Hallo Jan,
Nou, jij hebt wel een heel mooi plaatje ontvangen. Zo mooi was die van mij niet.
Verschillen zijn er natuurlijk altijd. Ligt ook aan je antenne en de omgeving (reflecties).
Ik heb de plaatjes ontvangen via de discone. Dit is voor ruimtevaart een zeer slechte antenne.
Hij is wel uniek door dat hij breedbandig is, maar kijkt horizontaal en naar beneden, dus voor ISS die hoog overkwam een zeer slechte antenne.
Ik was vergeten om de GP 145 MHz er op te zetten, de kijkt wel 30 graden omhoog, totaal niet meer aan gedacht.
En dan zie je maar weer het grote voordeel van de QFH antenne die omhoog kijkt.
Helaas was de overkomst vanmorgen vroeg en had ik om 8.00 al een afspraak. Anders had ik mij richtantenne (7 elem. Yagi 145) op ISS kunnen richten en mee laten draaien. Om 09.50 zat ik wel klaar met de goede antenne en set, alleen toen was niets hoorbaar.
Helaas, volgende keer beter. Morgen lukt ook al niet want ik vertrek voor 2 dagen en rij morgenvroeg al om 06.00 weg.
Wat de vrees voor blikseminslag betreft, het blijft natuurlijk altijd een risico met een antenne op het dak. Je kunt natuurlijk een goede bliksemafleider aanleggen, maar bij een volle inslag gaat hij ook er dwars doorheen en vliegen je de wcd en de meterkast etc om de oren.
Als ik weet dat er onweer aankomt (buienradar) of ik ben een dag weg waarbij de kans bestaat op onweer, neem ik het zekere voor het onzekere en koppel alle antennes van zend- en ontvangsapp. af en koppel ook mijn bedienkasten van de elevatie- en azimuth-rotor af. Dat lijkt mij dan het veiligste.
Gelukkig zijn mijn antennes niet zo hoog en dat wil ik ook graag zo houden. Op amateurgebied werk ik beperkt lokaal en mijn meeste verbindingen zijn via amateursatellieten of HF, dus zijn hoge antennes niet nodig. Voor meteoorscatter idem en ook voor milsatcoms en andere satellieten is een hoge antenne niet nodig. En wil ik ooit wat meer doen op Milair dan is de huidige hoogte ook voldoende, de antennes staan net boven het gemiddelde dakniveau.