.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #76 Gepost op: 11 september 2025, 12:02:05 »
Ok, dan moet je dat i.d.d. niet doen.
De Super versie is een fractie dikker. Past bijvoorbeeld ook net niet goed in de Swissphone s.QUAD.

Offline Bleij

• Moderator
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
« Reactie #77 Gepost op: 11 september 2025, 16:14:36 »
Iemand hier ervaring mee?
https://www.bol.com/nl/nl/p/gp-recyko-rechargeable-aa-batterijen-oplaadbare-batterijen-aa-8-stuks/9300000035259673/

Twee weken geleden alle batterijen in de 125, 160 en 3600 ontvangers vervangen voor de GP-RECYKO 2600 mAh, doen het prima.

Ik gebruik daar wel de bijhorende snelladers bij.

Offline Just Listen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #78 Gepost op: 11 september 2025, 21:09:09 »
Even algemeen.....   Een merk AA NiMH cel mag je zeker laden met 500mAh of meer. 700 a 800 mAh is prima.

200mAh is aan de lage kant. Je hebt kans dat de lader niet lekker afslaat als ze vol zijn. Goedkope laders laden vaak met een lage stroom en een timer. Nadeel daarvan is dat ze niet kunnen zien hoe vol de cel nog was toen deze in de lader ging. Dus een lege cel zal in tijd net zo lang laden als een bijna volle. Omdat de laadstroom laag is is dat ook niet zo heel erg. Ze worden wat warm maar gaan er niet gelijk stuk van.

Als NiMH cellen ouder worden en of ze worden te diep ontladen < 1,00V sommigen zeggen 0,90V dan neemt de interne weerstand toe. Ga je dan laden met een te hoge stroom dan worden ze warm tot zelfs heel heet. Flink warm worden is nooit een probleem, echt heet is een ander verhaal ook daaraan kunnen ze stuk gaan.

Goede (de betere) SMART laders kunnen ook een ruwe meting doen van die interne weerstand en passen de laadstroom daar op aan.

Als je NiMH cellen goed zijn (normaal goed of redelijk nieuw) dan kun je ze (AA) in een goede lader gemakkelijk met 800mAh laden. Mogen ze wat warm worden maar zeker niet loei heet. Doen ze dat wel dan zijn ze aan vervanging toe.

En als je kunt.....  nooit verder ontladen dan 1,0V en voor de LSD / Eneloop liever geen laders gebruiken die druppel laden na het vol laden.
Doet je lader dat wel is dat geen probleem, maar laat ze er dan niet inzitten als ze geladen en vol zijn.

Als je de extra capaciteit niet nodig hebt dan is de Panasonic Eneloop AA 2000mAh (de witte) een hele fijne oplaadbare batterij.
Omdat ze iets dunner zijn dan de PRO passen ze ook beter in de diversen (oudere) hand scanners. Ze kunnen ook vaker opgeladen worden dan de PRO versie.
De Eneloop pro is wat dikker, heeft een wat hogere capaciteit en kan wat beter hogere stromen aan en leveren. Kan minder vaak (500) keer worden opgeladen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #79 Gepost op: 12 september 2025, 06:04:30 »
Helder verhaal, dank je wel hiervoor.
Sinds gisteren heb ik die witte 2000 mAh Eneloops voor in mijn 3600.
Vandaag de vuurdoop, ik ben benieuwd hoe lang de scanner blijft spelen.
En dan daarna in de lader en eens even kijken hoe snel ze zijn opgeladen.
Ik heb hier een Kraftmax BC4000 Pro en een Nitecore D4.
Beide hebben voor- en nadelen.

