Auteur Topic: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.  (gelezen 37437 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2006, 19:24:06 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Hoe zit het eigenlijk met de luchtvaart? Loont het de moeite om hiervoor een kortegolf ontvanger aan te schaffen?
Met vr.gr., Henk.

Ook in de luchtvaart zie je sinds enige tijd een verandering plaatsvinden.
Voor de overdracht van informatie van het vliegtuig is er het zogenaamde HFDL systeem, door sommige ook wel HF-ACARS genoemd. Het is een digitaal systeem, waarbij gebruik wordt gemaakt van één toon, die in fase wordt gemoduleerd. Hierbij worden korte burst verzonden van en naar het vliegtuig. Hiervoor is een wereldwijd netwerk opgezet van 14 grondstations. De frequenties die hiervoor worden gebruikt bevinden zich tussen de 2 en 21 MHz die zijn toegewezen aan de luchtvaart. Het HFDL verkeer is probleemloos te ontvangen met decodeer software zoals die van Hoka, Skysweeper of Wavecom. Een bekend programma wat alleen HFDL verkeer kan decoderen komt van de Engelsman Charles Brain. Als je zijn programma koopt werkt de software probleemloos. Hierbij de link naar zijn internetpagina:
http://www.chbrain.dircon.co.uk/pchfdl.html

Een andere ontwikkeling is het CPDLC data verkeer. De Atlantische Oceaan bijvoorbeeld is erg druk met allerlei vluchten, wat uiteraard ook zijn uitwerking heeft in het radioverkeer tussen de vliegtuigen en de bekend grondstations zoals Shanwick, Gander, Reyjavik enz. Om de druk van het HF en deels ook VHF radioverkeer te ontlasten is er het CPDLC dataverkeer: Controller Pilot Data Link Communication. Dit systeem werkt met diverse satellieten. Bij CPDLC verkeer kan de piloot via een scherm in de cockpit allerlei berichten versturen en ontvangen.  Het gebruik van CPDLC heeft met name op de Atlantische Oceaan al een vermindering van het spraak tot stand gebracht. Wat je dan nu nogal eens hoort, bijvoorbeeld van Gander: 'Voice reports in the Gander OCA are not required'. Een vliegtuig met CPDLC mogelijkheden hoeft dit dus niet meer via spraak nog eens te herhalen.

De twee boven genoemde systemen ontlasten het gebruik van spraak op de kortegolf radio aanzienlijk. Dit mag dan voor een kortegolf luisteraar minder leuk zijn, maar voor de luchtvaart is het zeker een verbetering. HFDL kun je meekijken  met de juiste software op je pc.

Kortegolf radio zal nog wel in gebruik blijven in de luchtvaart, maar ook hier hebben digitale systemen hun intrede inmiddels gevonden. Je ziet dit bij veel stations die eens druk gebruik maakten van kortegolf radio. Moderne systemen, zoals internet en satelliet maken van kortegolf radio een backup medium.

Zoek maar eens met een zoekmachine op HFDL en CPDLC.

Bubo bubo

Leen Ansems

  • Gast
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2006, 06:31:14 »
Een goede kortegolf ontvanger heb je dus nog steeds nodig om de door Bubo bubo beschreven data te kunnen decoderen. Je kan ook naar de zendamateurs luisteren en hun expedities. Zo krijg je amateurs op de meest gekke plaatsen ter wereld te horen. De R1000 ontvangt wel, maar is niet zo nauwkeurig in afstemming en heeft nogal gauw last van oversturing. Kies liever voor een ontvanger met een meer nauwkeurige frequentieaanduiding. Een (zelf)gemaakte tuningunit tussen je ontvanger en antenne is een aanbeveling. Als je goed luistert is op de kortegolf heel veel leuks te horen en te decoderen. Bedenk wel dat de signalen afhankelijk zijn van de dag/nacht en je daarom soms alleen ruis hoort. Je ontvanger is dan echt niet stuk, maar de band is gewoon dicht. Ik heb er nu heel weinig tijd voor, maar het luisteren op de kortegolf is altijd een genoegen.
Mvg,
Leen

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2006, 14:07:00 »
Een heel verhaal, bedankt voor deze uitgebreide uitleg.

Met vr.gr.,
Henk.

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2007, 08:47:35 »
Kun je die (Nood) kortegolf frequenties ook niet ontvangen op een wereld ontvangertje (12-Bands)
Groetjes,Ben :P

Leen Ansems

  • Gast
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2007, 09:10:59 »
Citaat van: "Ben-scan"
Kun je die (Nood) kortegolf frequenties ook niet ontvangen op een wereld ontvangertje (12-Bands)
Groetjes,Ben :P

Dan moet je toch wel een redelijke ontvanger hebben met de mogelijkheid SSB te beluisteren en een goede stabiliteit.
De meeste van dat soort ontvangers is alleen geschikt om de wereldomroep op je vakantieadres te horen. Vergis je dan niet in het zendvermogen waar dat soort omroepstations mee werken t.o.v. communicatiezenders.
Mvg,
Leen

Henk Voortwijs

  • Gast
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2007, 15:48:47 »
Zitten de frequenties van de Wereld Omroep zo dicht bij de noodfrequenties dan?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2007, 16:03:59 »
Citaat van: "Henk Voortwijs"
Zitten de frequenties van de Wereld Omroep zo dicht bij de noodfrequenties dan?

