Hallo Jan,
Interessant die verschillen tussen de QFH antenne en je Yagi.
Je Yagi is inderdaad veel smalbandiger dus dat zul je goed kunnen merken t.o.v. de QFH.
De site voor eigenbouw antennes kende ik al velen jaren en had hem ook onder mijn favorieten staan. Zag nu ook dat de site met meerdere antennetypes was uitgebreid met o.a. QFA antenne. Leuk, moet er toch eens vaker op kijken want er staan best wel interessante programmaatjes op.
Ik ben nu bezig met een Helical voor 1000 MHz om de signalen van o.a. Breeze draagrakketten op te pikken na de lancering.
Ik zat met het probleem van een mooie reflectorplaat. Hoe fabriceer je het, plaat van kippegaas of massieve plaat ?
Deze laatste kon ik heel goedkoop kopen bij een Action winkel waar hij voor ca. 2 euro als rond aluminium dienblad wordt verkocht!
Ik las dat je een kruisyagi wilde bouwen. Denk er wel aan dat je deze circulair polariserend maakt en als een X opsteld richting de satelliet.
Ik had er ook een voor 260 MHZ in mijn antennemast met azimuth en elevatie rotoren, maar ik kon nou niet zeggen dat de milsatcoms nou beter door kwamen. Testen leverde op dat de Milsatcoms ook uitstekend met een horizontale yagi ontvangen kunnen worden. Verticaal zijn ze zwakker.
Ik heb nu gewoon weer een horizontale 4 elem. Yagi in de mast, vlak onder de elevatierotor en 15 graden schuin omhoog gericht. (alle GEO milsats boven de evenaar staan allemaal zo'n 10-30 graden elevatie)
Gaat uitstekend, al gaat de antenne in het voorjaar op een aparte 2e rotor, puur alleen voor de milsatcoms.
Radiozendamateur en Milsatcomluisteraar gaan qua antennerichting niet samen

.
Hallo Peter,
Bedankt voor de info van Cor. Wel leuk hoor dat Slow Scan Tele Vision. Ik doe dat al heel wat jaren (op o.a. HF) en ook de laatste jaar dat ISS er mee begonnen is heb ik al heel wat plaatjes van ISS ontvangen. Met het huidige software programma MMSSTV gaat het vanzelf en je kunt de plaatjes mooi opslaan in een archief en naderhand nog een bekijken. Het beste kun je de RX-mode op AUTO zetten, dan kijkt de PC welke mode er gebruikt wordt.