Auteur Topic: Antenne voor luchtvaart  (gelezen 29821 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
Antenne voor luchtvaart
« Gepost op: 10 september 2008, 15:29:26 »
Hallo allemaal,
Ik heb een discone antenne. Maar nu is een aantal jaren geleden de bovenste spriet er af gewaaid. Heeft dit veel invloed op de ontvangst? En is er bij iemand bekend of deze spriet los verkrijgbaar is?
Ik luister bijna alleen naar luchtvaart. Jaren geleden kon ik bijv. Airport Teuge ontvangen, het grondstation bedoel ik dan. Nu kan ik dat niet meer. Maar ik heb ook een andere scanner. Dus..... Iemand ook evt advies over een nieuwe antenne?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2008, 16:20:35 »
Citaat van: "marisvv"
Hallo allemaal,
Ik heb een discone antenne. Maar nu is een aantal jaren geleden de bovenste spriet er af gewaaid. Heeft dit veel invloed op de ontvangst? En is er bij iemand bekend of deze spriet los verkrijgbaar is?
Ik luister bijna alleen naar luchtvaart. Jaren geleden kon ik bijv. Airport Teuge ontvangen, het grondstation bedoel ik dan. Nu kan ik dat niet meer. Maar ik heb ook een andere scanner. Dus..... Iemand ook evt advies over een nieuwe antenne?

Die spriet is er voor frequenties onder de 50 MHz. Een goede luchtvaartantenne is de Diamond D-777. Die is hier al een paar keer uitgebreid besproken. Het is de antenne links op de foto.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2008, 19:14:00 »
Oke, hartelijk dank Discriminator! Ik ga eens kijken naar die antenne.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2008, 11:30:00 »
En jawel hoor ik heb de Diamond D777 besteld!! Dus een dezer dagen zal hij binnenkomen. Maar wat moet ik nu met de discone? Eraan laten of helemaal weg? Maar dan heb ik 2 kabels.... Of is er een andere oplossing? Jullie weten vast wel een antwoord.

Groeten Mariska

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2008, 16:28:20 »
Als je echt alleen luchtvaart luistert, zou ik alleen voor de D-777 gaan, dit is een mooie dualband antenne voor zowel de VHF als de UHF airband.
Uit ervaring weet ik dat deze het ook nog prima doet op bijvoorbeeld de 2 meter en 70 centimeter amateur banden.
Wil je veel lager dan 120Mhz of tussen 150 en 250 dan wel boven de 350 MHz ook nog wat ontvangen zou het een optie zijn om de discone toch te laten staan, daar deze een theoretisch frequentie bereik heeft van ca. 25 tot 1000 MHz.
Nu is het zo dat je 2 of meer antennes voor verschillende frequenties met behulp van koppelfilters op één kabel kan aansluiten, alleen gaat dat in dit geval niet lukken omdat het werkgebied van de discone en de D-777 elkaar gedeeltelijk overlappen. Dit heeft tot gevolg dat op de gezamenlijke resonatie frequenties de uiteidelijke impedanties een zooitje worden, met behoorlijk negatieve gevolgen voor je ontvangst.
Ergo blijft dan alleen de oplossing met twee kabels over, waarbij je deze met een coax schakelaar (neem er dan wel eentje met "N" connectoren) met je ontvanger verbind, zodat je eenvoudig om kunt schakelen.

Ik hoop je wat te hebben geholpen.

Groeten,

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2008, 19:57:49 »
Bedankt voor je reactie Eric! Je hebt me zeker geholpen! Ik denk dat ik in eerste instantie de discone nog even laat hangen en dan maar met 2 kabels werk.
Hoe ver denken jullie dat het bereik is van die antenne? Hij hangt op een hoogte van ongeveer 12 meter.

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2008, 20:11:31 »
Bedankt voor je reactie Eric! Je hebt me zeker geholpen! Ik denk dat ik in eerste instantie de discone nog even laat hangen en dan maar met 2 kabels werk.
Hoe ver denken jullie dat het bereik is van die antenne? Hij hangt op een hoogte van ongeveer 12 meter.

Van de D-777? Dat hangt meer van de vlieghoogte van het vliegtuig af dan van je eigen antennehoogte. Ik ontvang hier op 10 km van Rotterdam Airport de meeste vliegtuigen op de grond. Tot op vliegtuigen op dik 10 km boven Noord-Frankrijk.

