Op de AC hangt nu ook een lichtkrant en dat hebben ze gedaan om te kijken of het alarm wel echt is verzonden.
Om hier ook maar even op in te haken, welke garantie heeft de AC als een door hun verzonden alarmering op hun lichtkrant verschijnt? De enige garantie die ze dan hebben is dat ze hem op hun lichtkrant kunnen lezen

Of een bericht al dan niet wordt verzonden staat naar mijn bescheiden mening buiten kijf. Kun jij, of kan iemand anders gevallen noemen waarin de meldkamer berichten heeft verstuurd die nooit daadwerkelijk door de ether zijn gegaan?
De enige garantie die je hebt is dat de code van de lichtkrant correct is meegezonden. Wat zegt dat over de daadwerkelijk te alarmeren eenheden? Misschien ontbreekt daar wel een code. Misschien ligt de lokale mast bij het te alarmeren korps wel plat, misschien worden de berichten daar niet ontvangen maar op de lichtkrant wel.
En nu andersom, stel dat het bericht niet wordt ontvangen op de lichtkrant, wat weet je dan? Helemaal niets. Of eigenlijk, alleen dat het bericht door de lichtkrant is gemist. Of betekent dat automatisch dat niemand de zojuist verzonden alarmering heeft ontvangen? Lijkt me niet...
Zoals ik altijd zeg is het meer spelerij dan een functionele aanvulling. Je kunt ook een pager op de AC leggen, lijkt me een stuk goedkoper dan een lichtkrant van 1000 euro.
Of gewoon online meekijken. Iets wat door de officiele diensten destijds (tijdens de 'grote P2000-test') nota bene gepromoot werd om de eigen (en de andere) alarmeringen te kunnen monitoren...
Dus naar mijn idee is het op een meldkamer een beetje flauwekul. Op een kazerne kan het juist weer wel handig zijn. Het bericht nog even na lezen tijdens het omkleden...
Groeten, Peter.