Auteur Topic: AIS-decoder  (gelezen 77024 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Leen Ansems

• Gast
Re: AIS-decoder
« Reactie #150 Gepost op: 11 oktober 2006, 16:25:29 »
Probeer het eerst met 15 kHz (is eigenlijk 16..) lukt dat niet dan op 30 kHz bandbreedte.
Mvg,
Leen

Gert Jan

• Gast
« Reactie #151 Gepost op: 11 oktober 2006, 17:48:55 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Probeer het eerst met 15 kHz (is eigenlijk 16..) lukt dat niet dan op 30 kHz bandbreedte.
Mvg,
Leen

Ik had een bootje (Samira) op de stand 30kHz, ik zet hem nu een paar uur op 15kHz.
Bedankt Leen.
Ik zie nog niet echt de exacte positie op de kaart aangezien het experimenteel is, misschien kan iemand wat met de coordinaten 51*56.698N en 5*36.073E, hij gaat naar Chatham.
Mocht iemand nog leuke kaarten hebben van het Gooi en Eemmeer en van het gebied bij Wijk bij duurstede hou ik me van harte aanbevolen!
Inmiddels zie ik ook de RWS30 verschijnen op 51*49.025N, 5*13.771E course 33*.
Weet iemand waar die coordinaten zijn?

Gert Jan

• Gast
« Reactie #152 Gepost op: 11 oktober 2006, 19:28:25 »
Ik ben inmiddels wat verder met spelen, heb mijn eigen coordinaten ingevoerd en zag net schepen tot 39.8nm weg.
15kHz is dus goed in dit geval, ik laat hem lekker zo staan.

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #153 Gepost op: 20 november 2006, 11:10:35 »
Inmiddels draait Shipplotter hier ook naar volle tevredenheid (Thanx to Rene "discriminator.nl"). Vanuit Leeuwarden ontvang ik redelijk wat scheepvaart. Kan iemand mij ook vertellen welke van de beide frequenties (161.975 of 162.075) de beste resultaten geeft, of maakt het niets uit?

Dan nog even over Demodulator Options:

Welke opties hebben jullie ingeschakeld? Ik heb op dit moment Require Preamble & Require HDLC FCS Correct en de Autobias ingeschakeld.

Alvast bedankt,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #154 Gepost op: 20 november 2006, 11:19:32 »
Citaat van: "Bass"
Kan iemand mij ook vertellen welke van de beide frequenties (161.975 of 162.075) de beste resultaten geeft, of maakt het niets uit?

Dat maakt niets uit. Schepen zenden om de zoveel seconden hun gegevens uit wisselend op 1 van deze 2 freqs. Dus zeg maar de ene minuut op 161.9750 en de volgende minuut op 162.0250.

Dan nog even over Demodulator Options:
Welke opties hebben jullie ingeschakeld? Ik heb op dit moment Require Preamble & Require HDLC FCS Correct en de Autobias ingeschakeld.

Die eerste 2 heb ik ook aan en Autobias staat uit.

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #155 Gepost op: 20 november 2006, 11:44:06 »
@ Johan:

bedankt voor het antwoord. Heb je audiokabel op de line-in of de microfoonaansluiting? Het lijkt alsof het signaal bij mij via de Line-in niet hard genoeg is, ook al zet ik hem via de opnameregeling voluit.  De groene "golven" komen ongeveer tot 1/8 van het scherm. De blauwe lijn zit zo'n 1/8 onder de basislijn (sorry, ik heb ff geen webspace om een screenshot te dumpen).

Kan ik dit nog verbeteren?
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #156 Gepost op: 20 november 2006, 11:48:33 »
@ Johan:Heb je audiokabel op de line-in of de microfoonaansluiting?

Op de Line-in. Anders even bij Demodulator Require preamble uitzetten.

Bas-i

• Gast
« Reactie #157 Gepost op: 22 november 2006, 08:16:56 »
Hoi,

ik heb al wat rondgezocht maar kan volgens mij niks vinden... ik begrijp dat iedereen ShipPlotter gebruikt om AIS uit te luisteren. Is hier een alternatief voor eigenlijk?