De Kraftmax is wat nauw, vooral het er uit halen van de cellen vergt wat kracht.
Voordeel is de verschillende in te stellen laadstromen, 200-500-700-1000 mA.
https://www.bol.com/nl/nl/p/everactive-nc-1000-plus-professionele-batterijen-lader-bl138/9200000075723868

De Nitecore heeft stugge verende lippen die je naar achter moet schuiven.
Laadspanning staat vast op 375 mAh.
https://www.bol.com/nl/nl/p/nitecore-digi-charge-d4-eu-4-chanel-smart-charger-for-li-ion-nimh-ni-cd-batteries/9200000052092614/

Maar eens kijken welke mijn voorkeur krijgt.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #80 Gepost op: 12 september 2025, 18:13:16 »
Sinds gisteren heb ik die witte 2000 mAh Eneloops voor in mijn 3600.
Vandaag de vuurdoop, ik ben benieuwd hoe lang de scanner blijft spelen.

Vandaag de 3600 met verlichting 9 uur ononderbroken aan gehad.
Daar ben ik dik tevreden over.

Dan nog even over mijn  laders.
Mijn Kraftmax BC4000 Pro schakelt over naar druppelladen met 25 mA.
De Nitecore doet niet aan druppelladen en schakelt dus helemaal uit.
En wat ik hier terug las schijnt dat het beste voor Eneloops te zijn.

Offline Just Listen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #81 Gepost op: 12 september 2025, 20:31:55 »
Hallo Johan,

Om echt een oordeel te geven over de twee laders zou ik me er eerst in moeten verdiepen. Toch even snel....

Ik denk dat ze alle twee goed te gebruiken zijn voor jouw doel. De Kraftmax bestaat al wat langer en kom je onder diversen namen tegen met soms ook kleine verschillen in de mogelijkheden (firmware). De vier batterijen zitten dicht op elkaar (worden daardoor sneller warm) en ik vind het er uit halen niet altijd heel prettig als ze strak zitten en weinig ruimte onderling hebben. De druppel lading is aan de hoge kant. Eneloop en LSD er niet langer in laten zitten als nodig (als ze vol zijn).

De Nitecore slaat af als ze vol zijn en heeft geen druppel lading. Dat zie je op steeds meer nieuwere laders omdat we meer de LSD cellen (Eneloop achtige) gaan gebruiken.
Nadeel is misschien dat deze lader (en zo ook veel anderen) een verschil maakt in de laadstroom met 2 of 4 cellen in de lader.  Ik denk als je deze met 4 cellen rond de 375mAh kunt laten laden en ze slaan netjes af op -dv/dt dat je die dan heel goed kunt gebruiken.
De Nitecore kan meer dan alleen NiMH laden. Detectie doen ze automatisch op basis van spanning. Dat gaat bijna altijd goed maar pas op met oude of hele slechte batterijen dan willen ze zich nog wel is een enkele keer vergissen. Altijd dus even kijken of hij NiMH aangeeft bij het laden dan zit je zeker goed.  

Als je je batterijen helemaal leeg hebt gebruikt, wacht dan niet te lang met ze weer te laden.

Groeten uit warm en zonnig Den Haag (bijna Scheveningen)  :)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #82 Gepost op: 13 september 2025, 06:08:58 »
Dank je wel voor deze les weer.
Ik zal vanaf nu de Nitecore gaan gebruiken voor de Eneloops.
Ik moet wel steeds setjes van 3 laden dus dan wordt het 375 mAh maar ik zal eens een setje van 2 proberen, kijken wat die doet.
Wat betekent trouwens dat CC, CV, -dv/dt?
Daar wordt in de handleiding ook over gesproken maar het zegt mij niet veel.
https://charger.nitecore.com/Uploads/FLASHLIGHTS/download/d4.pdf

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #83 Gepost op: 13 september 2025, 07:45:00 »
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die de handleiding zelfs van batterijen lees Had van de zomer hier op het forum ook een vraag gesteld over batterijen en was erg blij met de antwoorden.

CC (Constant Current)
• Wat is het: De lader levert een constante stroom aan de batterij.
• Wanneer gebruikt: In het begin van het laadproces, wanneer de batterij nog ver onder zijn maximale spanning zit.
• Doel: Snel energie toevoegen zonder de batterij te overbelasten.

