Auteur Topic: En zo kan het ook voor de pers  (gelezen 150718 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Daaf

• Top Lid
Re: En zo kan het ook voor de pers
« Reactie #90 Gepost op: 8 februari 2008, 10:33:25 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Citaat van: "wattman"
Het lijkt mij dat voor Haaglanden niet meer gehoopt mag worden op persberichten via P2000 aangezien ze dat met een sms service doen: https://www.persalarm.nl/

Bron graag !!!

Waarom de bron?

combofoontje

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 8 februari 2008, 10:39:44 »
Ik weet niet wat ze allemaal aan het testen zijn bij Haaglanden maar als ze alle capcodes gaan gebruiken dan hebben ze geen C2000 meer nodig  :)
Zal toch niet alleen voor het persalarm zijn...

exLid057

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 8 februari 2008, 10:42:29 »
Citaat van: "Daaf"
Het lijkt mij dat voor Haaglanden niet meer gehoopt mag worden op persberichten via P2000 aangezien ze dat met een sms service doen: https://www.persalarm.nl/

Bron graag !!!

Waarom de bron?

Waarom ik om een bron vraagt ? Als pers zijnde hoef je TOTAAL niet te betalen voor persalarmering als het je beroep is, en dit duidelijk aan kan tonen bij de voorlichting van de persoon van de betrevende meldkamer in je regio.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #93 Gepost op: 8 februari 2008, 10:48:18 »

Volgens mij is dit al vaker gezegd, maar er is een wereld van verschil tussen persalarm en de berichtjes die Rijnmond verstuurt (en die heel Nederland als het goed is gaat versturen).

ELKE regio werkt met persalarm, elke regio dient bij grote calamiteiten de pers in kennis te stellen en elke regio doet dat zo op zijn eigen manier. Het zijn via semafoons (KPN, Callmax, etc), hetzij via SMS, rooksignalen, postduiven, etc...

Waar we het nu over hebben (Rijnmond) dat is een soort "tegemoetkoming" voor de pers om het wegvallen van de meeluister mogelijkheid te compenseren. Wat je ziet zijn namelijk geen grote calamiteiten, maar brandjes, aanrijdingen, berovingen, etc... Allemaal zaken die men voorheen via de scanner kon horen en men nu dus via de pager kan ontvangen.

Groeten, Peter.

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #94 Gepost op: 8 februari 2008, 11:07:09 »
@lpz-nl13161

Mijn bron is de "112" die vandaag in mijn bus viel, met op p. 5 een bericht onder de kop "Persalarmering via SMS".

paul19622

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 8 februari 2008, 11:16:35 »
Haaglanden is altijd al zo'n regio geweest waar men ten opzichte van meeluisteren zoiets had van 'liever niet dan wel'. Je kon dat op de scanner goed merken het verschil tussen de meldkamers van Haaglanden en Rijnmond. Kijk nou alleen nou maar eens naar de mensen van de meldkamer. Rotterdam maakte nog weleens een grapje (ook richting luisteraar) in tegenstelling met Haaglanden waar het allemaal veel zakelijker aan toe ging. Meeluisteren naar Rotterdam was nooit een probleem alles mocht je horen en ging ook veel makkelijker met de vaste districtskanalen. Haaglanden wist niet hoe snel ze over moesten schakelen naar Edacs omdat dat het meeluisteren voor de scanner liefhebber veel moeilijker maakte . Nee ik denk dat we van Haaglanden niet al teveel kwa P2000 berichten hoeven te verwachten het is daar altijd al zo geweest, saai, zakelijk en sjagareinig.

p.s. ik heb het hier dan alleen over de meldkamer politie en niet over de hagenaars zelf voordat iemand zich aangesproken gaat voelen.

Groetjes,

corvus

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 8 februari 2008, 12:42:26 »
Ook al eerder is gezegd dat het om een landelijke invoering zou gaan. Dat betekent dat van hogerhand (commissarissen) men dit voor hun korps moeten gaan uitvoeren. Dus het meldkamerpersoneel moet dan uitvoeren of ze dat nou leuk vinden of niet. Ze denken hooguit mee over "hoe" maar daar houdt het mee op. Heeft verder niets te maken met andere emoties (grapjes, zakelijk etc).

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #97 Gepost op: 8 februari 2008, 14:07:56 »
Citaat van: "paul19622"
Haaglanden wist niet hoe snel ze over moesten schakelen naar Edacs omdat dat het meeluisteren voor de scanner liefhebber veel moeilijker maakte

Sorry, maar dit is natuurlijk echt uit de lucht gegrepen. Alsof Haaglanden EDACS aangeschaft zou hebben louter om het meeluisteren te bemoeilijken?? EDACS is trunking en in veel opzichten goed vergelijkbaar met C2000. Het was simpel gezegd een soort analoge voorloper van TETRA. Ook op basis van gespreksgroepen, waarvan je er in principe oneindig veel kon aanmaken, maar logischerwijs konden ze natuurlijk nooit allen gelijktijdig aktief zijn, net als nu bij C2000. Haaglanden (Den-Haag) herbergt veel belangrijke en gevoelige gebouwen. Goede communicatie is dan meer dan noodzakelijk. Analoge communicatie bleek niet aan de behoefte te voldoen, trunking was een hele mooie en effeciente oplossing om de communicatiemogelijkheden uit te breiden. Dat het voor luisteraars lastiger meeluisteren was, was niet meer dan een bijkomend voordeeltje...

