Auteur Topic: haven IJmuiden  (gelezen 14419 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: haven IJmuiden
« Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2007, 11:37:33 »
Ja ik vind het ook heel apart Leen en heb het ook nog nooit eerder meegemaakt, maar het is toch echt zo. En nu weet ik dus ook waarom een kennis van mij in Castricum net als Mars dus wel de schepen hoort en niet de wal. Zelf had ik het nog niet eerder geconstateerd omdat ik dus vrij dicht bij de zenders zit en altijd luister met de basisscanner op de Procom die op het dak staat.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2007, 11:54:33 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ja ik vind het ook heel apart Leen en heb het ook nog nooit eerder meegemaakt, maar het is toch echt zo. En nu weet ik dus ook waarom een kennis van mij in Castricum net als Mars dus wel de schepen hoort en niet de wal. Zelf had ik het nog niet eerder geconstateerd omdat ik dus vrij dicht bij de zenders zit en altijd luister met de basisscanner op de Procom die op het dak staat.

De zendvergunning is voor een vast vermogen en niet voor de operator minder dan voor het opnieuw uitgezonden ontvanger signaal. Daarom denk ik toch aan een probleem met een schakelrelais of het circuit die de zender inschakelt nadat de operator zijn voetpedaal of andere zendknop in drukt. Het kan ook zijn dat het probleem er al jaren inzit. Zolang er geen klachten zijn, wordt er ook niet naar gekeken. Ik weet wel dat in IJmuiden in de verkeerspost wat vaste marifoons gemonteerd zitten. In het gekste geval geven ze antwoord met zo`n ding i.p.v. de relaiszender. Blijft speculeren.
Groet,
Leen

uitkijk

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2007, 23:07:12 »
Overigens zijn de gebruikte vermogens bij rijksinstellingen soms niet conform de vergunning van agentschap telecom die dan weer bij een eventueel onderzoek moet toegeven dat het gebied met het toegewezen zendvermogen niet wordt gedekt en dat zodoende een hoger vermogen wordt toegestaan.

Kees (die het vertrouwen in overheidsinstanties helemaal kwijt is)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2007, 16:13:11 »
Een luisteraar in Castricum wist mij net te vertellen dat ie nu op 61 niet meer alleen de schepen hoort maar ook de verkeerscentrale. Dus ik weer even meten met mijn 2 portables hier. En inderdaad, als de centrale uitzendt dan slaat de signaalmeter verder uit dan gisteren en is nu net zo hard als wanneer het schip uitzendt..

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2007, 16:44:00 »
Citaat van: "Johan Beck"
Een luisteraar in Castricum wist mij net te vertellen dat ie nu op 61 niet meer alleen de schepen hoort maar ook de verkeerscentrale. Dus ik weer even meten met mijn 2 portables hier. En inderdaad, als de centrale uitzendt dan slaat de signaalmeter verder uit dan gisteren en is nu net zo hard als wanneer het schip uitzendt..

Die behandeling noemen wij in vaktermen instralen....
Mvg,
Leen

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #20 Gepost op: 9 februari 2007, 19:02:12 »
En op dit moment is het weer 3 keer niks. Schepen zijn via het relais gewoon goed te horen. Echter zendt de verkeerscentrale uit dan is het signaal bar slecht, nog slechter als gisteren.

