Auteur Topic: Antenne voor luchtvaart  (gelezen 29835 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

PD1EU

• Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2008, 19:44:57 »
Oke,Mariska,je bent op de goeie weg,prima.
Maar vertel eerst eens even welke soldeerbout ( station ) je hebt gekocht.
Welk merk,type,wattage,spitse of een beetje stompe punt, zodat ik weet waar je mee gaat solderen.
Dat maakt het wat eenvoudiger voor me om je te helpen.
Ed.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2008, 19:56:41 »
Ik heb een bout met spitse punt. 230 volt 30 watt. Van velleman. Heeft de verkoper mij verkocht dus ik neem aan dat het goed is.

Groet Mariska

PD1EU

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 21 september 2008, 20:46:08 »
Oke,30Watt is wel een beetje weinig voor zo'n dikke kabel,maar goed,toch maar proberen.
Eerst moet je weten dat de kunststofkern rondom de middelste ader nogal makkelijk
gaat vervormen als je te lang soldeert. ( dus in feite een beetje smelt )
Dus ook in dit geval moet je het met beleid doseren.
Wat je doet, is de pin met de opening naar boven over de ader schuiven.
Dan houdt je de punt van je bout tegen de onderkant van de pin en tegelijkertijd doe
je de soldeerdraad in de opening van de pin.
Wacht dan net zolang tot de tin gaat smelten en je daadwerkelijk gaat zien dat de
koperdraad als het ware de tin opzuigt.
Als je dat merkt,voeg dan net zoveel tin toe zodat het gaatje net niet helemaal vol is.
Je kunt je voorstellen,dat als je teveel tin toevoegd, de pin te dik wordt zodat ie niet
meer in de andere connector past.
Dit is eigenlijk de methode die je het beste kunt toepassen,al weet ik dus niet of je dit
voor elkaar krijgt met een 30Watt boutje.
Ik zelf gebruik altijd een Weller-station met wat meer vermogen.
Heb ik het zo een beetje goed uitgelegd Mariska ?

Ed.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2008, 20:53:10 »
Ja Ed, je hebt het heel goed uitgelegd. Alleen hoe zie je de koperdraad? Je bedoelt hèt stukje wat voor hèt gaatje zit? En de verkoper zei dat dit een goede soldeerbout was voor dit werk.... Tja, ik heb er geen verstand van hè. Maar ik ga het proberen. Trouwens bij de pl connector werkt hèt dan ook zo? Anders heb ik hèt misschien niet goed gedaan....

Groet Mariska

PD1EU

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 21 september 2008, 21:15:21 »
Inderdaad bedoel ik het stukje koperdraad wat je door het gaatje ziet.
Je moet je voorstellen dat het koper een soort spons is die pas bij hogere temperatuur
de tin gaat opzuigen.
Wat betreft die PL-connector weet ik niet of je een soldeer uitvoering hebt of een
zogenaamde clamp-connector,die je niet hoeft te solderen.
Waarschijnlijk heb je de clamp-uitvoering en heb je het gewoon goed gedaan.
Met je Velleman soldeerbout moet je gewoon aan de gang gaan,en misschien valt
het allemaal best wel mee.
Wel een beetje positief blijven Mariska,je bent goed bezig.

Ed.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 21 september 2008, 21:33:10 »
Hahaha ja Ed ik zal positief blijven! Ik heb met de pl de versie die je vast schroeft en dan de koperdraad vooraan zit en die je daar dan moet solderen volgens de verkoper. Maar ik ga hèt zeker proberen morgen hoor! Ik ga eerst de antenne in de mast hangen en dan de draad naar binnen. Dan is het iig droog. Maar nu ik toch aan hèt vragen ben..... De "zijantennes" van de antenne daar zit een moer aan, er zit gewoon schroefdraad op dus.... Moet je die nog weer extra aandraaien? Er zit nl alleen een chinese beschrijving bij en die taal beheers ik niet.. ;)

Groet Mariska

PD1EU

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 21 september 2008, 21:53:53 »
Die moeren van die radialen moet je echt goed aandraaien,anders gebeurd er het zelfde als met je Sirio-discone natuurlijk.
Maar misschien kan ik wel kijken of er ook een engelse handleiding te vinden is.
Trusten.
Ed.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2008, 21:58:03 »
Hey Ed, hoe weet je dat ik een sirio discone heb? Hahahahaha!! Jij kan ver kijken ;):) .
Maar die topstraler van de discone had ik ook echt goed vast gedraaid hoor!! Ikzelf niet eens geloof ik maar mijn oom destijds. Echter de antenne was al wat jaartjes oud toen de topstraler er af viel. Maar ik zal de moeren goed vast draaien hoor!! Ik dacht alleen, wat raar, schroefdraad en moeren??? Maar goed, ik neem aan eerst schroefdraad aandraaien en dan de moeren goed vastzetten..