Groeten, Peter.

Offline lifty

• Beginnend Lid
  • **
    • http://www.brandweervoertuigen.com
« Reactie #98 Gepost op: 8 februari 2008, 18:27:53 »
Citaat
Waarom ik om een bron vraagt ? Als pers zijnde hoef je TOTAAL niet te betalen voor persalarmering als het je beroep is, en dit duidelijk aan kan tonen bij de voorlichting van de persoon van de betrevende meldkamer in je regio.

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar in beide regio's waar ik werk (Haaglanden en Hollands-Midden) moet er gewoon betaald worden voor persalarm.
En dan zijn er nog zat regio's in Nederland die niet eens de moeite nemen om persalarm te geven.
We mogen als pers hopen dat de politie in Nederland een beetje haast maakt met de invoering van een landelijk p2000 systeem, maar ja ambtelijke molens ;);)

Offline Mainstay

• Gevorderd Lid
    • http://www.mainstay.nl
« Reactie #99 Gepost op: 8 februari 2008, 18:45:38 »
Ook hier in midden- en west brabant moet betaald worden voor de persalarmering vanuit de politie. bedragen vergelijkbaar met de sms service (abo + kosten per bericht)

persberichten worden vrij verstrekt (maar ja dan is het ondertussen meestal 1,5 dag tot 2 dagen oud nieuws)

Rob

exLid057

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 8 februari 2008, 18:46:09 »
Citaat van: "lifty"
Citaat

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar in beide regio's waar ik werk (Haaglanden en Hollands-Midden) moet er gewoon betaald worden voor persalarm.
En dan zijn er nog zat regio's in Nederland die niet eens de moeite nemen om persalarm te geven.
We mogen als pers hopen dat de politie in Nederland een beetje haast maakt met de invoering van een landelijk p2000 systeem, maar ja ambtelijke molens ;);)

Als jij er voor moet betalen zal ik toch maar eens contact met de NJV afdeling perszaken, en zeggen dat je moet betalen voor persalarmering.

exLid057

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 8 februari 2008, 18:47:17 »
Citaat van: "Mainstay"
Ook hier in midden- en west brabant moet betaald worden voor de persalarmering vanuit de politie. bedragen vergelijkbaar met de sms service (abo + kosten per bericht)

persberichten worden vrij verstrekt (maar ja dan is het ondertussen meestal 1,5 dag tot 2 dagen oud nieuws)

Rob

Ook voor jou even contact opnemen met NJV.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #102 Gepost op: 8 februari 2008, 18:59:04 »

Er is anders de afgelopen weken wel een ongekende bedrijvigheid op die codes gaande. Echt tientallen testberichten per dag, en dat waren er hooguit een paar per jaar. Ik zeg daar direct bij dat ik niet weet of die berichten al dan niet gedeeltelijk te maken hebben met dit topic, want daar heb ik al eens naast gezeten (nietwaar Hunter)  ;)

Maar opmerkelijk is het zeker!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline lifty

• Beginnend Lid
  • **
    • http://www.brandweervoertuigen.com
« Reactie #103 Gepost op: 9 februari 2008, 07:33:35 »
Citaat van: "Mainstay"

Rob

Ook voor jou even contact opnemen met NJV.

De NVJ kan zich beter eens druk gaan maken over de regio's waar men helemaal geen persalarm geeft.
En wat betreft de invoering van het P2000 systeem, daar bemoeit de NVJ zich ook mee en dat schiet ook niet echt op.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #104 Gepost op: 9 februari 2008, 09:25:46 »
Citaat van: "SteKel"
Er is anders de afgelopen weken wel een ongekende bedrijvigheid op die codes gaande. Echt tientallen testberichten per dag, en dat waren er hooguit een paar per jaar. Ik zeg daar direct bij dat ik niet weet of die berichten al dan niet gedeeltelijk te maken hebben met dit topic, want daar heb ik al eens naast gezeten

Tsja, je zegt het zelf al. Tenzij je werkelijk denkt dat Haaglanden 300 codes gaat gebruiken voor "persalarm"???

Het enige waar men vandaag de dag aan kan denken bij het zien van een al dan niet nieuwe politiecode (het is maar een REEKS, dus het zegt niets) dat is aan het "persalarm". Allemensen er is veel meer dan alleen persalarm, zaken en piketfuncties die de gemiddelde regio veel belangrijker vindt dan het alarmeren cq kennis geven van "derden".

Laat alsjeblieft al die codes een keer links liggen, wat zijn dat toch steeds voor speculaties?? Als er daadwerkelijk "persberichten" worden verzonden dan merk je dat toch snel genoeg of niet soms???

Groeten, Peter.