Auteur Topic: UHF antenne voor op auto  (gelezen 14828 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
    • Aviation Digital fotografie
UHF antenne voor op auto
« Gepost op: 2 juni 2009, 05:01:42 »
Hallo Allemaal.

Op mijn Chevrolet Caprice heb ik linksachterop een VHF antenne zitten, op onderstaande foto nog op de originele lengte zoals toen ik de auto kocht.

Het gaat dan om de spriet op de witte Caprice, net linksboven de 911 sticker.
Later heb ik de spriet geknipt en gepiekt op onze clubfrequentie, maar dit terzijde.
Er komt een andere VHF antenne midden op het dak voor mijn mobilofoon en nu wil ik deze antennevoet gebruiken om hierop een UHF antenne te plaatsen, voor de LPD en PMR frequentiegebieden.

Kan ik deze VHF antenne nu nog verder inkorten om te pieken naar UHF of heb ik toch een specifiekere spriet nodig voor de UHF (dunner, met/zonder coil etc etc) en waar en wat zou ik dan moeten zoeken?

Alle tips welkom

Dank
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Leen Ansems

• Gast
Re: UHF antenne voor op auto
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2009, 05:50:18 »
Je huidige antenne ziet er uit als een Procom antenne voor de 80 MHz band gezien de lengte. Deze antenne inkorten tot een maatje voor UHF gaat het niet worden. Je kan dan beter een antennespriet kopen voor de UHF band met 4 dB gain. Let er wel op dat de plaats ongunstig is voor een goede werking. De antenne heeft met die opstelling geen vrij zicht. De antenne is voor UHF ook korter. Dat je nu wel goede resultaten hebt met de huidige antenne komt door de grote lengte die boven het dak uitsteekt. Antennesprieten met een rechte staaf vanuit het gewricht kan je wel inkorten tot ongeveer 17 cm lengte voor de UHF band. Kan je op dak geen combi-antenne 2m/70cm toepassen? Is wel een betere plaats van opstelling.

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2009, 06:12:42 »
Ik heb een Motorola HAD4017A VHF  146-174Mhz rooftopmount broadband antenne over laten komen uit de USA, met die "typische" police-look voor midden op het dak.

Een 2e sprietje op het dak erbij als UHF heb ik over nagedacht maar naast een gat in mijn dak voor de zwaaibalk-kabeldoorvoer én die VHF spriet wilde ik eigenlijk niet nog meer gaten in mijn dak gaan maken ;) Vandaar dat ik de linksachter antennevoet positie voor her-gebruik wil pakken.

Inderdaad leek die spriet achterop enorm veel op de 80Mhz antennes die ik zelf nog nieuw in het plastic had staan hier. Een andere optie, als ik wel een extra gat erbij boor in het dak voor een dedicated UHF-antenne, is om de achterste positie te gebruiken om 27MC whip op te monteren eventueel. Voor nu leek het mij het handigste om de al aanwezige voet en kabel dan voor de UHF (LPD/PMR) te gaan gebruiken.

Offline bearcat02

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2009, 20:50:07 »
mooi man zo n amerikaanse police bak. mag je hier trouwens vrij rondrijden met die zwaailichten?

misschien is een  foto van je dashboord met aperatuur ook leuk!
ontvangst Mid-Fryslan.

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2009, 22:39:34 »
In het kort, zodra ze niet aangesloten zijn zijn het geen zwaailichten. Er zijn de nodige verwijzingen te vinden naar het voertuigreglement en het RVV1990 maar niet aangesloten=geen zwaailicht.
Het is wel zo dat ik nooit met blauwe kappen erop rijdt als ik geen "rit" heb, bruiloft, optocht, demonstratie of wat dan ook. Wij als club rijden alleen met signalen ná toestemming van de politie/brandweer etc. Ieder clublid kan zijn hele zaakje ook compleet afsluiten van de stroom. Wij willen geen ellende, we worden juist veel door politie etc. gevraagd om "op te treden" en te verschijnen bij de nodige festiviteiten, een goede verstandhouding houden we draaiende juist door ons zo "voorbeeldig" te gedragen. We zijn geen politie-naapers of "wanabee's" maar US police-car fanaten die tot in detail proberen de auto's te herstellen in een bepaalde uitvoering of een bepaald korps.  Ik reed tijdelijk met LAPD magneet-platen maar ben nu bezig om een Dallas Police uitvoering ervan te maken!

