Auteur Topic: Coax kabel  (gelezen 19917 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
Coax kabel
« Gepost op: 21 maart 2004, 13:41:04 »
Even een vraagje over coax kabel.

Ik heb hier een UBC9000XLT staan voorzien van een Diamond D707. Tussen de antenne en de versterker zit ongeveer 2,5m kabel en tussen de versterker en mijn scanner zit ongeveer 12m kabel (allemaal RG58). Als ik nu de standaard telescope antenne op de scanner bevestig ontvang ik meer als met de buiten antenne (bijv bureau schiedam is wel te verstaan met de telescope maar een en al ruis op de buiten antenne).
Nu was ik van plan om de kabel te vervangen door Aircell7 heeft dit zin of moet ik het probleem ergens anders zoeken.

Alvast bedankt,

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Coax kabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2004, 14:03:19 »
Ik zou die RG-58 zeker vervangen door Aircell-7 of RG-213. En de versterker zou ik direct onder de antenne plaatsen.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2004, 16:15:03 »
Bedankt voor het antwoord.

Het veplaatsen van de versterker is niet echt een optie omdat hij dan buiten komt te zitten en de versterker ziet er nu niet echt waterdicht uit.
Maakt het nog uit welke kabel ik hiervoor neem ?
Als ik zo hier en daar in de verschillende nieuws groepen kijk heeft iedereen het over de Aircell kabel. Dit lijkt me (zeker binnen) handiger wegwerken omdat de kabel dunner is. Maar is er kwaliteitsverschil tussen de kabels ??
Zijn er verder nog tips om de ontvangst te verbeteren ?

Elmar

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2004, 16:29:51 »
Het verschil tussen Aircell-7 en RG-213 zal niet zo groot zijn. Aircell-7 is soepeler en makkelijker te verwerken. Tips, gebruik zo min mogelijk kabel en gebruik goede pluggen. Soldeer ze op de juiste manier en de plug onder de antenne moet goed afgeschermd worden met bijvoorbeeld vulcaniserende tape.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2004, 16:33:21 »
Citaat van: "ET"
Als ik zo hier en daar in de verschillende nieuws groepen kijk heeft iedereen het over de Aircell kabel. Dit lijkt me (zeker binnen) handiger wegwerken omdat de kabel dunner is. Maar is er kwaliteitsverschil tussen de kabels ?

Ik heb ooit zelf eens een meting gedaan en daarbij gaf RG-213 beduidend minder verlies dan Aircell-7. Het zou kunnen dat die Aircell van een mindere kwaliteit was dan gemiddeld, maar sindsdien heb ik alle Aircell de deur uit gegooid en alles vervangen door RG-213 en tot op de dag van vandaag heb ik daar nog steeds geen spijt van.

Groeten, Peter.

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2004, 16:45:56 »
Ik denk toch dat er wat meer aan de hand is. Als je in Schiedam woont en je ontvangt porto Schiedam slecht met een actieve antenne, dan moet er toch wel meer niet goed zitten.
Kijk eens naar de BNC connector die je op je scanner aansluit of deze netjes gemonteerd is, of dat er geen draadjes van de middenkern de buitenmantel raken. Dit geld ook voor de andere connectoren.
Doet de versterker het wel??  
Laat je scanner eens zoeken tussen 469. en 469.5 mhz., en kijk eens hoeveel zenders je van ALEX 90 ontvangt?? Dit gebruik is zelf vaak als indicatie voor ontvangst in de UHF .

Even gekeken, ik ontvang hier vanuit Hoogvliet op een meter op 6 hoogte met een UHF antenne en een meter of 8 RG 213,  9 zenders van het ALEX 90 netwerk.

groeten en succes John R

de Rotterdamse haven op de scanner beluisteren
http://home.zonnet.nl/john-r

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2004, 16:52:33 »
Citaat van: "John R"
Ik denk toch dat er wat meer aan de hand is. Als je in Schiedam woont en je ontvangt porto Schiedam slecht met een actieve antenne, dan moet er toch wel meer niet goed zitten.

Lijkt mij ook. Hier in Zoetermeer kogelhard, en ook op de portofoon hoor ik ze luid en duidelijk. Beiden natuurlijk professionele apparatuur, maar als je binnen de gemeente al ruis hoort dan is het heel erg vreemd.

En voor Johan; het is aangepast.

