Auteur Topic: AIS-decoder  (gelezen 77019 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS-decoder
« Reactie #120 Gepost op: 4 september 2005, 22:02:18 »
Citaat van: "plvsch"
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met het uitzenden van het ais signaal op de twee VHF kanalen. Als ik op 1 van beide kanalen aan het ontvangen ben mis ik dan iets?  Waarom gebruikt AIS eigenlijk twee kanalen?
Zie jullie antwoord graag tegemoet

AIS-uitzendingen door schepen vinden afwisselend op beide kanalen plaats. Mocht een van de 2 frequenties storing ondervinden, dan blijft het systeem toch werken.

Als eenvoudige luisteraar met maar een kanaal mis je de helft van de berichten. Voor de dynamische informatie (koers, vaart), die om de paar seconden wordt uitgezonden maakt dit niet echt veel uit. De statische informatie (bijvoorbeeld scheepsnaam) wordt elke 6 minuten uitgezonden. Als je maar een kanaal beluistert, kan het dus maximaal 12 minuten duren voordat deze informatie langskomt.

Groeten,
Rene

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #121 Gepost op: 9 december 2005, 19:24:59 »
Misschien niet helemaal op de juiste plek......
Een scanner met discriminator uitgang is niet echt een goedkope oplossing.
Op yahoo-shipplotter forum was/is het volgende te vinden:
http://www.radiometrix.co.uk/products/tx1rx1.htm

Gr.: j.d.

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #122 Gepost op: 9 december 2005, 19:29:34 »
Citaat van: "j.d."
Misschien niet helemaal op de juiste plek......
Een scanner met discriminator uitgang is niet echt een goedkope oplossing.
Op yahoo-shipplotter forum was/is het volgende te vinden:
http://www.radiometrix.co.uk/products/tx1rx1.htm

Ik wed dat dat je meer kost dan een (tweedehands) scanner met discriminatoruitgang.

Rene

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #123 Gepost op: 9 december 2005, 19:52:23 »
Niet onmogelijk Rene. Waarschijnlijk weet je meer.
En wedden doe ik uit principe niet maar wel gokken.

Gr.: J.D.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #124 Gepost op: 10 december 2005, 16:45:40 »
Guys Hi!

I have just contacted Radiometrix Ltd to clarify the situation
regarding the
RX1 receivers (161.975 & 162.025) availability and costings etc. They
advised me that they only have 1x 162.025Mhz and 0x 161.975Mhz
receivers in
stock (there may be finished items on the manufacturing floor waiting
to be
added to stock levels at this time) These are Non-standard frequencies
but
ARE readily available, with a lead time of between 10 & 15 days for nil
stock items. Minimum order size is 1 item. The price of each of the
above
receiver is £29.44 plus VAT and postage.

Their Technical support would be happy to answer any queries and can be
contacted on  tech_support@radiometrix.co.uk

Hope this helps

Paul

uitkijk

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: 10 december 2005, 18:58:17 »
Wat dacht je van op een radiobeurs een condor16 kopen, breedbandig laten programmeren en je bent voor 50 euro het ventje. Voor niet zendgemachtigden, minstens de set voor zenden laten blokkeren.  :oops:

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 10 december 2005, 19:22:26 »
Zo gemakkelijk is dat niet. Een andere prom erin zetten en dan ben je klaar?. Denk het niet. Het toestel zal toch eerst aangepast en afgesteld moeten worden. Ik weet dat er handelaren zijn die alleen de prom vervangen en de klachten mag iemand anders dan oplossen. Vindt ik niet erg. Ik verdien eraan :):):)
mvg,
Leen

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #127 Gepost op: 6 maart 2006, 10:35:04 »
Ik heb hier nu ook AIS draaien op een AOR 8200 mk1 met D-130 Discone.
Regelmatig verschijnen er schepen op de kaart, maar lang niet alle schepen. Hier vanuit Leeuwarden "pak" ik regelmatig schepen in de "lanes" boven de eilanden en vanuit de haven van Harlingen.

Hoe is het mogelijk dat niet alle schepen boven de eilanden worden geplot?? Zit er verschil in het vermogen van de AIS-zenders??

Op dit moment heb ik de Require preamble ingeschakeld en de
Require HDLC FCS correct en de Require HDLC End Flag uitgeschakeld. M.i is dit de beste optie voor het ontvangen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee??