-Rene

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2008, 20:23:33 »
Oke, dank voor je snelle reactie. Maar hoe hoger de antenne hoe meer te ontvangen neem ik aan, vooral dan grondstations.
Maar hebben jullie nog advies over kabels? Welke "moet" ik nemen?

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2008, 20:28:06 »
Oke, dank voor je snelle reactie. Maar hoe hoger de antenne hoe meer te ontvangen neem ik aan, vooral dan grondstations.
Maar hebben jullie nog advies over kabels? Welke "moet" ik nemen?

Ja, voor grondstations geldt: hoe hoger, hoe beter. Ik gebruik Aircell-7 kabel ( 7 mm doorsnee). Een prima compromis tussen demping en dikte van de kabel. RG-213 heeft een vergelijkbare demping, maar is een stuk dikker.

-Rene

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2008, 21:15:22 »
Dank je wel voor het advies, ik had al even gekeken op de site van de winkel waar ik de antenne heb besteld en zag die er ook bij staan ja. Geen goedkope kabel. Ik wil eigenlijk 2 aansluitpunten hebben, een beneden en een boven, ik heb dat met mijn discone door een 'splitter? " gedaan. Gewoon buiten, maar is dat aan te raden? Ik kan niet van binnenuit(boven) naar beneden met een kabel.

PD1EU

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2008, 22:40:52 »
Dank je wel voor het advies, ik had al even gekeken op de site van de winkel waar ik de antenne heb besteld en zag die er ook bij staan ja. Geen goedkope kabel. Ik wil eigenlijk 2 aansluitpunten hebben, een beneden en een boven, ik heb dat met mijn discone door een 'splitter? " gedaan. Gewoon buiten, maar is dat aan te raden? Ik kan niet van binnenuit(boven) naar beneden met een kabel.

Ik denk dat je dan toch maar beter een keuze kunt maken tussen of alleen beneden of alleen boven.
Anders wordt het een wel heel gedoe met antenneschakelaars ( coaxschakelaars ) en een hoop geboor in je buitenmuur.
Goede antenneschakelaars zijn ook nog eens vrij prijzig en goede connectors evenzo
Hoe wil je trouwens de D-777 aan de mast monteren....met een zijdrager wellicht of wil je een aparte mast voor beide
antennes.
En als je de twee antennes naast elkaar zet,wat is dan hun onderlinge beinvloeding ?
Dit alles moet je wel van te voren eens goed overwegen.
Pas wanneer je een terdege plan hebt,koop dan je materialen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Ed.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2008, 22:45:26 »
"Alles kan" zegt men altijd  ;)

Maar hou er rekening mee dat zeker een splitter, maar ook elke plug die je er tussen maakt verlies oplevert.
Allereerst door de ohmse weerstand van de contact overgang, ten tweede door de impedantie sprong die (hoe klein dan ook) optreed in de verbinding.
Als je dan toch één aansluiting boven en één aansluiting beneden wilt hebben zou ik ook die boven omschakelbaar maken met een goede coax schakelaar. Niet de goedkoopste oplossing, dat geef ik meteen toe, maar wel degene met de minste verliezen, en de minste kans op inspraak van ongewenste signalen, iets waar splitters nog wel eens last van willen hebben.

Nogmaals het kost een paar centen, maar je moet er wat voor over hebben om zowel op de bank, als bij de strijkplank te kunnen luisteren  ;)

Eric

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2008, 10:37:36 »
Dank voor de reacties. Ik doe in eerste instantie dat ik aansluiting boven doden dan kijk naar een oplossing voor aansluiting beneden.  Nog adviezen voor welke schakelaars? Ik ben er niet zo bekend mee. Alvast bedankt!

Groeten Mariska

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2008, 11:17:48 »
Zoals ik al eerder aangaf, zou ik gaan voor een schakelaar met "N" connectoren zoals bijvoorbeeld de Daiwa CS-201G2.
Deze kosten tussen de €35 en €45 per stuk, beetje zoeken naar de laagste prijs kan nooit kwaad.
In oktober zullen ze ook op de Dag Voor De Radioamateur in Apeldoorn wel weer te koop zijn, bij de diverse handelaren.

Eric

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 18 september 2008, 20:51:55 »
Bedankt voor je antwoord. Ik ga hèt eens vragen bij de winkel waar ik de antenne heb besteld hoe duur ze daar zijn. En op de vraag waar ik de antenne plaats terug te komen, ik ga de discone wat naar beneden plaatsen en de D-777 helemaal bovenin.