Ben met het lezen van dit onderwerp toch eens gaan luisteren.
En inderdaad op de vele frequenties die hier staan vermeld pik ik ze met mijn R8500 en JIM M-75 er redelijk goed uit, zelf op mijn discone wat niet de meest ideale antenne is voor satelietontvangst. Heb mijn M-75 wel hard nodig om deze signalen net uit de ruis te beluisteren.
Veel Russen en Brasilianen.........
John
Hallo John,
Welkom bij de club zou ik zeggen! Leuk dat je ook pogingen heb gewaagd om te luisteren. De discone is inderdaad niet de ideale antenne voor het luisteren naar satcoms. Met zijn -15 graden stralingshoek is deze meer geschikt voor het horizonwerk, maar de sterke sats ontvang je er wel op.
Beter is een Groundplane (stralingshoek tot ca. 30 graden) en nog veel beter is een Yagi. Als je op de site van Counterstrike / Peter
http://home.wanadoo.nl/psdedeugd gaat kijken vind je zeer veel interessante informatie en bij "antennes" vind je ook veel info en sites voor eenvoudige satcomantennes.
Zelf pak ik de sats met een homemade 4 elements Yagi. Deze staat onder een hoek van 20 graden elevatie vast gemonteerd op het dak. Echter staat deze antenne niet vrij door mijn antennes voor mijn 2e hobby als radio zendamateur. Ook daar werk ik hoofdzakelijk via de hamsats. Dezer dagen gaat hij toch weer naar beneden, naar een driepoot in de tuin. Dit geeft mij wat meer mogelijkheden om te experimenteren met de antenne. Horizontaal, verticaal, andere elevatie hoek en richting en testjes met preamps. De meeste sats zitten in Zuid - Zuid/West en Zuid/Oostelijke richting, hangend boven de evenaar.
Ik wens je veel succes met het luisteren naar de satcoms.
Groeten,
Slider2