Auteur Topic: Stadstoezicht Rotterdam  (gelezen 59501 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arle

• Top Lid
Re:
« Reactie #90 Gepost op: 22 oktober 2008, 14:21:04 »
Citaat van: "spoorfan"
152.7125 heb ik eigenlijk niet meer gehoord, maar ik heb er ook niet zo op gelet.
163.730 wordt regelmatig gebruikt. Vooral voor onderling verkeer in west. 168.210 is van milieu (de oude reinigingspolitie zit hierop voor vrkeer tussen hun post en de toezichthouders). 154.8625 dit kanaal wordt over heel Rotterdam gebruikt. Het is een duplex  kanaal. Wordt vooral door de interventiemedewerkers gebruikt (algemene BOA's)

Spoorfan

Even een oud onderwerp weer oprakelen...
Gisteravond werd op kanaal 2 (?), 163.6500, iets geroepen over iemand met een vuurwapen. Dit betrof de Zuidpolderstraat (= zuid). TQ was 91.5.
Kanaal 1 (?), 155.9875, wel iets gehoord over kentekens, maar kon niet precies horen waar. TQ gevonden: 71.9

EDIT: zat net ff te googlen en ik zie dat dit draadje eerdaags definitief gesloten kan worden:

Citaat
Stadstoezicht Rotterdam over op nieuw systeem portofonie
02 oktober 2008 - De kleine duizend portofoons waar de medewerkers van de dienst Stadstoezicht van de gemeente Rotterdam gebruik van maken, zijn aan vervanging toe. Niet alleen economisch afgeschreven, maar de huidige techniek maakt veel nuttige nieuwe functies mogelijk. Voor de verplichte Europese aanbesteding riep de gemeente de hulp in van TNO.

Een internationale stad als Rotterdam heeft de kennis in huis om het Europese aanbestedingstraject in gang te zetten. Een intern projectteam maakt het bestek, mede gebaseerd op wensen van de toezichthouders. Ze gaan op bezoek bij fabrikanten die portofoon-systemen leveren om idee n op te doen en brengen alle wensen en eisen samen in een document. Een advocatenkantoor adviseert over de juridische aspecten.

‘En TNO boog zich op ons verzoek over de techniek’, vertelt projectleider Rob de Jongh van de gemeente Rotterdam. ‘Vanuit de dienst Stadstoezicht hebben we alle wensen van de gebruikers genventariseerd. We hebben ons goed verdiept in de techniek, de toestellen en de leveranciers. Maar je wilt een deskundige en onafhankelijke partij die beoordeelt of wij ons voorbereidende werk goed hebben gedaan. Misschien zien we iets over het hoofd. Moeten we rekening houden met technieken of toepassingen waar wij geen weet van hebben. Ook hebben we in bepaalde gevallen hulp en externe technische kennis nodig bij het vertalen van de behoeften van gebruikers in bruikbare eisen voor het bestek. We willen zekerheid.’

Snel en grondig
Kamal Ahmed van TNO Informatie- en Communicatietechnologie is expert op het gebied van de kwaliteitsbeleving van eindgebruikers voor video- en spraakdiensten. Direct na het verzoek van de gemeente Rotterdam stelde hij intern een team samen dat binnen twee weken alle relevante informatie doorspitte, onderzoek deed en advies uitbracht.

‘In onze terminologie heet dat een “quick scan”. Oftewel n snel n grondig alle relevante zaken onderzoeken. Welke systemen voor portofonie zijn er, wie zijn de leveranciers, zijn er alternatieve technologie n of toepassingen? En we kijken heel kritisch naar de technische specificaties. Kunnen bedrijven die op de aanbesteding inschrijven hiermee uit de voeten? Zijn er hiaten? Maar het belangrijkste is de werking van het systeem. Alle gebruikers moeten altijd en overal verbinding hebben. De kwaliteit van de spraakverbinding moet steeds goed zijn. TNO beschikt over methoden die exact kunnen meten of potenti le leveranciers voldoen aan de eisen die de gemeente stelt.’

Objectief meten van kwaliteit
Rob de Jongh: ‘We hebben het over zo’n elfhonderd portofoongebruikers, waarvan er dagelijks zes- tot zevenhonderd actief gebruik maken van een portofoon. Elke verbinding kan op elk moment cruciaal zijn. Alleen al daarom is het van belang dat TNO heeft meegedacht over de specificaties. In ons nieuwe systeem krijgen we functies als het simpel kunnen aan- en afmelden, versturen van tekstberichten en het direct kunnen bereiken van collega’s zonder dat het via de meldkamer hoeft. Zowel op straat als in de meldkamer wordt het werk effici nter. Maar alles staat of valt bij de werking van de techniek. Daarom denken we TNO ook in te schakelen bij het beoordelen van de offertes die straks binnenkomen. Ook kan TNO een belangrijke rol spelen bij het testen van de systemen. Het gaat dan over het objectief meten van de kwaliteit van de spraak- en dataverbindingen. Werkt de portofoon bijvoorbeeld naar behoren op drie verdiepingen onder de grond in een parkeergarage? Een onafhankelijke, deskundige partij als TNO heeft daarop het antwoord.’

