Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 726395 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #1095 Gepost op: 5 december 2009, 11:46:16 »
Citaat van: "Janos"
Vanochtend tijdens de ISS overgang van 11.00 uur alleen wat telemetrie signalen
op 145.8000. Het is erg stil na het bezoek van de Shuttle.

Hallo Jan,

Dat het stil is op 145.800 MHz is normaal hoor.
De amateurzender van ISS wordt hoofdzakelijk gebruikt voor ARISS schoolcontacten die door radiozendamateurs op aarde worden verzorgd.
Verder wil er nog weleens een bewoner van ISS, die in bezit is van zijn radio-zendamateurlicentie, (en dat zijn de meeste) spontaan nog wel eens verbindingen maken met de call NA1SS met aardse zendamateurs.
Ook wil men af en toe packetradio onder de russische roepnaam RS0ISS inschakelen op 145.8250 Mhz en/of voor aprs of de crosslinkrepeater op 430 MHz inschakelen, maar dit geheel afhankelijk van de vrijetijd en zin die men aan boord heeft.
De schoolcontacten via NA1SS zijn meestal ruim van te voren gepland dus die gaan meestal ook altijd door.
De activiteiten op 143.6250 MHz voor contact tussen ISS en ZuP, vinden meestal s'middags plaats tijdens overkomst Europa, zodra men binnen radiobereik van het russische grondstation is. Maar hierin zit ook geen vaste structuur in.
Ik heb tegenwoordig de AR8600 scannen op 145.800, 145.825 en 143.6250 MHz met een 145MHz GP-antenne, maar het is inderdaad vrij rustig
Zo hoor je dagenlang niets en dan op 1 dag tijdens meerdere overgangen volop activiteiten.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1096 Gepost op: 5 december 2009, 14:01:59 »
Dat klopt inderdaad. Tijdens de laatste overgang kreeg ik weer een soort telemetrie signaal op 261.5750.
Op 145.8250 was bijna dagelijks APRS te horen. Door zendamateurs werd al geklaagt dat dit de laatste tijd
weinig aan staat. Er zijn pas nieuwe antenne's geplaatst op de ISS hiervoor en de verwachting was dat er dan
weer normaal met APRS gewerkt zou kunnen worden maar dit heeft maar twee dagen gewerkt.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1097 Gepost op: 5 december 2009, 15:07:56 »
Dat klopt inderdaad. Tijdens de laatste overgang kreeg ik weer een soort telemetrie signaal op 261.5750.
Op 145.8250 was bijna dagelijks APRS te horen. Door zendamateurs werd al geklaagt dat dit de laatste tijd
weinig aan staat. Er zijn pas nieuwe antenne's geplaatst op de ISS hiervoor en de verwachting was dat er dan
weer normaal met APRS gewerkt zou kunnen worden maar dit heeft maar twee dagen gewerkt.

Hallo Jan,

Frequentie 261.5750 MHz is geen frequentie van ISS en heeft ook niets met ISS te maken.
Ik denk dat je door de vorige shuttlevlucht per abuis op het verkeerde been bent gebracht.
Deze frequentie is van FleetSatcom FS-8-F06/N13 die geostationair op ca. 16 graden West boven de evenaar staat.
Deze satelliet/frequentie wordt gebruikt voor militaire communicatie en ook nog wel eens tijdelijk gebruikt voor het Shuttle Launch Support Nets voor de Shuttle tijdens en na de start.
Het Shuttle Launch Support Nets zorgt voor onderlinge verbinding tussen MCC-Houston met reddingsvliegtuigen/eenheden/boten en uitwijkvliegvelden in Europa (o.a. Azoren, Saragoza en Ramstein) Mocht er iets verkeerd gaan na de start met de Shuttle, dan kan deze daar een noodlanding maken.
Dit tijdelijk communicatienet loopt dan via militaire satcoms. Toevallig zijn bij de laatste Shuttle vluchten de freq. 261.575 gebruikt.
Andere keren werd gebruikt gemaakt van de milsat frequenties 260,525 MHz, 261,725 MHz 261,875 MHz, 261,450 MHz en 252,150 MHz van UFO of Fleetsatcom satellieten uit de Atlantic Ocean Region (AOR).
Het Shuttle Launch Support Nets is meestal actief 3 dagen voor de start met testen tot ca. 1/2 uur na de start op een van bovenstaande milsatfrequenties.
Daarna doet de milsat gewoon weer dienst voor militaire communicatie net als al die andere milsatcoms.
Welke satcomfrequentie er wordt gebruikt bij een Shuttlevlucht is meestal hoorbaar door de vele "radiochecks", die dan een paar dagen hoorbaar zijn voor de lancering.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1098 Gepost op: 6 december 2009, 09:25:03 »
Dat ben ik met je eens maar exact tijdens de overgang waren hier gedurende een paar minuten
achter elkaar signalen te horen. Vóór en na de overgang was hier niets te horen.
En bij de overgang daarvóór hoorde ik ook telemetrie op 145.8000.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1099 Gepost op: 6 december 2009, 11:28:08 »
Hallo Jan,

