Heb nog eens goed geluisterd hoe het zit. Het volgende rare fenomeen doet zich voor. Ik hoor schepen op 160.9500 traffic centrum ijmuiden aanroepen, vervolgens hoor ik niets, dan weer het schip antwoorden. Vervolgens heb ik de scanner (9000xlt, zowel als de 760 xlt met jim m-75 versterker) eens in de squelch gedraaid en wat blijkt, dan ontvang ik het antwoord van traffic centre ijmuiden wel, alleen een stuk zwakker dan het schip. Terwijl ik ze dus beiden op 160.9500 hoor. Hetzelfde merkwaardige fenomeen doet zich op 160.6750 voor met de haven ijmuiden.
Geen idee hoe dit kan, maar beide frequenties komen dus sterker door als het schip te horen is, dan als de 'vaste wal' te horen is. En dat scheelt dus zelfs bij mij zoveel dat het schip wel door de squelch heen komt, maar de wal dus niet. (zal nog eens wat met de antennes gaan schuiven of ik dat kan verbeteren)
Maar merkwaardig toch?

Op zich heb ik me eigenlijk altijd verbeeld dat ik op 160.725 van Den Helder ook altijd de schepen beter ontving dan het traffic centre. (al komen die beiden wel gewoon goed door) Dus ik vermoed nu dat het daar net zo is.
Waar zou hem dat in kunnen zitten?
vr.gr.
Mars
(PS voorheen ontving ik de 160.9500 en 160.6750 niet, maar met mijn nieuwe Diamond x30 antennes nu dus wel)