Auteur Topic: Hallo  (gelezen 6267 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
Hallo
« Gepost op: 25 december 2012, 16:08:48 »
Zo weer even na wat jaren de scanner (yupiteru mvt 7100) uit het stof gehaald en aangesloten op een geimproviseerde antenne mast (Diamond X50n op een paal van 2,5-3 mtr die letterlijk los in de grond staat)

De scanner heb ik al sinds jaren 90 denk ik dus ik ben niet helemaal nieuw met deze materie maar de ontvangst valt een beetje tegen. Het nadeel van deze scanner is dat die zijn geheugen wel is verliest, en je geen namen kunt opslaan.  In het verleden wel is met de NOAA's bezig geweest maar dan loop je tegen de bandbreedte beperking op. De laatste week ben ik vooral met de frequentie lijst van elsinga bezig. (mooie complete lijst, wou dat ik die jaren eerder had gevonden)  

Op dit moment ben ik een beetje met luchtvaart bezig maar ik ontvang alleen de vliegtuigen in de lucht en eigenlijk niks van de grond en dat probleem heb ik altijd al gehad.  Ik zit ongeveer 30 km onder Utrecht, hoe hoog moet die antenne staan om bijv schiphol tower te ontvangen?

Ander probleem is dat ik niet echt duidelijk heb hoe de communicatie in die sector werkt, je hebt de bijv schiphol tower freq's, iedere luchthaven heeft een tower freq, ok logisch, maar je hebt ook Amsterdam Radar, die in verschillende sectoren is verdeeld. Ook daar ontvang ik alleen de vliegtuigen en niet de grond. Mijn vermoeden is dus dat de antenne's daarvoor allemaal op 1 punt staan. (schiphol?)  Daarnaast hebt je departure en approach freq's.. ok toen was ik het spoor bijster. (is dat voor landen en opstijgen?) En om het nog leuker te maken is er ook maastricht eurocontrol die ook radar secties hebben in NL. Hoe werkt dit geheel want een goede uitleg ontbreekt. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor de millitaire luchtvaart.  

Verder heb ik een beetje geluisterd op de 2 mtr band, daar ontvang ik eigenlijk een repeater uit amersfoort en soms wat lokale amateurs, vaak hoor je maar 1 kant vh gesprek en daardoor is het slecht te volgen.  Ik heb de marifoon freq's geprobeerd daar is niks van te maken en AIS ontvang ik ook niet. (zit toch maar 6-10 km van de waal)   ACARS lukt weer wel en uiteraard PDW (p2000)  Eigenlijk ontvang ik verder niet veel. Ik heb ook wat HF geprobeerd met een stukkie draad binnenshuis maar daar krijg ik shannen volmet op 5505 Khz niet eens mee binnen wat via de WebSDR van de utwente website wel prima lukt. Lijkt me ook interesant om een SDR stickie te prutsen.

Ik zit er over te denken om een telescoop mast te kopen a 10-12 mtr (mag niet te duur worden) om evt de antenne wat hoger te krijgen. Het voordeel van zo'n mast is dat als ik geen zin of geen tijd meer heb ik de mast kan inschuiven, antenne er afhalen en opbergen. Ik twijfel of ik zo'n fiber mast moet nemen of iets van metaal. (meteen stuk duurder) Zijn die fiber mastjes wel stevig genoeg en gaan ze niet zwiepen en hoe zet je zoiets vast op de grond?
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline PDJ10

• Gevorderd Lid
    • Radio Eclips
Re: Hallo
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2012, 12:45:29 »
Welkom  ;)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Ron 01

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2012, 15:16:37 »
Welkom op het forum.

Mvg Ron

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2012, 17:13:13 »
dankje wel, zoals uit mijn bericht blijkt zit ik met een aantal vragen. Eigenlijk is het jammer dat hier op het forum niet een aantal faq's beschikbaar zijn waarin een en ander wordt uitgelegd bijv over de luchtvaart communicatie.  Ik kan wel 200 luchtvaart freq's er in zetten maar dat hoor je alles door elkaar en is er geen touw aan vast te knopen.  Ik mag toch aannemen dat de piloten niet elke 10 min handmatig die radio op een andere freq moeten zetten.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N Discone-- Aircell 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder --

Offline daanus

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2012, 17:27:16 »
dankje wel, zoals uit mijn bericht blijkt zit ik met een aantal vragen. Eigenlijk is het jammer dat hier op het forum niet een aantal faq's beschikbaar zijn waarin een en ander wordt uitgelegd bijv over de luchtvaart communicatie.  Ik kan wel 200 luchtvaart freq's er in zetten maar dat hoor je alles door elkaar en is er geen touw aan vast te knopen.  Ik mag toch aannemen dat de piloten niet elke 10 min handmatig die radio op een andere freq moeten zetten.