Dat op 261.575 MHz signalen hoorbaar zijn toen ISS overkwam is puur toeval.
Op 261.575 MHz zijn elke dag signalen hoorbaar als militairen de satcom gebruiken.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1100 Gepost op: 6 december 2009, 12:26:58 »
Een stukje opname van vanmiddag op 255.5500.
Braziliaanse piraten waarvan het lijkt of ze zo ongeveer naast me zitten.
Dit is ontvangen op de Uniden UBC3500xlt met de 137,5 MHz QFH antenne
en de eerder omschreven opstelling met twee Gamma TV antenne versterkers.
Niet slecht volgens mij.

http://members.ziggo.nl/janosmail/brazilpirats.wav

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1101 Gepost op: 6 december 2009, 21:39:04 »
Hallo Janos,

Klinkt goed hoor, maar hoe is het signaal van 255.5500 zonder versterkers?

Bij mij is deze ruisvrij maar dan wel via de 4 el. Yagi.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, overigens je QFH antenne lijkt het voortreffelijk te doen op zijn 2e resonantie frequentie voor 260 MHz band.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1102 Gepost op: 7 december 2009, 11:02:30 »
Zonder versterker zit er wel ruis bij en is vaak minder duidelijk
maar er zit dan ook zo'n 30 meter kabel tussen.
Als ik de scanner op de begane grond op de 6 elements Yagi
aansluit dan is het signaal ook meestal ruisvrij en keihard.
Op 255.5500 is het signaal vaak het sterkst maar ook op diverse
andere frequenties hoor ik een behoorlijke verbetering.
Ik gebruik meestal de QFH omdat deze een vaste opstelling heeft
en de Yagi zet ik op een fotostatief in de tuin.
Met het weer van de laatste dagen is de QFH dus veel makkelijker te gebruiken.
Ik wil nog een QFH maken voor 260 MHz maar de calculator op de site
van J. Coppens werkt al een hele tijd niet meer.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1103 Gepost op: 7 december 2009, 12:21:51 »
Hallo Jan,

Klinkt interessant dat met die QFH antenne.
Nu met je huidige configuratie (2x preamp en QFH) merk je dan grote verschillen op t.o.v. de 6 el. Yagi gericht op de milsat?
Of is de Yagi, zeker bij zwakkere transponders, duidelijk beter?
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1104 Gepost op: 7 december 2009, 13:39:27 »
Inderdaad ontvang ik met de Yagi meer zwakkere zenders vooral door het richt effect.
Op dit moment heb ik de Yagi er aan hangen en er is nu veel aktiviteit van AWACS vliegtuigen.
Deze zitten rond de 260 tot 320 MHz en die komen volkomen ruisvrij door met de Yagi.
Ook met de QFH ontvang ik die prima maar met de Yagi is toch iets beter.
De QFH staat op mijn schuur en kijkt in oostelijke richting tegen mijn betonnen huis van drie verdiepingen aan.
Vanuit oostelijke richting ontvang ik dan ook heel weinig op de QFH en met de Yagi ontvang ik veel meer uit die hoek.
Ook merk ik dat ik met de QFH een veel groter frequentie bereik heb. De Yagi zit veel strakker op de 260 MHz.
Ik ben nu samen met mijn broer bezig met een Helical maar dat wil nog niet zo erg vlotten.
Daarna wil ik nog eens een kruis-Yagi maken en deze probeer ik dan een vaste draaibare opstelling te geven
op het platte dak van mijn schuur.
Het voordeel van de QFH is dat je hem niet steeds hoeft te richten en voor wat betreft ontvangst is hij vaak
minstens zo goed als de Yagi. Daarom wil ik ook graag een 260 MHz QFH maken.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #1105 Gepost op: 8 december 2009, 09:39:44 »
Hoi Janos,

Mocht je de maatviering voor de QFH 260 Mhz weten, hou ik mij aanbevolen.

