Zo weer even na wat jaren de scanner (yupiteru mvt 7100) uit het stof gehaald en aangesloten op een geimproviseerde antenne mast (Diamond X50n op een paal van 2,5-3 mtr die letterlijk los in de grond staat)
De scanner heb ik al sinds jaren 90 denk ik dus ik ben niet helemaal nieuw met deze materie maar de ontvangst valt een beetje tegen. Het nadeel van deze scanner is dat die zijn geheugen wel is verliest, en je geen namen kunt opslaan. In het verleden wel is met de NOAA's bezig geweest maar dan loop je tegen de bandbreedte beperking op. De laatste week ben ik vooral met de frequentie lijst van elsinga bezig. (mooie complete lijst, wou dat ik die jaren eerder had gevonden)
Op dit moment ben ik een beetje met luchtvaart bezig maar ik ontvang alleen de vliegtuigen in de lucht en eigenlijk niks van de grond en dat probleem heb ik altijd al gehad. Ik zit ongeveer 30 km onder Utrecht, hoe hoog moet die antenne staan om bijv schiphol tower te ontvangen?
Ander probleem is dat ik niet echt duidelijk heb hoe de communicatie in die sector werkt, je hebt de bijv schiphol tower freq's, iedere luchthaven heeft een tower freq, ok logisch, maar je hebt ook Amsterdam Radar, die in verschillende sectoren is verdeeld. Ook daar ontvang ik alleen de vliegtuigen en niet de grond. Mijn vermoeden is dus dat de antenne's daarvoor allemaal op 1 punt staan. (schiphol?) Daarnaast hebt je departure en approach freq's.. ok toen was ik het spoor bijster. (is dat voor landen en opstijgen?) En om het nog leuker te maken is er ook maastricht eurocontrol die ook radar secties hebben in NL. Hoe werkt dit geheel want een goede uitleg ontbreekt. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor de millitaire luchtvaart.
Verder heb ik een beetje geluisterd op de 2 mtr band, daar ontvang ik eigenlijk een repeater uit amersfoort en soms wat lokale amateurs, vaak hoor je maar 1 kant vh gesprek en daardoor is het slecht te volgen. Ik heb de marifoon freq's geprobeerd daar is niks van te maken en AIS ontvang ik ook niet. (zit toch maar 6-10 km van de waal) ACARS lukt weer wel en uiteraard PDW (p2000) Eigenlijk ontvang ik verder niet veel. Ik heb ook wat HF geprobeerd met een stukkie draad binnenshuis maar daar krijg ik shannen volmet op 5505 Khz niet eens mee binnen wat via de WebSDR van de utwente website wel prima lukt. Lijkt me ook interesant om een SDR stickie te prutsen.
Ik zit er over te denken om een telescoop mast te kopen a 10-12 mtr (mag niet te duur worden) om evt de antenne wat hoger te krijgen. Het voordeel van zo'n mast is dat als ik geen zin of geen tijd meer heb ik de mast kan inschuiven, antenne er afhalen en opbergen. Ik twijfel of ik zo'n fiber mast moet nemen of iets van metaal. (meteen stuk duurder) Zijn die fiber mastjes wel stevig genoeg en gaan ze niet zwiepen en hoe zet je zoiets vast op de grond?