uitkijk

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2007, 10:51:52 »
Het klinkt mij inderdaad als een slecht kontakt in een relais wat ook op een andere post werd ervaren. Daar kon ook iets zogenaamd niet terwijl het wel optrad.
Overigens zit er op de walsets bij een duplexkanaal meestal een schakelaar op de desk om het kanaal in/uit relais te zetten.
Bij bruggen en sluizen is het niet gebruikelijk en meestal onwenselijk dat schepen met elkaar praten, in een VTS gebied is het juist noodzakelijk voor de veiligheidsberichtgeving dat men elkaar altijd kan horen.
Het relais heeft een afvaltijd wat wordt bekrachtigd door het zenden van het walstation. Bij de bruggen en sluizen kan men daardoor na de brug-/sluiswachter nog wel enige tijd het tegenstation op de hoge kant horen.
Bij de verkeerscentrales gebeurt het soms dat schepen ongewenst met elkaar gaan praten of dat men door de uitzending van het walstation heen praat. In een voorgaand bericht heeft men al kunnen lezen dat door het deviatieverschil de modulatie van de deskmicrofoon zwakker kan zijn dan dat van een gerelayeerde zender. Om deze reden zet ik zelf bijvoorbeeld de zender bij eenzijdige berichtgeving (veiligheids- en weerberichten) altijd uit relais. en luister op een apart setje de lage kant uit om toch te weten wat er zich tijdens mijn uitzending daar voordoet. Eventuele intruders roep je daarna met naam en toenaam even aan en de overlast vermindert al voor een groot gedeelte (toch handig zo'n ATIS uitlezing en peilmogelijkheden).
Je kunt dit ook op een eenvoudiger manier bereiken al mag het misschien niet. Overigens is dit dichtbij de post gemakkelijk te controleren middels uitluisteren op de scheepsfrequentie. Mochten er operators zijn die dit doen zijn het vrijwel altijd dezelfden.
Men neme een laag vermogen portofoon en bespreekt dichtbij de zenderlocatie het kanaal en voilá, geen last meer van hinderlijke binnenvaart terwijl het relais gewoon ingeschakeld blijft staan. Veel plezier ermee voor de techneut die het uit mag zoeken. Reken er wel op dat dit probleem zich niet voortdurend voordoet, dus als je zeker wil zijn, vervang het relais en laat het kanaal enige tijd monitoren.

groeten, Kees

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2007, 10:58:42 »
Vraag me af als er eens een schip in problemen komt en de dichtsbijzijnde sluis oproept of die dat ueberhaupt nog meekrijgt?
Heb 8 sluizen binnen 'n straal van 16 km, waarvan ik er nog maar 4 hoor!

Offline Franc

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2007, 20:42:41 »
Citaat van: "jomaco"
Vraag me af als er eens een schip in problemen komt en de dichtsbijzijnde sluis oproept of die dat ueberhaupt nog meekrijgt?
Heb 8 sluizen binnen 'n straal van 16 km, waarvan ik er nog maar 4 hoor!

Het is de bedoeling dat de sluizen (en bruggen) de schepen (ik dacht) maximaal zo'n 500 meter voor en na de brug/sluis horen. Het is puur voor het openen van een brug/sluis, het is geen sectorkanaal of kanaal voor noodverkeer.
Dat een schip in noodgevallen gehoord wordt door een sluis is natuurlijk mooi meegenomen, maar is niet per se de bedoeling van die kanalen.   ;)

Gegroet,
Franc

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2007, 15:05:24 »
Kan me nog zo een geval van vorige zomer herinneren, oosterbuur op motorjacht had ruzie met maat, viel overboord met z'n been in de schroef.

Hulpverlening liep via sluis Linne, de duitsers hadden geen enkel idee waar ze precies waren, dat kwam er via vraag/antwoord met de sluis op den duur wel uit, toen moest de 3e persoon op het jacht een flink eind gaan lopen, omdat de ambulance de plek helemaal niet kon vinden (geen straat, geen huisnummer, dan zoek maar eens).

Ook dit werd via de sluis geregeld.
Kijk beroepsvaart weet wel maar men is, maar recreatievaart... tsja...

Gert Jan

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2007, 15:22:44 »
Citaat van: "jomaco"
Kan me nog zo een geval van vorige zomer herinneren, oosterbuur op motorjacht had ruzie met maat, viel overboord met z'n been in de schroef.

Hulpverlening liep via sluis Linne, de duitsers hadden geen enkel idee waar ze precies waren, dat kwam er via vraag/antwoord met de sluis op den duur wel uit, toen moest de 3e persoon op het jacht een flink eind gaan lopen, omdat de ambulance de plek helemaal niet kon vinden (geen straat, geen huisnummer, dan zoek maar eens).

Ook dit werd via de sluis geregeld.
Kijk beroepsvaart weet wel maar men is, maar recreatievaart... tsja...

Wisten ze niet dat kanaal 10 daarvoor geschikter was?