Auteur Topic: scanner filter  (gelezen 12444 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
scanner filter
« Gepost op: 13 juni 2005, 13:12:29 »
Ik gebruik nu voor mijn commtel 225 scanner met een discone antenne op het dak een scanmaster filter voor de storing weg te filteren.
Ik moet zeggen dat dat filter perfect werkt.
Alleen stuit ik op het volgende probleem.
Ik fiter zeggen de storing op kanaal 1 weg dat kanaal komt dan dus perfect binnen alleen heb ik dan juist op bv kanaal 2 juist veel meer storing.

Zijn er misschien ook filters te koop waarbij je per kanaal afzondelijk de storing weg kan filteren.
o.a TRX_2

Offline Remon

• Top Lid
Re: scanner filter
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2005, 13:28:52 »
Zoals je zelf weet zitten wij in Vianen vlakbij de omroepzenders van de Gerbrandytoren in Lopik/IJsselstein, dit maakt het scannerluisteren er niet prettiger op..  :?

Dat filtertje van jou kan je op een storende frequentie afstemmen (bv Radio 1), zodat die frequentie verzwakt/weggefilterd wordt zodat je scanner daar geen last meer van heeft.

Maar een andere frequentie in je scanner heeft misschien weer last van Radio 3 FM, wat je dus eigenlijk zal moeten hebben is een filter die een breder gebied kan wegfilteren, globaal de hele 3 meterband van 87.50 tot 108 MHz.

Ik heb hier ook last van de Digitenne zenders die in dezelfde mast hangen, dit is vooral te merken op de scanner op de portokanalen van de politie, omdat die vlakbij een Digitennefrequentie zitten die vanaf 470.2000 MHz begint.  :(

Gert Jan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2005, 15:15:05 »
Citaat van: "Remon"
Dat filtertje van jou kan je op een storende frequentie afstemmen (bv Radio 1), zodat die frequentie verzwakt/weggefilterd wordt zodat je scanner daar geen last meer van heeft.

Maar een andere frequentie in je scanner heeft misschien weer last van Radio 3 FM, wat je dus eigenlijk zal moeten hebben is een filter die een breder gebied kan wegfilteren, globaal de hele 3 meterband van 87.50 tot 108 MHz.

Zo'n filter heeft hij ook, hij verzwakt een stukje van c.a. 10 tot 20MHz

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2005, 15:49:15 »
Citaat

IDD de filter die ik nu heb kan het gebied filteren van 85 mhz tot 170 mhz
ik kan daar tussen dus door middel van de draai knop de storing weg filteren. Als ik nu de frequentie van amsterdam neem 86.0750 dan komt die met veel storing eroverheen binnen hier maar als ik dan de filter afstem op de 86 band dan komt amsterdam hier kraak helder en erg hard binnen. maar wil (wilde ivm c2000) ik nu naar utrecht luisteren 86.6500 dan moest ik weer iets aan het filter knoeien dan kwam utrecht weer kraak helder binnen maar Amsterdam weer niet.
o.a TRX_2

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2005, 18:23:08 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"

Maar is de demping/verzwakking over de hele 10 tot 20 MHz breedte gelijk?

Paul

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2005, 23:59:27 »
Deze filters noemen ze een pre-selector (soms ook wel notchfilter) deze werken met een varicap zeer nuttig als je sterke zenders in de buurt hebt zitten die voor oversturing en intermodulatie zorgen. Het nadeel is echter dat als je naar verschillende frequenties luisterd je hem ook steeds moet verdraaien, het voordeel als je ergens naar wilt luisteren dan kun je er ook naar luisteren omdat je op één bepaalde frequentie kunt afstemmen en al het andere bestaat niet meer. Je kunt er ook mee spelen door iets naast de frequentie te gaan staan doet soms ook wonderen. Zeer effectief ik gebruik er ook eentje voor de kortegolf, ideaal om sterke AM zenders weg te filteren, of in dit geval de omroepband.

Citaat
Maar is de demping/verzwakking over de hele 10 tot 20 MHz breedte gelijk?

Dit hangt af van de nauwkeurigheid van de varicap.

Groeten Paul

Offline Peko

• Gevorderd Lid
Notch filter
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2005, 11:36:30 »
Hoi Paul,
Interessant, wat voor filter gebruik je voor de HF band en kan je er iets meer over vertellen?
Merk, type, frequentiebereik en meer van die dingen.
Ik werk met een longwire + LMB balun maar ik vind het ruis niveau nogal aan de hoge kant.
De gebruikte ontvanger is een AOR-7030 dus het op zich zou het wat beter moeten kunnen. ;)

Groeten en véél luister plezier.