Volgens mij begrijp je het niet erg. Op de noodfrequentie wordt zendvermogens van 1 kW of lager gewerkt en een antenne die gegeven de omstandigheden zijn beste krachten geeft. Omroepzenders werken met 400 kW of meer en een antennesysteem van tig dB gain. Voor de noodfrequenties moet je dus een gevoelige ontvanger en een goede antenne hebben en het gros van de vakantieradio`s voldoet daar gewoon niet aan.
Mvg,
Leen

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2007, 01:07:23 »
Ik ben nog steeds op zoek naar een ontvanger om maritieme berichten te ontvangen op de korte golf. Nu hoeft het voor mij niet zo'n dure ontvanger te zijn (tot circa 150,-).

Inmiddels heb ik mij oog laten vallen op een Kenwood R-1000 en een Yaesu FRG-7700. Volgens mij verschillen de beide ontvangers niet zoveel van elkaar.

Tevens kwam ik een Kenwood RZ-1 tegen Deze dus

Is het ook mogelijk om met deze ontvanger de eerder genoemde berichten op de korte te ontvangen of is het gebruik maken van één van de andere 2 ontvangers een betere optie?

Welke bevelen jullie aan?

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Leen Ansems

  • Gast
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2007, 05:41:09 »
Citaat van: "Bass"
Ik ben nog steeds op zoek naar een ontvanger om maritieme berichten te ontvangen op de korte golf. Nu hoeft het voor mij niet zo'n dure ontvanger te zijn (tot circa 150,-).

Inmiddels heb ik mij oog laten vallen op een Kenwood R-1000 en een Yaesu FRG-7700. Volgens mij verschillen de beide ontvangers niet zoveel van elkaar.

Tevens kwam ik een Kenwood RZ-1 tegen Deze dus

Is het ook mogelijk om met deze ontvanger de eerder genoemde berichten op de korte te ontvangen of is het gebruik maken van één van de andere 2 ontvangers een betere optie?

Welke bevelen jullie aan?

Groet,

Bas

Ik sta op het punt om m`n  R1000 te koop aan te bieden, omdat ik een HF zender met doorlopende ontvanger heb aangeschaft. Ik stuur je even een PB met de gegevens.
Groet,
Leen

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21795
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #24 Gepost op: 31 oktober 2007, 06:33:32 »
Citaat van: "Bass"
Inmiddels heb ik mij oog laten vallen op een Kenwood R-1000 en een Yaesu FRG-7700. Volgens mij verschillen de beide ontvangers niet zoveel van elkaar.

Tevens kwam ik een Kenwood RZ-1 tegen Deze dus
Welke bevelen jullie aan?

Als het je specifiek om HF is te doen zou ik die RZ-1 niet nemen.
Een specifieke HF ontvanger zoals de R1000 of de FRG7700 zal beter presteren.

Offline PE9PE Rob

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2007, 11:42:15 »
Citaat van: "Bass"
Ik ben nog steeds op zoek naar een ontvanger om maritieme berichten te ontvangen op de korte golf. Nu hoeft het voor mij niet zo'n dure ontvanger te zijn (tot circa 150,-).

Inmiddels heb ik mij oog laten vallen op een Kenwood R-1000 en een Yaesu FRG-7700. Volgens mij verschillen de beide ontvangers niet zoveel van elkaar.

Tevens kwam ik een Kenwood RZ-1 tegen Deze dus

Is het ook mogelijk om met deze ontvanger de eerder genoemde berichten op de korte te ontvangen of is het gebruik maken van één van de andere 2 ontvangers een betere optie?

Welke bevelen jullie aan?

Groet,

Bas

Beste Bas,

De RZ1 beschikt niet over SSB, dus deze kan de berichten eenvoudig niet (verstaanbaar) weergeven.
Overigens is de FRG7700 een betere keus omdat hij de frequentie  nauwkeuriger afleest.

Ik heb dit geconstateerd uit eigen ervaring.

73

Rob van den Ent
PE9PE

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #26 Gepost op: 31 oktober 2007, 16:39:52 »
OK bedankt voor de info!!!! Ik ga mee eens beraden op welke ontvanger voor mij de beste keus is.

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #27 Gepost op: 31 oktober 2007, 19:12:27 »
Citaat
Inmiddels heb ik mij oog laten vallen op een Kenwood R-1000 en een Yaesu FRG-7700. Volgens mij verschillen de beide ontvangers niet zoveel van elkaar.

Let wel op Bass, de R1000 heeft geen squelch, als je hem aan hebt staan ruist hij dus altijd. Kun je wel wat onderdrukken dmv noise blanker en ATT (maar dat gaat ook weer ten koste van ontvangst) maar ruis blijf je horen als er geen uitzending is. Vind het zelf niet prettig, maar dat is persoonlijk.

Zelf heb ik een R1000, maar ook een Yaesu frg-100 en die laatste vind ik een stuk prettiger. Daar kun je ook frequenties in programmeren en hij kan ook scannen (maar dan moet je de squelch zover terugdraaien om te zorgen dat ie niet constant op kleine stoorsignaaltjes stopt, dat je niet heel veel meer ontvangt op de duur).

Maar persoonlijk zou ik dus wel een ontvanger met squelch aanraden.

vr.gr.
Mars

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #28 Gepost op: 1 november 2007, 00:07:14 »
OK Mars, bedankt voor de uitleg!!

Ik zal mijn opties eens overzien en anders moet ik sinterklaas maar eens lief aankijken voor een wat duurdere ontvanger  :)
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline jomaco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
Re: Korte golf ontvanger: advies voor aanschaf gevraagd.
« Reactie #29 Gepost op: 1 november 2007, 02:09:29 »
Persoonlijk vindt ik squelch en kortegolf luisteren niet samen passen.

Vaak is het toch met kortegolf luisteren dat je juist dat piepkleine signaaltje wilt "hebben", dat hoor je dus niet eens met de squelch erop.