Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 726104 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #1125 Gepost op: 11 december 2009, 16:43:57 »
Hallo Jan,

Nou, jij hebt wel een heel mooi plaatje ontvangen. Zo mooi was die van mij niet.
Verschillen zijn er natuurlijk altijd. Ligt ook aan je antenne en de omgeving (reflecties).
Ik heb de plaatjes ontvangen via de discone. Dit is voor ruimtevaart een zeer slechte antenne.
Hij is wel uniek door dat hij breedbandig is, maar kijkt  horizontaal en naar beneden, dus voor ISS die hoog overkwam een zeer slechte antenne.
Ik was vergeten om de GP 145 MHz er op te zetten, de kijkt wel 30 graden omhoog, totaal niet meer aan gedacht.
En dan zie je maar weer het grote voordeel van de QFH antenne die omhoog kijkt.
Helaas was de overkomst vanmorgen vroeg en had ik om 8.00 al een afspraak. Anders had ik mij richtantenne (7 elem. Yagi 145) op ISS kunnen richten en mee laten draaien. Om 09.50 zat ik wel klaar met de goede antenne en set, alleen toen was niets hoorbaar.
Helaas, volgende keer beter. Morgen lukt ook al niet want ik vertrek voor 2 dagen en rij morgenvroeg al om 06.00 weg.

Wat de vrees voor blikseminslag betreft, het blijft natuurlijk altijd een risico met een antenne op het dak. Je kunt natuurlijk een goede bliksemafleider aanleggen, maar bij een volle inslag gaat hij ook er dwars doorheen en vliegen je de wcd en de meterkast etc om de oren.
Als ik weet dat er onweer aankomt (buienradar) of ik ben een dag weg waarbij de kans bestaat op onweer, neem ik het zekere voor het onzekere en koppel alle antennes van zend- en ontvangsapp. af en koppel ook mijn bedienkasten van de elevatie- en azimuth-rotor af. Dat lijkt mij dan het veiligste.
Gelukkig zijn mijn antennes niet zo hoog en dat wil ik ook graag zo houden. Op amateurgebied werk ik beperkt lokaal en mijn meeste verbindingen zijn via amateursatellieten of HF, dus zijn hoge antennes niet nodig. Voor meteoorscatter idem en ook voor milsatcoms en andere satellieten is een hoge antenne niet nodig. En wil ik ooit wat meer doen op Milair dan is de huidige hoogte ook voldoende, de antennes staan net boven het gemiddelde dakniveau.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1126 Gepost op: 12 december 2009, 08:13:10 »
Zaterdagmorgen helemaal niets ontvangen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1127 Gepost op: 13 december 2009, 12:56:01 »
Citaat van: "Janos"
Zaterdagmorgen helemaal niets ontvangen.

Nee, dat klopt.
De SSTV uitzendingen waren ook alleen op woensdag 9, donderdag 10 en vrijdagmorgen 11 december.
Voor zaterdag 12 december stond er niets gepland, behalve dan een schoolcontact met Italie.
Ja, Janos, het is niet elke dag feest  :):P
Groeten,
Hans

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1128 Gepost op: 16 december 2009, 09:30:09 »
Effe Out Off Topic:

Gisterenavond en vanmorgen het bakensignaal van de nieuwe chinese satelliet XW-1 (XiWang-1) op 435.790 MHz beluisterd die deze week in een omloopbaan om de aarde is gebracht..
Hij kwam erg hard door CW.
De 2 amateurtransponders (1 x FM en 1x lineare SSB) zijn nog niet geactiveerd.
Groeten,
Hans

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1129 Gepost op: 16 december 2009, 18:09:36 »
Nu op 145.2000 MHz FM een echt hele hoge toon, die hard en langzaam word. Perfect te horen. Wat is dat? EDIT: oh staat bij mij als Uplink ISS.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1130 Gepost op: 16 december 2009, 18:34:23 »
Hoi Jeffrey,

Die hoge toon zal niet van ISS zelf afkomstig zijn want het is inderdaad de uplink.
Het kan een lokale storing zijn of een in de buurt wonende radio-zendamateur die packetdata omhoog stuurt om te kijken of de packetradio aanstaat.
Groeten,
Hans

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1131 Gepost op: 16 december 2009, 20:02:07 »
mijn antenne boven het dak uit
kunnen plaatsen maar ik ben als de dood voor onweer. Hoe denk jij (en anderen)
daar over ?

Groetjes
Jan

Ik had daar ook nog wat vraagtekens bij staan, maar volgens iemand over mijn D777 antenne is die kans relatief klein. Ik ben ook dood bang voor bliksem.. want als ik hem op het dak zet (denk dat ik hem in het voorjaar met 360graden dome webcam erop zet) dan wil ik hem ook niet eraf gaan halen meer, behalve met onderhoud wat ik dan om het jaar doe.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1132 Gepost op: 17 december 2009, 08:17:04 »
Hallo Jeffrey,

Of je nou een D777 of een andere antenne op je dak zet, maakt niets uit qua blikseminslag. Zodra jij uitsteeksels boven het gemiddelde dakniveau uit heb steken, loop je de kans dat daar een bliksem op kan slaan. Of je nu een volledig metalen antenne of antenne in een kunstof omhulsel hebt zitten, maakt niet veel uit. Ik heb mobilofoonantennes gezien van fiberglas die gespleten waren in tientallen draadjes. Wat mij wel opviel is dat de meeste verbranding/versmelting bij de metalen voet is. Maar die 1,5m verschil tussen top en voet (b.v. bij een D777) maakt weinig indruk bij bliksem.
Over het algemeen valt het wel mee met een kans op inslag. Tenzij je je antenne op grote hoogtes boven de gemiddelde bebouwing gaat plaatsen. Dan wordt de inslagkans groter. De meeste masten van dit soort hoogtes zijn over het algemeen goed beveiligd door de gebruiker. Vaak eist de verzekering dit soort beveiligingen.