Ik ben DRUK bezig de hele boel te veranderen in die auto, alles is er nu af en uit, wordt compleet opnieuw opgebouwd.
Morgen kan ik wel even een fotootje plaatsen van de kartonnen mock-up van wat er aan spulletjes in komt te zitten.

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2010, 11:31:03 »
Nog even een vervolg op dit topic
Enkele fotootjes van het werk tot nu toe aan de Caprice:

http://s628.photobucket.com/albums/uu1/ ... 20Caprice/

Ik heb inmiddels bij JBelectronics in Breda een dualband VHF/UHF antenne gekocht die op mijn MTS2100 convertacom-carkit zal worden aangesloten.

Echter moet ik alsnog de dedicated VHF-spriet op de mobi inkorten, omdat we nu een zendmachtiging hebben voor de Landelijke mobi kanalen zal er wat van de spriet afmoeten.
Ik kan het helaas niet meer vinden op mijn harde schijf (behalve de rekenmethode voor eigenbouw discone antennes) heeft iemand toevallig nog de berekening liggen voor het pieken van antenne's op frequenties? Zowel met als zonder coil onderin, en inderdaad die op de foto bleek een 80Mhz spriet te zijn, heb er nog een aantal nieuw in het plastic zitten van Kathrein zelfs.

Thanks

René

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2010, 19:13:49 »
En als je nou een UHF glasantenne van Procom neemt en die op je achterraam plakt?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2010, 19:31:36 »
Citaat van: "fopneus"
Nog even een vervolg op dit topic
Enkele fotootjes van het werk tot nu toe aan de Caprice:

http://s628.photobucket.com/albums/uu1/ ... 20Caprice/

Ik heb inmiddels bij JBelectronics in Breda een dualband VHF/UHF antenne gekocht die op mijn MTS2100 convertacom-carkit zal worden aangesloten.

Echter moet ik alsnog de dedicated VHF-spriet op de mobi inkorten, omdat we nu een zendmachtiging hebben voor de Landelijke mobi kanalen zal er wat van de spriet afmoeten.
Ik kan het helaas niet meer vinden op mijn harde schijf (behalve de rekenmethode voor eigenbouw discone antennes) heeft iemand toevallig nog de berekening liggen voor het pieken van antenne's op frequenties? Zowel met als zonder coil onderin, en inderdaad die op de foto bleek een 80Mhz spriet te zijn, heb er nog een aantal nieuw in het plastic zitten van Kathrein zelfs.

Thanks

René

1) Afstemmen altijd middels SWR meter doen. Tabellen heb ik liggen, maar in praktijk doet 1.0cm lengte op een smalbandige spriet relatief veel.

2) Nieuwe Kathrein met spoel heb ik eventueel diverse voor je liggen.
VHF, zowel lang als kort, Allemaal nieuw.

3) Ik gebruik op de leasewagen een Procom magneetvoet op VHF. Werkt perfect. Wel even pieken.

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2010, 23:17:59 »
Dank voor de reacties!

Ik heb de nodige sprieten nog liggen nieuw in het plastic dus ik ben niet op zoek naar antennes maar naar de formule om in te korten  ;)  Een SWR-meter voor de VHF heb ik helaas niet dus zal ik het op de berekening grofweg zo dicht mogelijk bij de 160.17000 moeten brengen.

Ik zie dat de antennes die ik hier heb niet dezelfde zijn als die linksachter origineel op mijn Caprice zit, daar zit een spoel onderop.
Deze in mijn handen is een Kathrein 50484041 (op het stickertje maar 50494 /510298 op de handleiding) car antenna 64 - 300 Mhz 0dB. Even kijken, BezeichnungL Strahler f ür K50494, Typ nr. K50484041 / 510304
In de handleiding staat een schema voor frequentie versus lengte, voor de 160Mhz staat het lijntje in de diagram op grofweg 45 centimeter, gemeten vanaf het montageoppervlak.

Op de website www.ve3sqb.com waar je meerdere berekeningsprogramma's kunt vinden (o.a. voor het maken van discones en groundplanes) rekent hij voor een groundplane antenne 44.5centimeter uit voor de 160.1700.