Trusten,

Mariska

Offline Spine24

• Gevorderd Lid
    • http://link2radio.net/
« Reactie #38 Gepost op: 22 september 2008, 14:46:43 »
Dat heet dus een dubbele moer, goed stevig aandraaien en het zit als een huis.

Even voor het solderen: vergeet niet S-39 te gebruiken vóór dat je gaat solderen, de koperdraad even hiermee insmeren en dan verder als beschreven.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 22 september 2008, 16:27:18 »
Citaat van: "Spine24"
Dat heet dus een dubbele moer, goed stevig aandraaien en het zit als een huis.

Even voor het solderen: vergeet niet S-39 te gebruiken vóór dat je gaat solderen, de koperdraad even hiermee insmeren en dan verder als beschreven.

Even voor de duidelijkheid: S-39 NOOIT gebruiken voor electronica en antennepluggen!
Leen

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 22 september 2008, 16:47:37 »
Bedankt voor de reacties. Maar alles hangt en staat. Maar dat solderen lukte echt niet. Mijn oom heeft me gelukkig geholpen maar die kreeg hèt solderen ook niet voor elkaar. Nu alles dus zo in elkaar geschroeft. Misschien dat later iemand voor mij alles wil solderen. Maar de ontvangst is goed. Ik kan iig hèt grondstation van teuge airport weer ontvangen.

Groet Mariska

PD1EU

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 22 september 2008, 20:51:43 »
Heel goed Mariska dat je al zo ver bent gevorderd,alleen jammer dat het solderen niet gelukt is.
Ik was er al bang voor dat het niet zou lukken.
Goed soldeergereedschap is helaas bij veel mensen een zwak punt,vooral bij zulke dikke coax-kabels.
Toch zwak van die verkoper om jou zo'n licht soldeerboutje te verkopen.
Maar wat ik je wel wil aanraden is,dat je het laten solderen van je connectoren niet te lang moet uitstellen.
Een feit is gewoon dat de koperdraad van je coax als je die niet soldeert, gaat oxideren na verloop van tijd,
en dan wordt het des te moeilijker als je dat alsnog wil doen.
Ook een gevolg is dat er een steeds grotere overgangsweerstand in je connectoren gaat ontstaan,
waardoor de kwaliteit van je verbindingen steeds slechter wordt.
Kort gezegd is dus,dat als je te lang wacht,je ook steeds minder zult gaan ontvangen,wat hartstikke
zonde is van je aangeschafte spulletjes en je luistergenot.
Zijn er misschien zendamateurs in je omgeving die je kunt vragen dit voor je te doen ?
Wellicht kun je via hyves of een ander netwerk een oproep doen.
Ik gooi maar een balletje op.
Ook is het mogelijk dat er afdelingen van de VERON of VRZA in je omgeving zijn,die je kunt raadplegen.
Het is natuurlijk ook een idee om een oproep te doen aan forumlezers die redelijk dicht bij jouw woonplaats wonen.

Ed.

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2008, 21:29:23 »
Dank voor je reactie Ed. Ik ga morgen nog even langs de winkel en misschien vraag ik of zij hèt voor me willen solderen als de prijs mee valt. Anders heb ik nog de schoonvader van mijn zusje als optie. Ik ga er iig voor zorgen dat het wel gesoldeerd wordt. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet Mariska

Offline marisvv

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 23 september 2008, 16:07:34 »
Nou ik ben naar de winkel geweest en de verkoper komt persoonlijk mijn koppelingen solderen! :) .

Groet Mariska

PD1EU

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 23 september 2008, 21:18:41 »
Goed geregeld Mariska.
Misschien had die verkoper toch een beetje wroeging.
Ed.