Wat betreft je webcam-dome zou ik maar mee uitkijken. Als iemand in de buurt dat ziet zitten ga je echt voor de bijl en kan je dat een hele hoop narigheid geven. Smoezen van dat de camera geblokkeerd is richting ramen en tuinen accepteerd men echt niet.
Je kunt n.l. daarmee in andermans tuin of door andermans raam naar binnen gluren. En dat mag niet. Ik heb het meegemaakt bij iemand die zoiets ook had staan. De buurt pikte dat niet en al zijn ruiten gingen aan diggelen. Hij is inmiddels verhuisd want het begon naderhand echt de hand uit te lopen.
Dus Jeffrey, gij zijt gewaarschuwd.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1133 Gepost op: 17 december 2009, 10:24:07 »
Op de ISS Fanclub site wordt uiteraard gesproken over contacten met de ISS
maar ook over verbinding met de NO-44. Wat is dit ????
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #1134 Gepost op: 17 december 2009, 10:35:55 »

GIYF. http://www.amsat.org/amsat-new/satellit ... p?satID=17

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1135 Gepost op: 17 december 2009, 13:22:06 »
Citaat van: "Hanso"
Hallo Jeffrey,

Of je nou een D777 of een andere antenne op je dak zet, maakt niets uit qua blikseminslag.

Dat bedoelde ik en zei ik ook niet. Ik zei alleen dat iemand dat over mijn antenne heeft gezegd, want die wil ik ook op het dak plaatsen.

Citaat van: "Hanso"
Wat betreft je webcam-dome zou ik maar mee uitkijken. Als iemand in de buurt dat ziet zitten ga je echt voor de bijl en kan je dat een hele hoop narigheid geven. Smoezen van dat de camera geblokkeerd is richting ramen en tuinen accepteerd men echt niet.
Je kunt n.l. daarmee in andermans tuin of door andermans raam naar binnen gluren. En dat mag niet. Ik heb het meegemaakt bij iemand die zoiets ook had staan. De buurt pikte dat niet en al zijn ruiten gingen aan diggelen. Hij is inmiddels verhuisd want het begon naderhand echt de hand uit te lopen.
Dus Jeffrey, gij zijt gewaarschuwd.

Heb ik rekening mee gehouden. Buren vinden het niet erg. En wat betreft gluren, dat zal niet lukken. Ik kan eigenlijk alleen maar naar mijn eigen tuin kijken en bij die van de buren. Die andere huizen 50-60 meter verder zullen niet echt snel zien dat het een camera is. Camera kan ook niet zover inzoemen. Ik wil naar de parkeerplaats hier kijken, en mijn eigen antenne.

Misschien vraag ik aan de gemeente/woningbouw daar ook nog wel toestemming voor. Ik ga het toch pas in het voorjaar doen.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1136 Gepost op: 17 december 2009, 17:03:58 »
Citaat van: "Discriminator"

GIYF. http://www.amsat.org/amsat-new/satellit ... p?satID=17

Dank je wel. Ik heb hem erbij gezet.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1137 Gepost op: 19 december 2009, 10:40:56 »
LANCERING SOYUZ TMA-17.

De lancering van de Soyuz TMA-17 met  de drie Expeditie 22 leden t.w. de astronaut T.J. Creamer, flight engineer; de cosmonaut Oleg Kotov, Soyuz commander; en de  Japanse astronaut Soichi Noguchi, flight engineer, staat gepland voor a.s. maandagmorgen 21 December om 03:52 Kazachstan tijd.
(Ned. tijd is, als het goed is, ca. 5 uur vroeger dus Zondagavond 22.52 uur.)

Tijdens de omwentelingen van 2-3 dagen en aankoppeling op de derde vluchtdag aan ISS zullen de navolgende standaard communicatieprotocollen gebruikt kunnen worden t.w.:
121.7500 MHz  Soyus zendt naar ISS en ZUP (russ. controlecentrum)
130.1670 MHz  ISS en ZUP zenden naar Soyuz
143.6250 MHz   Soyuz en ISS zenden naar ZUP.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1138 Gepost op: 20 december 2009, 14:31:40 »
Op 121.7500 hoor ik continu berichten, soms zelfs in het Nederlands.
Het is dus ook een gewone civiele luchtvaart frequentie.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #1139 Gepost op: 21 december 2009, 01:56:57 »
Van teletekst:

137     Teletekst ma 21 dec          
    Kort nieuws buitenland              

` In Kazachstan is met succes een      
 Sojoez-draagraket gelanceerd.Aan boord
 van de capsule zijn een Amerikaan,een  
 Rus en een Japanner.Ze zijn op weg zijn
 naar het internationaal ruimtestation