Zonder SWR meter denk ik dat ik hiermee dan al een heel end kom, maar gaarne input voor wat betreft deze berekeningen natuurlijk!

Groet
René

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2010, 08:30:08 »
Als je er een knipdiagram bij hebt gewoon die aanhouden, dus lijntje volgen en knippen maar.
Wij gebruiken de Diamond mc-100 vhf en is ook zeer geschikt, en kost ook maar €26,-.

Edit: heb even de PDF van Kathrein erbij gepakt, en zie dat die met veer en zonder veer gelijke diagram gebruiken.
zie http://www.kathrein.de/de/car/produkte/ ... 36028a.pdf

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2010, 09:27:47 »
omdat we nu een zendmachtiging hebben voor de Landelijke mobi kanalen zal er wat van de spriet afmoeten.

Mijn interesse is gewekt... Frequentie?? TQ?? Wie is "we"??  :P
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2010, 10:03:27 »
Citaat van: "Arle"
omdat we nu een zendmachtiging hebben voor de Landelijke mobi kanalen zal er wat van de spriet afmoeten.

160.1700 en de rest van die Landelijke reeks... Stond in het vorige bericht.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2010, 10:12:41 »
Citaat van: "Michel-nl"
heb even de PDF van Kathrein erbij gepakt, en zie dat die met veer en zonder veer gelijke diagram gebruiken.
zie http://www.kathrein.de/de/car/produkte/ ... 36028a.pdf

Goed lezen dat diagram! Er staan 2 lijnen in: van de antenne met veer en de antenne zonder veer. Moet er wel bij zeggen dat dit een methode van niks is. Een vakman zal deze gegevens  ter kennisgeving aannemen. Alleen met een SWR meter (geschikt voor VHF-UHF en GEEN 27 MHz) of Bird 43 kan je een antenne op een simpele manier GOED afstellen. Er zijn n.l. altijd dingen van invloed op de afstemming van de antenne waar niemand van te voren iets van kan zeggen.

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2010, 21:02:14 »

We hebben een zendmachtiging voor de 3 Landelijke mobilofoonkanalen, en we hebben meerdere combinaties met meerdere TQ's  ;);)

WE is de Politievoertuigengroep Nederland, de eigenaren van de Amerikaanse politie-motoren en politie-auto's, ook wel bekend als PVGNL. We rijden voornamelijk "goede doelen"-ritten, voor de Stichting Hoogvliegers en Stichting Opkikker zijn we de vaste "bijzondere voertuigen" met toeters en bellen, we rijden vaak ook "begeleiding" en opluistering van de feestvreugde bij truckruns, toertochten, motor- en oldtimer ritten maar ook Dreamnight at Artis en elk jaar het rijdende visitekaartje voor de Landelijke Politiedag voor korps Haaglanden natuurlijk! op www.romootjes.nl kun je heel veel foto's vinden van de afgelopen jaren

Omdat we bij toertochten en "begeleidingen" (natuurlijk mogen we niet begeleiden zoals verkeersregelaars) redelijk veel met elkaar babbelen wilden we dat voortaan legaal doen en vandaar de aanvraag die goedgekeurd is (dank je wel Michel-NL voor de hulp hierbij  ;) ), alle porto's en mobi's worden nu zo snel mogelijk allemaal opnieuw geprogrammeerd en daarbij hoort dus ook het fine-tunen van de antenne's die op de auto's zitten.
Zodoende dus mijn hulp-vraag!!

Inderdaad Leen, er zitten 2 lijnen in die diagram, ik heb de lijn zonder veer dan ook bekeken. Het aantal voertuigen in de groep is beduidend lager dan het aantal motoren, en de aanschaf van een SWR-meter voor het uitlijnen van maar 7 antennes ga ik geen SWR-meter aanschaffen omdat ik die zelf verder (hoogst waarschijnlijk) niet meer zal gebruiken.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen in ieder geval, ook van de antenne's op de Caprice, en de andere voertuigen.

Greets!

René

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2010, 23:05:57 »
Citaat van: "Alwin"

160.1700 en de rest van die Landelijke reeks... Stond in het vorige bericht.

De frequenties wel, de rest toch niet...   :?
Met vriendelijke groet,
Arlé