Auteur Topic: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.  (gelezen 42613 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arle

• Top Lid
Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Gepost op: 17 december 2006, 23:04:09 »
Tja, het onderwerp verklaard het al;
Ik wil een ontvanger kopen voor het meeluisteren van de scheepvaart op de korte golf. Niet meer en niet minder, dus het hoeft geen uitgebreid apparaat te zijn met allerlei functie. Tensloote drijft dat (waarschijnlijk) alleen maar de prijs op en het hoeft niet zo'n dure te zijn.... (ben en blijf een Nederlander)!

En welke antenne kan ik daar het best voor gebruiken. Als het geen waslijn is, dan is het vrouwtje niet zo blij met een draadantenne, dus een gewone staafantenne misschien??

Alle adviezen zijn welkom!  :)
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2006, 23:24:18 »
Citaat van: "Arlé"
Tja, het onderwerp verklaard het al;
Ik wil een ontvanger kopen voor het meeluisteren van de scheepvaart op de korte golf. Niet meer en niet minder, dus het hoeft geen uitgebreid apparaat te zijn met allerlei functie.

Kenwood R1000
Kenwood R2000
Yaesu FRG7700
Yaesu FRG8800

Offline nokoflow

• Gevorderd Lid
  • Geniet van wat je wel kan ontvangen!!!
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2006, 17:58:48 »
Kenwood r-5000 deze werk ik zelf mee en ben er zeer tevreden mee en als antenne  dx10 pro van rf systeem aan bevelen is wel 1 van de duurdere maar is het wel waard.
en het is een staaf antenne.
Ontvang met : Whistler ,Kenwood D710,hytera pd785/md785 AOR DV1

ant:daimond 3 ell beam sirio en de 2 x50 2/70 gp160.

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2006, 21:52:58 »
De Kenwood R1000 heeft als nadeel dat hij geen squelch heeft. En een bekend euvel (had de mijne ook) van de Yaesu FRG8800 is dat je display kan gaan knipperen en daarbij valt ook het geluid weg. Dat is toen gerepareerd, maar het kwam toch weer terug. Het leuke van de FRG8800, de R2000 en de R5000 is dat er VHF-converters voor zijn. En wil je goedkoop werken, 10 meter binddraad kan je misschien onzichtbaar wegwerken en geeft al leuke resultaten. Misschien wordt je van de volgende link ook wat wijzer: http://home.planet.nl/~grouw001/radio1.htm
SDS200E + Diamond X-50, 125XLT + Diamond MR77, SDS100E.

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2006, 06:21:36 »
Op zendamateur 2e hands staat genoeg aparatuur te koop
http://www.2dehands.nl/zendamateur/zend ... ontvanger/  
Ik heb zelf de Yeasu frg 100 en ben al jaren tevrede over deze ontvanger voor hetgeen waar ik naar wil luisteren. Scheepvaart, luchtvaart e.d
Als antenne heb ik een dx 10, deze bevalt ook prima, een TL-buis model dus niet te groot of opvallend.

groeten en succes.......  John R

Offline bol

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2006, 18:14:23 »
voor de scheepvaart heb ik twee handscanners van uniden in gebruik

de ubc 120 xlt omgebouwt met 200 geheugen plaatsen
en de ubc 30 xlt

de ubc 120 xlt met de standaard antene heeft een iets groter bereik dan de ubc 30 xlt

met programeren van de frequenties is de ubc 30 xlt minder want deze heeft geen cijfer toetsen

het voordeel van de ubc 30 xlt is dat deze erg compact is

ik gebruik ze vaak als ik aan de waterkant sta dus heb thuis geen extra antennes

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2006, 08:25:26 »
Maar er zijn toch ook een aantal "kanalen" op de korte golf, o.a. ivm SAR?
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2006, 08:44:11 »
Maar er zijn toch ook een aantal "kanalen" op de korte golf, o.a. ivm SAR?

Vooral 5680.0 kHz met Kinloss en Glucksburg rescue. Verder is 2182.0 kHz ook een interessant kanaal, het nood- en veiligheidskanaal voor de scheepvaart.

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2006, 09:34:50 »
Ik luister ook regelmatig naar 5680.0 kHz en 2182.0 kHz en kan bevestigen dat dat leuk is om te beluisteren als je in scheepvaart bent geďnteresseerd.
vr.gr.
Mars
(zelf heb ik ook een Yaesu FRG 100 waar ik tevreden mee ben)

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2006, 10:21:11 »
Het luisteren naar scheepvaartstations op de kortegolf had naar mijn mening zijn hoogtepunt tussen 1980 en 1999. Toen waren er veel kuststations in morse, spraak en telex te horen. Draaide je bijvoorbeeld 's-middags of 's-avonds over de 8 of 12 MHz scheepvaart band en je hoorde uit vrijwel elke uithoek van de wereld veel mooie stations in spraak en morse.
Door de regelgeving dat een radio-officier op een schip geen verplichting meer was, de opkomst van het Inmarsat satelliet verkeer en de invoering van het GMDSS verkeer verloren veel kuststations hun inkomsten uit radioverkeer en waren velen verplicht hun station te sluiten.
Wat je tegenwoordig nog hoort op de scheepvaart banden is naar mijn mening niet echt interessant meer. Hier hebben moderne systemen op grote schaal hun intrede gevonden. De charme van wat je hoorde tussen 1980 en 1999 zal nooit meer terug komen.

Bubo bubo

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2006, 11:16:57 »
Begon zelf in 1981 met kortegolf luisteren, waarbij de 2181 Khz mijn speciale belangstelling had

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2006, 15:49:49 »
Citaat van: "jomaco"
Begon zelf in 1981 met kortegolf luisteren, waarbij de 2181 Khz mijn speciale belangstelling had

Jij bedoelt vast de 2182 kHz  ;)

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2006, 16:08:48 »
Mijn belangstelling gaat idd ook vooral uit naar SAR (2182), maar is het nog wel de moeite waard om daar een korte golf-ontvanger voor te kopen?
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2006, 18:36:29 »
Mijn belangstelling gaat idd ook vooral uit naar SAR (2182), maar is het nog wel de moeite waard om daar een korte golf-ontvanger voor te kopen?

2182 kHz is de internationale roep- en noodfrequentie. Het echte SAR (search and rescue) verkeer hoor je naar mijn mening eerder op 5680 kHz.
Op 5680 kHz hoor je overdag Kinloss Rescue veelvuldig. Gl ücksburg- en Oostende Rescue hoor je duidelijk minder.

Bubo bubo

Henk Voortwijs

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2006, 13:45:25 »
Hoe zit het eigenlijk met de luchtvaart? Loont het de moeite om hiervoor een kortegolf ontvanger aan te schaffen?

Met vr.gr.,
Henk.