Groeten,
Peter

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1106 Gepost op: 8 december 2009, 10:07:23 »
Ik kreeg deze link door. Hierop is een calculator te downloaden.
Misschien is dit te gebruiken.
http://www.ve3sqb.com/

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #1107 Gepost op: 8 december 2009, 20:53:23 »
Ik kreeg deze link door. Hierop is een calculator te downloaden.
Misschien is dit te gebruiken.
http://www.ve3sqb.com/

Bedankt !

Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #1108 Gepost op: 8 december 2009, 20:54:22 »
Kwam dit tegen op een andere infobron:

Hallo Allemaal,

Met een eenvoudige rondstraler kun je op 9, 10 en 11 Dec. SSTV beelden
ontvangen die door astronauten van het Ruimte Station ISS worden
uitgezonden op 145.800Mhz (FM).
De SSTV plaatjes worden op de boven vermelde datums uitgezonden -
tussen 08:00 en 12:00 Nederlandse tijd.
Met het (gratis) programma MMSSTV kun je m.b.v. je geluidskaart
van je computer de beelden decoderen.
Download MMSSTV via deze link:
http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/files ... TV111G.exe
Je hoeft niets in te stellen!

Een leuke video van een ontvangen ISS SSTV foto kun je zien
op:

Indien je niet in je shack kunt zijn op de boven vermelde tijden, dan
kun je altyd nog je receiver (en je computer) aan laten staan op
145.800Mhz.
Het programma MMSSTV slaat de ontvangen SSTV beelden automatisch
op je hardeschijf van je computer.

Als je een ISS SSTV plaatje hebt  ontvangen, kun je een leuke -
ISS QSL kaart aanvragen.
http://www.rbo.be/ISS/NA1SS-QSL-front.jpg

De positie van het Ruimte Station ISS boven aarde, kun je
zien op deze online tracking website:
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/

73's Cor PD0RKC
Ham Radio In Space:
http://iss.ontwikkel.nl

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1109 Gepost op: 8 december 2009, 22:35:37 »
Hallo Jan,

Interessant die verschillen tussen de QFH antenne en je Yagi.
Je Yagi is inderdaad veel smalbandiger dus dat zul je goed kunnen merken t.o.v. de QFH.
De site voor eigenbouw antennes kende ik al velen jaren en had hem ook onder mijn favorieten staan. Zag nu ook dat de site met meerdere antennetypes was uitgebreid met o.a. QFA antenne. Leuk, moet er toch eens vaker op kijken want er staan best wel interessante programmaatjes op.
Ik ben nu bezig met een Helical voor 1000 MHz om de signalen van o.a. Breeze draagrakketten op te pikken na de lancering.
Ik zat met het probleem van een mooie reflectorplaat. Hoe fabriceer je het, plaat van kippegaas of massieve plaat ?
Deze laatste kon ik heel goedkoop kopen bij een Action winkel  waar hij voor ca. 2 euro als rond aluminium dienblad wordt verkocht! :)
Ik las dat je een kruisyagi wilde bouwen. Denk er wel aan dat je deze circulair polariserend maakt en als een X opsteld richting de satelliet.
Ik had er ook een voor 260 MHZ in mijn antennemast met azimuth en elevatie rotoren, maar ik kon nou niet zeggen dat de milsatcoms nou beter door kwamen. Testen leverde op dat de Milsatcoms ook uitstekend met een horizontale yagi ontvangen kunnen worden. Verticaal zijn ze zwakker.
Ik heb nu gewoon weer een horizontale 4 elem. Yagi in de mast, vlak onder de elevatierotor en 15 graden schuin omhoog gericht. (alle GEO milsats boven de evenaar staan allemaal zo'n 10-30 graden elevatie)
Gaat uitstekend, al gaat de antenne in het voorjaar op een aparte 2e rotor, puur alleen voor de milsatcoms.
Radiozendamateur en Milsatcomluisteraar gaan qua antennerichting niet samen  :):) .

Hallo Peter,

Bedankt voor de info van Cor. Wel leuk hoor dat Slow Scan Tele Vision. Ik doe dat al heel wat jaren (op o.a. HF) en ook de laatste jaar dat ISS er mee begonnen is heb ik al heel wat plaatjes van ISS ontvangen. Met het huidige software programma MMSSTV gaat het vanzelf en je kunt de plaatjes mooi opslaan in een archief en naderhand nog een bekijken. Het beste kun je de RX-mode op AUTO zetten, dan kijkt de PC welke mode er gebruikt wordt.
Groeten,
Hans