Auteur Topic: haven IJmuiden  (gelezen 14426 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
haven IJmuiden
« Gepost op: 6 februari 2007, 09:52:50 »
Op 160.6750 en 160.9500 ontvang ik de haven en aanloop van IJmuiden. Nu ontvang ik echter wel deze zenders en hoor ik dat het een duplex signaal is, maar ik hoor toch (bijna altijd) alleen de schepen en niet de vaste post.

Werken ze misschien met meerdere zenderlocaties ofzo? Dat de vaste post via een andere zender zendt die ik niet ontvang? Of is hier een andere reden voor? Snap het niet zo goed. Zou toch verwachten dat je op een duplex kanaal zowel het schip als de wal zou moeten ontvangen?  :? Bij 160.7250 van Den Helder ontvang ik wel altijd wal en schip.

Iemand enig idee?
vr.gr.
Mars

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: haven IJmuiden
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2007, 10:18:56 »
Beetje vreemd hoor, als jij op 160.6750 en 160.9500 schepen hoort dan moet je ook de verkeerscentrales horen. Zij zenden namelijk ook op die frequentie uit. En er wordt per kanaal met maar 1 zender gewerkt en het zijn dus relaiszenders. Je hoort de schepen dus via de zenders die op de wal staan waar de centrales ook op zitten. Dus als je de ene hoort dan moet je de andere ook horen.

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2007, 11:24:08 »
Citaat
Beetje vreemd hoor, als jij op 160.6750 en 160.9500 schepen hoort dan moet je ook de verkeerscentrales horen. Zij zenden namelijk ook op die frequentie uit. En er wordt per kanaal met maar 1 zender gewerkt en het zijn dus relaiszenders.

Ok, bedankt Johan. Dat wilde ik even zeker weten. Nou, dan zal ik nog eens goed luisteren de komende tijd hoe het zit. Zal dan ook even de online scanner van scottypro bij zetten, om te horen of en wat ik dan mis.

Ik heb nu dus al een paar keer een schip een vraag horen stellen, dan stilte en dan dank voor het antwoord op de vraag. Heel vreemd. En het waren volgens mij ook schepen die ook daadwerkelijk IJmuiden aanriepen. Niet dat ze andere haven aanriepen maar wel doorkwamen op de kanalen van IJmuiden.

Afijn, ik ga nog even goed luisteren. Dank voor je antwoord.
vr.gr.
Mars

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2007, 12:39:53 »
Heb nog eens goed geluisterd hoe het zit. Het volgende rare fenomeen doet zich voor. Ik hoor schepen op 160.9500 traffic centrum ijmuiden aanroepen, vervolgens hoor ik niets, dan weer het schip antwoorden. Vervolgens heb ik de scanner (9000xlt, zowel als de 760 xlt met jim m-75 versterker) eens in de squelch gedraaid en wat blijkt, dan ontvang ik het antwoord van traffic centre ijmuiden wel, alleen een stuk zwakker dan het schip. Terwijl ik ze dus beiden op 160.9500 hoor. Hetzelfde merkwaardige fenomeen doet zich op 160.6750 voor met de haven ijmuiden.

Geen idee hoe dit kan, maar beide frequenties komen dus sterker door als het schip te horen is, dan als de 'vaste wal' te horen is. En dat scheelt dus zelfs bij mij zoveel dat het schip wel door de squelch heen komt, maar de wal dus niet. (zal nog eens wat met de antennes gaan schuiven of ik dat kan verbeteren)

Maar merkwaardig toch????
Op zich heb ik me eigenlijk altijd verbeeld dat ik op 160.725 van Den Helder ook altijd de schepen beter ontving dan het traffic centre. (al komen die beiden wel gewoon goed door) Dus ik vermoed nu dat het daar net zo is.
Waar zou hem dat in kunnen zitten?
vr.gr.
Mars

(PS voorheen ontving ik de 160.9500 en 160.6750 niet, maar met mijn nieuwe Diamond x30 antennes nu dus wel)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2007, 12:42:32 »
Hmmmm, merkwaardig dit. Ik sta nu op het punt om naar mijn werk te gaan maar morgen ga ik met de portable eens kijken wat het signaal is op beide kanalen als het schip uitzendt en daarna als het walstation uitzendt.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2007, 15:10:06 »
Het traffic centre in Den Helder werkt met richtantennes op de Lange Jaap die alle zendenergie richting zee en havengebied uitstralen. Bewust niet landinwaarts.
Mvg,
Leen

Offline paassens

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2007, 16:47:18 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Het traffic centre in Den Helder werkt met richtantennes op de Lange Jaap die alle zendenergie richting zee en havengebied uitstralen. Bewust niet landinwaarts.

Dat zelfde fenomeen merken we hier ook met de Kreekraksluizen. Specifiek richtantenne in een lijn richting Antwerpen.
for your ears only

Offline Franc

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2007, 20:20:19 »

Als dat de reden zou zijn, dan zou je de schepen én de vaste post even goed (of slecht) ontvangen, je luistert immers in beide gevallen naar dezelfde zender.