En heeft iemand een idee hoe je zoiets zou moeten maken? Wat komt er uit die discriminatoruitgang en wat is er nodig (geluidskaart dus) om dat om te zetten in betekenisvolle data?

Thanks,

Bas.

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #158 Gepost op: 24 november 2006, 10:14:44 »
Hier draait Shipplotter nu bijna tot teveredenheid. Hieronder heb ik even een voorbeeld van de afbeelding die ik wil gaan gebruiken op onze nieuwe website:

Lijkt dit wat? Ik wil graag nog een aantal scheepsnamen aanpassen. Zo ontvang ik het zandschip Zeezand Express altijd als Zeezand_Express en bijvoorbeeld de loodstender Endevour als Endevour Plt Vessel. In welk bestand van Shipplotter kan ik dit wijzigen? Ik heb al een aantal files gewijzigd, maar het probleem blijft zich voordoen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #159 Gepost op: 24 november 2006, 10:23:23 »
Ik wil graag nog een aantal scheepsnamen aanpassen. Zo ontvang ik het zandschip Zeezand Express altijd als Zeezand_Express en bijvoorbeeld de loodstender Endevour als Endevour Plt Vessel. In welk bestand van Shipplotter kan ik dit wijzigen? Ik heb al een aantal files gewijzigd, maar het probleem blijft zich voordoen.

Dit is mij ook nog steeds niet gelukt. De namen schijnen uit een bepaalde database te komen en kunnen dan niet handmatig aangepast worden.

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #160 Gepost op: 24 november 2006, 10:33:33 »
Rechtsklik op schip in SP, naam wijzigen; in de opties kun je ergens aanvinken "op je eigen gegevens vertrouwen"of op de ITU gegevens vertrouwen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #161 Gepost op: 24 november 2006, 10:38:26 »
Citaat van: "jomaco"
Rechtsklik op schip in SP, naam wijzigen; in de opties kun je ergens aanvinken "op je eigen gegevens vertrouwen"of op de ITU gegevens vertrouwen.

Als ik dat doe krijg ik een venster met diverse gegevens van het schip. Rechtsboven staat de optie; Lookup. En stuk daaronder; Photo. En dan helemaal naar beneden 3 opties; Auto Lookup, Edit en Ok. En dan heb je nog 3 keuzes in Plot this ship. Helaas nergens de optie die jij noemt.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #162 Gepost op: 24 november 2006, 15:14:03 »
Citaat van: "Johan Beck"
De namen schijnen uit een bepaalde database te komen.

De namen worden door de schepen eens per 6 minuten zelf uitgezonden, als onderdeel van de statische informatie. Wat je ziet is hetzelfde als ingesteld aan boord van het schip.

De combinatie MMSI - naam wordt opgeslagen in shipinfo.txt. Daar kun je eventueel zelf de naam wijzigen.

Rene

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #163 Gepost op: 24 november 2006, 15:21:28 »
OK,

en wat doet het bestandje Namechange.txt dan?

het lijkt mij dat Shipplotter het ontvangen MMSI-nummer vergelijkt met wat er in een .txt bestand van Shipplotter staat en dit dan toont in het programma, or am i wrong?

Vr. gr.

Bas

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #164 Gepost op: 25 november 2006, 10:08:03 »
Citaat van: "Discriminator"
De combinatie MMSI - naam wordt opgeslagen in shipinfo.txt. Daar kun je eventueel zelf de naam wijzigen.

Op dit moment ligt de Maersk Nantes op de Maasvlakte. Tussen Maersk en Nantes zit een behoorlijk gat. Ik heb SP afgesloten, in shipinfo.txt dat gat van 5 spaties teruggebracht tot 1 spatie. Toen SP weer gestart en weer was er een enorm gat tussen Maersk en Nantes.

En ik kijk nu even op AISLive en ook daar zit een behoorlijk gat tussen die 2 namen.