bron: http://www.tno.nl

Citaat
AANBESTEDENDE DIENST:

Naam, adressen en contactpunt(en):
Stadstoezicht namens het college van burgemeester en Wethouder van de gemeente Rotterdam, Postbus 750, 3000 AT, Rotterdam. Tel.: +31(0)10 4894497. Fax.: +31(0)10 4894493, http://www.aanbestedingen.rotterdam.nl

VOORWERP VAN DE AANBESTEDING:

Type opdracht:
Leveringen.
Beschrijving/voorwerp van de opdracht:
Bestek nr. 1-127-08 Het verrichten van diensten en het leveren van apparatuur in verband met mobiel telecommunicatiesysteem (portofoniesysteem) t.b.v. buitendienstmedewerkers.

PROCEDURE:

Type procedure:
Openbaar.
Referentienummer van het dossier bij de aanbestedende dienst:
1-127-08
Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
Datum: 13/10/2008 - Tijdstip 15:00 uur  
Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum en tijdstip van aanbesteding: 13/10/2008 - 15:00 uur

bron: http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... 9b&src=rss
Met vriendelijke groet,
Arl

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: Stadstoezicht Rotterdam
« Reactie #91 Gepost op: 22 oktober 2008, 14:41:42 »
Het begint vast met T en eindigt op een A... :(

paul19622

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 22 oktober 2008, 18:57:29 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Het begint vast met T en eindigt op een A... :(

Als dat zo is hang ik mijn hobby aan de kapstok. :(  

Groetjes,

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #93 Gepost op: 22 oktober 2008, 19:07:56 »
Hmm,

Zoek nog een paar honderd porto's iemand die hier een vinger tussen weet te krijgen??
(betreft een alom bekende organisatie met een veel te kleine kas)

(serieus verzoek; pm me voor details)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #94 Gepost op: 22 oktober 2008, 20:16:50 »
Citaat
....In ons nieuwe systeem krijgen we functies als het simpel kunnen aan- en afmelden, versturen van tekstberichten en het direct kunnen bereiken van collega’s zonder dat het via de meldkamer hoeft. ... Werkt de portofoon bijvoorbeeld naar behoren op drie verdiepingen onder de grond in een parkeergarage? Een onafhankelijke, deskundige partij als TNO heeft daarop het antwoord.’

Als je deze eisen van het toekomstige radiosysteem bekijkt blijft er al niet veel over:
- GSM - superieure dekking (eventueel met PTT-functie voor de groepsoproepen)
- TETRA - eigen netwerk of MCCN - de leveranciers staan vast te trappelen voor zo'n mega-order nu de hulpdiensten zijn voorzien...
- Entropia - de enige hoop voor ons scannerluisteraars - misschien kan men nog snel een paar tijdelijke steunzenders plaatsen in R'dam om goed uit de test te komen

Ga er maar vanuit dat grotere bedrijven/instanties die nu nog intensief van porto-/mobilofoon gebruikmaken meestal een TETRA-netje krijgen aangeboden als ze vervanging zoeken.
(recentelijk de RAI en OBA in Amsterdam en ook AHOY gaat over volgend jaar over op TETRA)

paul19622

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 22 oktober 2008, 20:30:22 »
Echt blij wordt je er niet meer van en ik zit er echt stellig aan te denken om ermee te gaan stoppen. Het enigste wat je hoort is hijsen, hijsen en nog eens hijsen gek wordt je ervan. Entropia houdt het volgens mij ook niet lang meer uit veel hoor je er hier niet meer op sinds dat de HTM er van af is gegaan en in de regio Rotterdam al helemaal niet meer. Gelukkig heb ik nog wat andere hobby's dus vervelen doe ik mij niet hoor maar jammer is het wel. Overigens begrijp ik nog steeds niet dat een fabrikant zoals bijvoorbeeld Uniden hier niet op inspringt. De techniek is bekend en vraag is er volgens mij ook wel naar. Maar goed zolang er nog steeds analoge scanners verkocht worden vinden ze het volgens mij wel best. Ik niet want ik zal er nooit meer eentje kopen zonde van mijn geld en het is toch een afgelopen zaak.

Groetjes,

Online elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #96 Gepost op: 22 oktober 2008, 21:10:26 »
Kom je in het noorden wonen. Niks Tetra, niks Entropia, zo ongeveer het enige trunkingnetje is van Akzo in Delfzijl (Motorola Smartnet 2, dus prima te beluisteren met een Uniden Trunkingdinges).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 23 oktober 2008, 06:16:37 »
Citaat van: "paul19622"
Entropia houdt het volgens mij ook niet lang meer uit...
Groetjes,

Er gaat een gerucht in de markt rond dat Entropia het financi el nogal benauwd heeft. Als er nu al zoveel mensen rapporteren dat de basisstations bijna niks te doen hebben, dan kan je zelf wel nagaan dat zoiets een keer ophoud.

paul19622

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 23 oktober 2008, 08:23:23 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Groetjes,

Er gaat een gerucht in de markt rond dat Entropia het financi el nogal benauwd heeft. Als er nu al zoveel mensen rapporteren dat de basisstations bijna niks te doen hebben, dan kan je zelf wel nagaan dat zoiets een keer ophoud.