Gegroet,
Franc

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2007, 07:21:31 »
Citaat van: "Franc"

Als dat de reden zou zijn, dan zou je de schepen én de vaste post even goed (of slecht) ontvangen, je luistert immers in beide gevallen naar dezelfde zender.

Gegroet,
Franc

Je verhaal klopt als je luistert naar de vaste post en die moet dan in relaismode staan. Dat is niet persee noodzakelijk. Dat ik dat weet van Den Helder komt omdat ik daar zelf mede het onderhoud van doe. Het is wel klimmen in die Lange Jaap. Er is wel een lift, maar alleen voor goederen. De zendenergie moest over het water uitgestraald worden. Daarvoor zijn de richtantennes gekoppeld en samen richten ze de energie op de scheepvaart. Er zijn ook enkele kanalen die vanaf het havenhoofd werken (het radarhuisje) . Dat is puur voor het havenverkeer.
Mvg,
Leen

Offline Franc

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2007, 10:05:34 »
Je verhaal klopt als je luistert naar de vaste post

De OP geeft aan dat hij naar de frequenties in de 160MHz luistert, de walpostzijde dus.

en die moet dan in relaismode staan.

Als hij alleen naar 160MHz luistert en hij hoort (ook) schepen, dan staat die post in duplex.  ;)
Dat maakt het ook zo vreemd dat hij aangeeft dat hij (meestal?) alleen de schepen hoort.

Dat is niet persee noodzakelijk.

I know. Ik heb de laatste 10 jaar aardig wat (marifoon)netwerken ontworpen...  :P

Dat ik dat weet van Den Helder komt omdat ik daar zelf mede het onderhoud van doe. Het is wel klimmen in die Lange Jaap. Er is wel een lift, maar alleen voor goederen.

Dat is helaas bij meer vuurtorens. Ã

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2007, 10:11:06 »
Citaat van: "Johan Beck"
Hmmmm, merkwaardig dit. Ik sta nu op het punt om naar mijn werk te gaan maar morgen ga ik met de portable eens kijken wat het signaal is op beide kanalen als het schip uitzendt en daarna als het walstation uitzendt.

Zojuist heb ik dit kunnen vergelijken op 160.6750. Als een schip uitzendt dan slaat de signaalmeter helemaal uit. Zendt de verkeerscentrale uit dat slaat de signaalmeter nog maar voor 70% uit. Er wordt dan kennelijk automatisch overgeschakelt op een lager zendvermogen.

En het was even wachten maar op 160.9500 heb ik het zojuist ook kunnen meten. En ook hier hetzelfde als op 160.6750, als een schip uitzendt dan slaat de signaalmeter helemaal uit. Zendt de verkeerscentrale uit dat slaat de signaalmeter nog maar voor 70% uit.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2007, 11:17:28 »

Zojuist heb ik dit kunnen vergelijken op 160.6750. Als een schip uitzendt dan slaat de signaalmeter helemaal uit. Zendt de verkeerscentrale uit dat slaat de signaalmeter nog maar voor 70% uit. Er wordt dan kennelijk automatisch overgeschakelt op een lager zendvermogen.

En het was even wachten maar op 160.9500 heb ik het zojuist ook kunnen meten. En ook hier hetzelfde als op 160.6750, als een schip uitzendt dan slaat de signaalmeter helemaal uit. Zendt de verkeerscentrale uit dat slaat de signaalmeter nog maar voor 70% uit.

Wat meet die meter eigenlijk puur HF dus veldsterkte of sterkte van het audio?
Het schip moet dan zenden op 156.275 MHz en als je die hoort op de uitgang moet je de operator ook horen. Het is nl. dezelfde zender. Wat wel gedaan wordt in de praktijk is ietsje verschil houden in deviatie van het heruitgezonden signaal en de stem van de operator om rondzingen bij vol duplex te voorkomen.
Mvg,
Leen

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2007, 11:21:14 »

De veldsterkte Leen, gemeten met een AOR AR8200 en een Icom IC-R20.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2007, 11:32:09 »

De veldsterkte Leen, gemeten met een AOR AR8200 en een Icom IC-R20.

Raar verhaal dan, want het wordt met 1 zender uitgezonden en het zendvermogen kan echt niet beinvloed worden geregeld vanaf een desk.
Het enige wat zou kunnen is de manier waarop de zender geschakeld wordt.
Bij ontvangst komt de zender in via een inwendig relais. Om externe modulatie toe te voegen met de lijnsturing ook een zendcommando geven. In beide gevallen moet het zendvermogen exact gelijk zijn, maar storing in de kontakten van dat relaistje zijn altijd mogelijk.
Mvg,
Leen

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2007, 11:35:42 »
Citaat

He fijn, was al bang dat je er daar niets van zou merken. Ben dus niet gek.  :)
Blijft de vraag waarom dit is. Voor mij is het in ieder geval vrij irritant.
Leest er niet iemand van de heren technici mee die daar ook het onderhoud doet? Zo ja, zet hem dan even altijd op vol vermogen asjeblieft.  ;)
Mars