Hoe zit het eigenlijk met de luchtvaart? Loont het de moeite om hiervoor een kortegolf ontvanger aan te schaffen?
Met vr.gr., Henk.
Ook in de luchtvaart zie je sinds enige tijd een verandering plaatsvinden.
Voor de overdracht van informatie van het vliegtuig is er het zogenaamde HFDL systeem, door sommige ook wel HF-ACARS genoemd. Het is een digitaal systeem, waarbij gebruik wordt gemaakt van één toon, die in fase wordt gemoduleerd. Hierbij worden korte burst verzonden van en naar het vliegtuig. Hiervoor is een wereldwijd netwerk opgezet van 14 grondstations. De frequenties die hiervoor worden gebruikt bevinden zich tussen de 2 en 21 MHz die zijn toegewezen aan de luchtvaart. Het HFDL verkeer is probleemloos te ontvangen met decodeer software zoals die van Hoka, Skysweeper of Wavecom. Een bekend programma wat alleen HFDL verkeer kan decoderen komt van de Engelsman Charles Brain. Als je zijn programma koopt werkt de software probleemloos. Hierbij de link naar zijn internetpagina:
http://www.chbrain.dircon.co.uk/pchfdl.htmlEen andere ontwikkeling is het CPDLC data verkeer. De Atlantische Oceaan bijvoorbeeld is erg druk met allerlei vluchten, wat uiteraard ook zijn uitwerking heeft in het radioverkeer tussen de vliegtuigen en de bekend grondstations zoals Shanwick, Gander, Reyjavik enz. Om de druk van het HF en deels ook VHF radioverkeer te ontlasten is er het CPDLC dataverkeer: Controller Pilot Data Link Communication. Dit systeem werkt met diverse satellieten. Bij CPDLC verkeer kan de piloot via een scherm in de cockpit allerlei berichten versturen en ontvangen. Het gebruik van CPDLC heeft met name op de Atlantische Oceaan al een vermindering van het spraak tot stand gebracht. Wat je dan nu nogal eens hoort, bijvoorbeeld van Gander: 'Voice reports in the Gander OCA are not required'. Een vliegtuig met CPDLC mogelijkheden hoeft dit dus niet meer via spraak nog eens te herhalen.
De twee boven genoemde systemen ontlasten het gebruik van spraak op de kortegolf radio aanzienlijk. Dit mag dan voor een kortegolf luisteraar minder leuk zijn, maar voor de luchtvaart is het zeker een verbetering. HFDL kun je meekijken met de juiste software op je pc.
Kortegolf radio zal nog wel in gebruik blijven in de luchtvaart, maar ook hier hebben digitale systemen hun intrede inmiddels gevonden. Je ziet dit bij veel stations die eens druk gebruik maakten van kortegolf radio. Moderne systemen, zoals internet en satelliet maken van kortegolf radio een backup medium.
Zoek maar eens met een zoekmachine op HFDL en CPDLC.
Bubo bubo