Ja maar ik begrijp dan niet waar al die gebruikers gebleven zijn die een contract hebben afgesloten met Entropia zoals dat waterleidingbedrijf omg. Gouda en die andere grote (ben even de naam kwijt) Eerlijk gezegd heb ik ze nog nooit gehoord. Het is en blijft er gewoon doodstil op je zou toch zeggen dat je nu wel eens wat mag gaan horen. Of er moet meer aan de hand zijn bijvoorbeeld wat jij al vermeld... :?

Groetjes,

Offline spoorfan

• Top Lid
« Reactie #99 Gepost op: 23 oktober 2008, 08:54:23 »
Paul niet zo somber over de hobby. Als ik zie wat ik in een uurtje in Den Haag opving waarvan we niet altijd weten wat de toepassing is (zie die topic) dan is er nog genoeg. Ik heb het idee dat de 467 en 469 band steeds meer wordt ingezet.

Ook de oude frequneties van de OOV diensten zullen nog wel wat invulling gaan krijgen.

Voor wat betreft Enropia: inderdaad waar zijn ze gebeleven. Weer iets om te zoeken en te vinden.

Spoorfan

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 23 oktober 2008, 09:06:40 »
Groetjes,

Ja maar ik begrijp dan niet waar al die gebruikers gebleven zijn die een contract hebben afgesloten met Entropia zoals dat waterleidingbedrijf omg. Gouda en die andere grote (ben even de naam kwijt) Eerlijk gezegd heb ik ze nog nooit gehoord. Het is en blijft er gewoon doodstil op je zou toch zeggen dat je nu wel eens wat mag gaan horen. Of er moet meer aan de hand zijn bijvoorbeeld wat jij al vermeld... :?

Groetjes,

Tja, zeker in Rotterdam zou je met alle persberichten over grote gebruikers dan ook druk radioverkeer verwachten. Als ze op tijd het radionetwerk gereed hadden gehad om de Traxys gebruikers zo op hun netwerk over te kunnen zetten en commerci el ook niet zo eigenwijs waren geweest, dan hadden ze er heel wat beter voor gestaan. De bedrijven die de Traxys klanten op GSM of aanverwante techniek hebben kunnen overschakelen hebben er in ieder geval goede zaken door gedaan.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #101 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:46:36 »
[/quote]
Ik denk dat hetzelfde geldt voor het TETRA-net van MCCN, alleen in Amsterdam hebben ze redelijk wat omzet aan Stadstoezicht en de straatcoaches, maar meer dan een paar honderd aansluitingen zal het niet zijn.
Om rendabel te zijn met een landelijk netwerk heb je toch minimaal wel enkele duizenden abonnementen nodig, schat ik.
Zeker qua datacommunicatie kan er gewoon veel meer met de huidige GSM-netwerken, denk ik. Kijk maar naar de streekvervoerbedrijven. Alleen bij groepsoproepen met spraak biedt TETRA/MPT duidelijk voordelen.

Online elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #102 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:49:20 »
En vergeet voor datacommunicatie ook RAM Mobile Data niet. Zie je heel veel taxibedrijven gebruiken, gaat om heel veel korte berichtjes tenslotte.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Mattias

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #103 Gepost op: 8 november 2008, 22:09:47 »
Dat ze het financieel benauwd hebben kan hier in Belgi alvast tegengesproken worden. Ze leunen alvast tegen de 7.000 gebruikers aan ... de meeste in Belgi ...
Heb net vernomen dat ze nu druk zijn in omgeving Rotterdam, alsook rond het Noorden, waar ze nog dit jaar een paar masten zouden in dienst stellen ...

Gouda waterschap wordt volgens hun laatste seminar pas begin 2009 actief vanwege de inbouw van zogenaamde "mobiele trunking gateways"
Ze hebben Delta en DZH ook op hun netwerk zitten. De communicaties zijn blijkbaar zeer kort ... Ook rond Amsterdam zouden ze nu een groot contract hebben. De identiteit wilden ze niet kwijt maar het zou met openbaar vervoer te maken hebben.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #104 Gepost op: 8 november 2008, 22:27:57 »
Citaat van: "Mattias"
... Ook rond Amsterdam zouden ze nu een groot contract hebben. De identiteit wilden ze niet kwijt maar het zou met openbaar vervoer te maken hebben.

Dat zou weleens CityCargo kunnen zijn... de milieuvriendelijek vrachttrams