Auteur Topic: Wie nog analoog in België?  (gelezen 28719 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Tomsel

• Nieuw Lid
  • *
Wie nog analoog in België?
« Gepost op: 14 januari 2010, 11:24:33 »
Zijn er nog brandweerkorpsen buiten Antwerpen die nog analoog communiceren?

Offline Hutch

• Top Lid
Re: Wie nog analoog in België?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2010, 16:59:28 »
Hoi Tomsel.

Voor zo ver ik weet en het soms nog ontvangen.

166.4700 Brandweer Lommel.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2010, 02:20:28 »
Heel veel korpsen gebruiken nog analoog materiaal op de plaats van de interventie om te kunnen communiceren daar waar DMO faalt. Of ze gebruiken nog spraak bij het opbeepen.

Naast Antwerpen communiceren ook de korpsen van de luchthaven Deurne en Wommelgem nog analoog als ik mij niet vergis.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Tomsel

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2010, 19:29:12 »
Een vraagje over brandweer Antwerpen:

Ik hoor enkel de seinkamer oproepen maar nooit de wagens, hoe komt dat?

Offline Hutch

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2010, 19:32:01 »
Ik denk aan de het zendvermogen van de wagen.
Maar dat durf ik niet exact te zeggen ik beleef het zelfden hoor alleen de hoofdkamer en geen tegen bericht.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2010, 19:59:39 »
Citaat van: "Tomsel"

Daar zijn veel factoren die er een rol in spelen o.a. :
1) de afstand van je antenne tot aan het voertuig
2)met een binnenantenne hoef je niks te verwachten. Alleen een antenne op je dak of in een mast maakt de beste ontvangst mogelijk.
3) Er moet vanuit je antenne als het ware zicht zijn op het voertuig. Staat er een gebouw, een berg of iets anders tussen, dan gaat het ook niet of met de grootste moeite.
Op grotere afstand gaat ook het weer meespelen in de overdracht van de radiosignalen.

Offline Hutch

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2010, 20:04:24 »
Citaat van: "Leen Ansems"

Daar zijn veel factoren die er een rol in spelen o.a. :
1) de afstand van je antenne tot aan het voertuig
2)met een binnenantenne hoef je niks te verwachten. Alleen een antenne op je dak of in een mast maakt de beste ontvangst mogelijk.
3) Er moet vanuit je antenne als het ware zicht zijn op het voertuig. Staat er een gebouw, een berg of iets anders tussen, dan gaat het ook niet of met de grootste moeite.
Op grotere afstand gaat ook het weer meespelen in de overdracht van de radiosignalen.

Een buiten Antenne/mast is idd het beste.
Kun je het verweg gelegen dicht bij halen.

Maar leen een berg of gebouwd kan in de weg zitten met ontvangst en als je bijv daar met je mast weer boven uit komt.
Gaat dat weer meer schelen en verbeteren om verderweg te ontvangen ?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2010, 20:35:54 »
Citaat van: "Hutch"
Maar leen een berg of gebouw kan in de weg zitten met ontvangst en als je bijv daar met je mast weer boven uit komt. Gaat dat weer meer schelen en verbeteren om verderweg te ontvangen ?

Met je mast boven een gebouw of berg uitkomen: het kan, maar dan moet je zelf toch ook wel op een berg wonen of een hele hoge mast bezitten. Nog een ding om rekening mee te houden is de invloed van bomen. Een bos met veel natte bomen dempt je radiosignaal ook behoorlijk.

Offline Hutch

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2010, 20:39:51 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "Hutch"
Maar leen een berg of gebouw kan in de weg zitten met ontvangst en als je bijv daar met je mast weer boven uit komt. Gaat dat weer meer schelen en verbeteren om verderweg te ontvangen ?

Met je mast boven een gebouw of berg uitkomen: het kan, maar dan moet je zelf toch ook wel op een berg wonen of een hele hoge mast bezitten. Nog een ding om rekening mee te houden is de invloed van bomen. Een bos met veel natte bomen dempt je radiosignaal ook behoorlijk.