Misschien niet om de 10 minuten, maar toch vrij vaak. Bijvoorbeeld op EHEH. Een 737 begint op Ground (121.925) dan naar TOWER (131.000) En dan door naar DutchMil (128.350) En dat binnen ongeveer 30 minuten. Oke dat is 30:3= 10 maarja. In de lucht gaan de freqs toch wel handmatig naar een andere freq. ::)
En als er 1 komt landen, hoor ik ze eerst op Dutchmil, dan Arrival, Tower, Ground.  Binnen ongeveer 40 minuten. En die freqs gaan toch echt handmatig. ::)
UBC3500XLT-Sirio MGA 55-550 -Diamond SRH771 / UBC9000XLT / Commtel COM 104

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2012, 17:32:07 »
DutchMill

Je bent wel hardleers hè!  ???

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2012, 17:34:02 »

Vertrek van Schiphol: Delivery > Ground > Tower > Departure > Amsterdam Radar > Hogere luchtlagen, kan Maastricht zijn. En ja, zeker in de initïele fase van de vlucht wordt er regelmatig van frequentie gewisseld.

Als je meeluistert met een specifieke vlucht krijg je de volgende frequentie ook te horen. Bijnvoorbeeld op Departure: 'Contact Amsterdam Radar on 123.850'

Offline daanus

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2012, 17:34:24 »
DutchMill

Je bent wel hardleers hè!  ???

Hahah, doe ik het weer... :P Aangepast :D

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2012, 17:50:56 »
Het nadeel van deze scanner is dat die zijn geheugen wel is verliest

Goldcap vervangen. http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=19530.msg177548#msg177548

Offline terrestrial

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2012, 20:50:59 »
Vertrek van Schiphol: Delivery > Ground > Tower > Departure > Amsterdam Radar > Hogere luchtlagen, kan Maastricht zijn. En ja, zeker in de initïele fase van de vlucht wordt er regelmatig van frequentie gewisseld.

Als je meeluistert met een specifieke vlucht krijg je de volgende frequentie ook te horen. Bijnvoorbeeld op Departure: 'Contact Amsterdam Radar on 123.850'

Ok nu begint het al iets duidelijker te worden, het is dus erg lastig om een vliegtuig te volgen zeker voor een ongetrainde luisteraar want ik kan de helft niet eens verstaan zo snel als het soms gaat.  Ik heb geprobeerd middels planefinder.net het vliegtuig bij de call te vinden dat lukt niet altijd.

Als ik het goed begrijp is tower eigenlijk alleen verantwoordelijk voor vliegverkeer in een straal van 10-15 KM rondom het vliegveld? Vandaar dat ik de vliegtuigen ook ver in de ruis ontvang want die zitten niet hoog meer. Wat zijn de kansen dat ik bijv schiphol tower hier kan gaan ontvangen? (ik zit zeker 50 Km van schiphol af) Ik heb op website voor line of sight zitten rekenen, en mijn huidige LOS is 7 KM op 3 mtr antenne hoogte. Het is toch wel de bedoeling de X50n straks op 10 Mtr hoogte te krijgen en volgens die site was de link mogelijkheid tussen mij en schiphol twr dan zo'n 36 KM maar dat is dan weer geen 50.

Wat is trouwens flight information? Is dat meer voor recreatief gebruik? En bijv lifeliners die vliegen vrij laag en door heel NL (regio gebonden dan) gebruiken die ook radar of tower?

Wat betreft die goldcap, was me al bekend. ik heb wel een soldeerstation maar dat laat ik liever doen dan.  Het grootste gebrek vind ik het ontbreken van namen, nu hoor je wat en je probeert zo goed mogelijk te luisteren en tegelijkertijd snel kijken op het display welk kan/freq was dat.. (nauwelijks leesbaar want is niet verlicht)  dan snel naar het lijstje kijken owja dat is adam radar sector zuid.

Offline daanus

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2012, 19:02:58 »
Wellicht dat iets meer duidelijkheid geeft:

http://www.milspotters.nl/handleiding/tower.php

;)