Groeten, Peter.

wedelman

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2004, 16:59:20 »
Hier komt bureau Zeist op een kilolmeter of drie afstand zelfs glashard door als ik er GEEN antenne op heb zitten, als jij op je buitenantenne niks hoort moet er wel iets mis zitten in de verbindingen of misschien de versterker.

gr,

Wouter

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2004, 17:18:40 »
Als ik mijn scanner laat lopen tussen 469 en 469.5 stopt hij daar op verschillende kanalen en laat daar een data reutel horen. Maar dat doet hij alleen op de telescoop antenne en niet op de buiten antenne.

Kan dat liggen aan de 'slechte' kwaliteit kabel of moet ik gaan zoeken in de aanluitingen. Als het de versterker is kan ik daar dan nog iets aan testen ? Kan ik bijv de antenne rechtstreeks op mijn scanner aansluiten of doet de antenne niets zonder de bijbehorende versterker ?
Meldkamer rotterdam komt trouwens wel glashard binnen.

PS.
De klok op dit forum loopt trouwens sinds een uurtje of zo behoorlijk uit de pas met de werklijkheid.  

Elmar

Offline John R

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2004, 17:34:50 »
mogelijk dat de voeding van de antenne versterker niet werkt  of dat deze omgepoold is??????

groeten John R

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2004, 19:37:47 »
Ik heb net de kabel tussen de versterker en de scanner er tussen uit gehaald en de scanner direct op de uitgang van de versterker aangesloten. Dit geeft een stuk betere ontvangst en als ik aan de Gain knop op de versterker draai hoor je het ontvangen signaal veranderen. Dus het moet, lijkt mij, in die 12 meter kabel tussen de scanner en de versterker liggen.
Ik ga eens meten of er sluiting in de kabel zit.

Maar als er iets mis is zoals sluiting of onderbreking waarom ontvang ik dan wel de meldkamer van Rijnmond. Komt dit door de lagere freq ?

Elmar

Offline John R

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2004, 19:51:57 »
Rotterdam rijnmond hb heeft een sterk signaal en heeft diverse steunzenders staan zodat het door de hele regio ontvangen kan worden.
Hier in Hoogvliet staat ook een steunzender van porto algemeen, ik kan dan ook 466.7100 ontvangen met m'n scanner zonder antenne.

Ik reed laatst bij Tilburg en kon gewoon vanuit de auto met een Diamond antenne, porto algemeen van Rijnmond ontvangen om maar een indicatie te geven van de sterkte van het signaal.

Ik zou dus je hele kabel van boven bij je antenne tot aan je scanner nog eens goed critisch nalopen. Kijk ook of er geen groene aanslag in de kabel uiteinden zit, een teken dat er vocht in de kabel zit, wat het signaal flink dempt.

wedelman

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2004, 19:59:35 »
Citaat
Maar als er iets mis is zoals sluiting of onderbreking waarom ontvang ik dan wel de meldkamer van Rijnmond. Komt dit door de lagere freq ?

Komt dit niet misschien doordat je scanner overstuurd raakt door het sterke signaal dat al versterkt wordt door de versterker?

Citaat
Ik reed laatst bij Tilburg en kon gewoon vanuit de auto met een Diamond antenne, porto algemeen van Rijnmond ontvangen om maar een indicatie te geven van de sterkte van het signaal.

Klopt, ik kon een tijdje geleden met mijn commtel 103 en zeer slechte rubberduck in de trein bij Gouda porto Rijnmond nog gewoon ontvangen.

gr,

Wouter

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2004, 20:04:26 »
Ik ga eens meten aan die kabel en kijken of ik kan vinden wat er mis is.
De kabel komt trouwens niet van boven maar naar de voorkant van mijn woning. De antenne staat op een hoekje van mijn balkon op de 2e verdieping van een flat.
Er staat trouwens op nog geen 200m afstand een GSM mast op het dak van het volgende flat (maar 4 verdiepingen hoog).  De antenne 'schijnt' bijna recht bij mij naar binnen kan ik daar nog last van hebben ??

Elmar

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2004, 20:07:26 »
Citaat van: "ET"
Er staat trouwens op nog geen 200m afstand een GSM mast op het dak van het volgende flat (maar 4 verdiepingen hoog).  De antenne 'schijnt' bijna recht bij mij naar binnen kan ik daar nog last van hebben ??

Normaal gesproken heb je daar met een scanner totaal geen last van.

Groeten, Peter.