CV (Constant Voltage)
• Wat het is: Zodra de batterij een bepaalde spanning bereikt, schakelt de lader over naar een constante spanning.
• Wat gebeurt er: De stroom neemt geleidelijk af terwijl de batterij verder oplaadt.
• Doel: Voorkomen van overladen en beschermen van de batterijcellen.

-dT/dt (Temperatuursverandering per tijdseenheid)
• Wat het is: Een methode om het laadproces te stoppen op basis van de snelheid waarmee de temperatuur van de batterij verandert.
• Wanneer gebruikt: Vooral bij NiMH- en NiCd-batterijen.
• Doel: Detecteren wanneer de batterij vol is - een scherpe daling in temperatuurverandering (-dT/dt) duidt erop dat de batterij geen energie meer opneemt en dus vol is.

Deze methodes worden vaak gecombineerd in slimme laders, vooral bij lithium-ion batterijen (CC/CV), om optimale prestaties en veiligheid te garanderen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #84 Gepost op: 13 september 2025, 07:46:35 »
Dank u wel voor deze uitleg.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #85 Gepost op: 13 september 2025, 07:52:28 »
Graag gedaan, het is geen parate kennis, dus even opgezocht. Ik moest van de zomer ook nieuwe batterijen en kreeg hulp vanuit het forum. Wat me ook bijstond is dat duurder niet altijd beter is.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #86 Gepost op: 13 september 2025, 07:59:50 »
Ik heb het ook nooit echt goed geweten hoor.
Dit is voor velen weer waardevolle informatie.

Offline Just Listen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #87 Gepost op: 13 september 2025, 08:59:30 »
Ik heb even snel naar de Nitecore handleiding gekeken. Bij het tegelijk laden van 3 of 4 NiMH cellen zit je inderdaad op 375mAh laadstroom en dat is prima.
Mag zeker meer zijn maar als dit snel genoeg is dan is het veilig en geen zwaardere belasting voor je batterijen. Bij twee doet hij 750mAh dat is voor een gezonde AA cel ook nog geen probleem. Kan wel warmer worden.

Voor NiMH cellen is de "vol" detectie lastig voor laders. Smart laders gebruiken hier vaak ‑dv/dt (of een variant) voor. Eenvoudige uitleg. Als de cel bijna vol is loopt de temperatuur iets (meer) op en er is een hele kleine terugval in spanning. Door die te detecteren weet de lader dat de batterij vol is en slaat af of gaat over op druppel laden.
Je hebt laders die de temperatuur monitoren, een timer hebben en of een vorm van ‑dv/dt hebben of een combinatie. Voor hele nieuwe (eerste gebruik) en hele oude en slechte NiMH cellen wil de ‑dv/dt nog wel is mis gaan. Hoe "gemakkelijk" de detectie is, is ook verschillend tussen verschillende merken cellen. Daarom kun je op wat duurdere smart laders vaak ook die ‑dv/dt nog wat aanpassen in de instellingen.

CC en CV worden gebruikt bij het laden van (lithium) zoals Li-ion en LiFePO4 cellen.  Die kunnen ook in de Nitecore.
Grote voordeel is dat deze cellen veel gemakkelijker te laden zijn en ook de aflag bij vol is geen probleem. Ze hebben ook een hogere energie dichtheid dan NiMH.
Ze hebben een ander (hogere) spanning en zijn niet uitwisselbaar.  Groot nadeel is dat ze in brand kunnen vliegen bij verkeerd laden of mechanisch geweld.
Normaal gesproken moeten lithium cellen dus altijd worden gebruikt in combinatie met een stukje elektronica om ze te beveiligen tegen overladen en diep ontladen.

Zie verder ook de tekst van Noway  :)

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #88 Gepost op: 13 september 2025, 20:12:40 »
Via dit topic toch ook even naar mijn lader gekeken.
Die kwam van de LIDL en laadt met 1000mA de AA batterijen.
Toch voor de zekerheid ook maar de Nitecore D4 met de witte Enerloop batterijen besteld.
Allemaal hartelijk dank voor de informatie!!

John