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Paul

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2005, 21:34:23 »
Ik heb hier de Pre-Selector van Lowe staan, de PR-150, Freq. bereik 100kHz - 30 MHz. Deze maakt oorsprokelijk deel uit van dat setje van Lowe de HF-150. Aan de Pre-Selector zit een longwire + MLB en dit zit gekoppeld aan mijn AR5000. Werkt goed je selecteerd de band en dan kun je afstemmen, het voordeel is dan dat je hem iets kunt knijpen waardoor de ruis minder word en de spraak over het algemeen goed blijft, en je hebt geen last meer van sterke Am stations als jij net naar dat ene zwakke station wilt luisteren een paar Khz verderop. Hij werkt ook goed op de DX-one Pro overigens, maar die is toch al veel rustiger dan het draad bij mij. Maarja de ruis aan de hoge kant, er zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen, hangt het draad dicht bij het storingsveld van het huis, hoe is je aarding (ook zeer belangrijk), de condities, veel buren met tv's, tl's, dimmers. Als ik hier ga dx'en is het meestal s'nachts, als ieder normaal mens ligt te slapen en alle huis tuin en keuken apparatuur uit staan.

Groeten Paul

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2005, 22:39:06 »
Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie. Ik ben nog steeds van plan om een behoorlijke aarde aan te leggen en eens kijken of er dan verbetering optreedt.
Volgende stap is eens kijken of ik toch maar een een andere antenne aan moet schaffen want mijn draad van 12 meter lijkt me toch niet helemaal ideaal.
En ik heb begrepen dat een draad ook nog behoorlijk richting gevoelig is.
Maar nogmaals, ik verwacht eigenlijk toch betere prestaties van mijn AOR-7030.
Nogmaals bedankt en succes met de hobby.

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Paul

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2005, 23:01:47 »
Ik moet eerlijk zeggen het verdiend geen schoonheidsprijs zo'n draad door de tuin maar het werkt wel zeer goed, ik heb er hier ook eentje van zo'n meter of 12 hangen omdat ik niet meer kan plaatsen, maar in combinatie met de Pre-Selector doet hij zeer goed zijn werk en gaat die gelijk op met een DX-one die ik hier sinds een maand heb hangen. Ik heb altijd bij een draad gezworen en ook experimentjes mee gedaan in V- of L-vorm, maar de DX-one doed het hier ook perfect. Het is lastig te vergelijken omdat, tot nu toe de ene keer ik een station beter op het draad krijg de andere keer weer op de DX-one, een leuke combinatie dus.

Paul

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2005, 23:32:01 »
Oh ja nog even over aarding, ik heb hier een koperen leiding met een diameter van 15 mm in de grond op 7 meter diepte. Je kunt dit heel simpel zelf doen door een t-verbinding erop te solderen en daar een aansluiting voor de tuinslang op monteren, zet er water op en met een beetje gewrik en gebeuk sla je hem zo de grond in, moet ik wel zeggen dat het er sterk van af hangt waar je woont in Nederland i.v.m. de grondsoort. Ik heb alle apparatuur aarding gegeven en was weer van iets meer ellende verlost, toen ik dit nog niet had kreeg ik ook regelmatig electrisch schokjes van antenne pluggen en ontvangers. Omdat de wind langs de antennes waait krijg je statische electrischiteit. Overigens een leuke tip voor DX-one bezitters spuit een laagje trafo lak over de loops zo krijg je net als bij een draad zo'n plastic laagje eromheen, zeer effectief tegen statischeruis.

Paul

Offline Peko

• Gevorderd Lid
Aarde "slaan"
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2005, 22:17:44 »
Hoi Paul,
Nog even het volgende, waarom ben jij met je "aarde" buis 7 meter de grond in gegaan.
In principe is het toch voldoende als je het grondwater peil bereikt hebt.
Dan zou ik hier aan ruim twee meter al genoeg hebben maar jij zit in Arnhem waarschijnlijk wat hoger.
En hoe wist jij dat je diep genoeg zat?
Is dat op de een of andere manier te meten?
Ik hoor het wel een keer van je.

Groeten,

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Paul

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2005, 14:36:21 »
Ik wist toevallig dat de buren een puntstuk geslagen hadden, en dat die op 6 meter zitten, en ik kreeg ook niet meer dan 7 meter de grond in. Hoe ik wist dat ik goed zat, eigenlijk in eerste instantie niet, al moet ik zeggen dat het verschil zeer goed merkbaar was zonder en met "schone"aarding. Enkele weken later heb ik van mijn werk een speciale aardings meter mee genomen, waarmee je met behulp van 2 referentie electrodes de weerstand van de zelf geslagen aardpen kunt meten.

Groeten Paul

Offline Peko

• Gevorderd Lid
Aarding
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2005, 22:18:53 »
OK Paul,
Wederom bedankt voor de info.
Ik zal ook eens met die materie aan het expirimenteren slaan.
Greetz.

Peter ( Peko)
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Johan PD1JMB

• Gevorderd Lid
    • http://www.dynode.nl
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2005, 02:59:29 »
Nog een vraagje aan de lezers van dit topic, weet iemand ook of in NL ook complete FM band filters worden verkocht? Dus niet een notch, maar een filter wat de gehele FM band flink verzwakt.

Ik werk hier trouwens ook al jaren met een SSE Electronics notch filter, en daar is al een hoop troep mee op te lossen. Lag een keer voor 10 gulden in een aanbiedingenbak :)