Zijn er ook nog mensen die zeekaarten voor shipplotter gebruiken. Ik gebruik namelijk op dit moment kaart 1811.9 & 1811.10
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: 6 maart 2006, 10:51:45 »
Vaartuigen van kustwacht, douane enz hebben een AIS systeem wat gecodeerd is. Zij kunnen ieder vaartuig zien, maar de normale vaartuigen kunnen de kustwacht en douane schepen niet zien op het scherm. Daar moet je ook rekening mee houden.
mvg,
Leen

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #129 Gepost op: 6 maart 2006, 11:17:14 »
Citaat
Vaartuigen van kustwacht, douane enz hebben een AIS systeem wat gecodeerd is. Zij kunnen ieder vaartuig zien, maar de normale vaartuigen kunnen de kustwacht en douane schepen niet zien op het scherm. Daar moet je ook rekening mee houden.

Hallo,

dit had ik al reeds begrepen, maar verder ontvang ik op zijn ochtende, telkens dezelfde schepen en bijna geen nieuwe. Zo ontving ik vanochtend:

CMA CGM RAVEL in N53.39.990 & E05.59.950

Dit schip kon ik mooi de gehele ochtend volgen, maar er werden geen overige schepen geplot (en ik neem aan dat er veel meer scheepvaart in dat gebied was). Daarom vroeg ik me af of er verschil is in de zendersterkte van de AIS-systemen, of komt het door de instellingen in Shipplotter zelf?

Vr. gr.

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #130 Gepost op: 6 maart 2006, 12:04:15 »
Citaat van: "Bass"
dit had ik al reeds begrepen, maar verder ontvang ik op zijn ochtende, telkens dezelfde schepen en bijna geen nieuwe. Zo ontving ik vanochtend:

Dit schip kon ik mooi de gehele ochtend volgen, maar er werden geen overige schepen geplot (en ik neem aan dat er veel meer scheepvaart in dat gebied was). Daarom vroeg ik me af of er verschil is in de zendersterkte van de AIS-systemen, of komt het door de instellingen in Shipplotter zelf?

AIS-zenders werken met 12.5 watt nominaal. Wat wel kan uitmaken is de antennepositie op het schip. Hoe hoger die is, des te groter het bereik. Welke bandbreedte heeft je scanner? Te smalbandige FM-ontvangst kan ertoe leiden dat je een deel van de schepen niet ontvangt.

Rene

Offline Discuscs

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #131 Gepost op: 9 maart 2006, 12:28:55 »
Citaat

Dat is een heel groot containerschip met een antenne op grote hoogte. Ik pak hier in Den Helder ook alleen de grotere schepen op afstanden van 20 NM en verder.

http://schiffs-fotos.de/ucc/html/CMA%20CGM%20Ravel.html
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100

uitkijk

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: 10 maart 2006, 02:38:01 »
Citaat van: "Leen Ansems"
mvg,
Leen

Ehm, dat "purple" werkt nog niet zover mij bekend, boel staat gewoon op ontvangen zonder zenden, net als wij dus  ;)

Overigens zijn er vervelend genoeg altijd nog "gewone" schepen die de boel niet voortdurend bij hebben staan.

Kees

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #133 Gepost op: 29 maart 2006, 11:43:00 »
Hallo,

inmiddels heb ik Shipplotter geregistreerd en draait het programma hier als een trein. Nu heb ik nog een vraag (ik heb reeds al even gekeken op het shipplotter-forum, maar het is daar lastig zoeken tussen al die berichten):

Is het mogelijk om de grote van de scheeps-icoontjes te veranderen binnen schipplotter? Ik maak namelijk gebruik van enkele kaarten en daarbij vallen de geplotte schepen soms in het niet. Is hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Bass

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #134 Gepost op: 30 maart 2006, 10:48:12 »
Hallo,

bedankt voor uw reactie. Ik gebruik op dit moment kaart 1811.1 (Noordzee + Waddenzee). Hierop zijn veel details te zien. Op dit moment ben ik de kaart aan het aanpassen (gasleidingen, tekst, enz. weghalen), omdat ik anders de scheeps-icoontjes bijna niet kan zien. Daarom was mijn vraag er of ik de icoontjes groter kon maken, zodat ze duidelijker zijn.

Op je vraag of ik mijn ontvangsten ook "share"met de COAA-server: Yes, i do.

Vr. gr.

Bass