Dat wist ik ook nog niet...
Dan zal ik eens wat bomen omgaan doen hier haha woon nogal in een bosrijke omgeving hier.
Geen wonder dus nou ja heb in iedergeval voor de koude dagen al mijn antennes boven het dak uitgekregen en echt veel merk ik nog niet.

Offline nomoresecrets

• Telecom Engineer
  • Gevorderd Lid
    • http://www.radiontvangst.co.nr/
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2010, 21:43:26 »

Hoe het technisch allemaal ineen zit, weet ik niet maar de wagens zenden uit op 468.768,75 MHz.
mvg,
nomoresecrets
Rx: UBC220XLT - UBC92XLT - VR-5000 * Tx: DNT WT77
Belgische Radio Ontvangst Site - Twitter:@radiontvangst

Offline paassens

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2010, 05:58:54 »
Citaat van: "nomoresecrets"

Hoe het technisch allemaal ineen zit, weet ik niet maar de wagens zenden uit op 468.768,75 MHz.

Die is nieuw voor mij. Hoor toch ook de wagens op 167.0500 Mhz.
En inderdaad de laatste tijd is het mij ook opgevallen dat de seinkamer meer in de lucht is, dan d'n 100.
for your ears only

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2010, 20:29:14 »
Het is best mogelijk dat de wagens in de 400 MHz te horen zijn. Het rampennetwerk van de stad zit op 458.770 MHz zodat bij ernstige calamiteiten er een gemeenschappelijk UHF-kanaal beschikbaar is voor de hulpdiensten dat ook in de premetro kan worden gebruikt. De eigenlijke werkfrequentie van de brandweer zit in de 167 MHz maar door een automatische switch op de zender wordt er dus blijkbaar ook vaak onbedoeld gebruik gemaakt van het rampenkanaal. Diezelfde switch schijnt er trouwens voor te zorgen dat ofwel trunking ofwel klassiek VHF-verkeer uit de maritieme wereld (haven Antwerpen?) nu al enkele weken de zendingen op de werkfrequentie van de brandweer stoort, vooral 's nachts dan. Het BIPT zal deze bron toch eens moeten 'triangleren'.

Wat betreft de intensiteit van het radioverkeer is het op dit ogenblik zo dat de Antwerpse brandweer een eigen seinkamer heeft ingericht in de nieuwe kazerne. In 2 van de 4 ploegen neemt deze inmiddels het radioverkeer waar. De andere 2 compagnie ën volgen de komende weken. Het Hulpcentrum 100 kan ten alle tijde het zenden overnemen wat ook al eens gebeurt door kinderziektes in de seinkamer.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline mumu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2010, 07:37:07 »
Op welke manier wordt deze frequentie in de premetro gebruikt?
Repeaters ?

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2010, 13:47:28 »
Citaat van: "mumu"
Op welke manier wordt deze frequentie in de premetro gebruikt?
Repeaters ?

Indien de koppeling tussen brandweerzender en rampennetwerk wordt geactiveerd door een toonslot wordt er, voor wat de premetro betreft, een signaal gestuurd naar de De Lijn-zender aan hun dispatching in station Opera.  Ik moet eens uitzoeken hoe dit signaal verder ondergronds wordt verzonden.

TX: 458.770 MHz
RX: 468.770 MHz

Offline Tomsel

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2010, 16:47:35 »
Citaat van: "paassens"
Citaat van: "nomoresecrets"

Die is nieuw voor mij. Hoor toch ook de wagens op 167.0500 Mhz.
En inderdaad de laatste tijd is het mij ook opgevallen dat de seinkamer meer in de lucht is, dan d'n 100.

Straf, ik zit met scanner en antenne maar ik krijg geen wagens door op 167.050

Is dat uit te drukken in kilometers hoe kort bij je moet zitten om die te horen?