Misschien is dit al eens besproken of staat het niet helemaal goed..... Dan graag verplaatsen.
Ken je dat? Nieuwe of andere ontvanger en die heeft alweer zijn eigen bestandsformaat nodig om je frequenties er in te zetten.
Nee helaas is er geen standaard formaat dat zou denk ik voor iedereen het leven een heel stuk gemakkelijker maken. En ja er zijn wat programma's in omloop die je helpen om van A naar B te komen.
Ik ben zelf maar is aan de gang gegaan met AI en dat werkt ook nog heel aardig. Wat ik gedaan heb:
1) De nieuwe ontvanger (die nog vrijwel leeg is) met de bijbehorende PC software een export gedaan naar een CSV file.
2) Deze file uploaden in je AI omgeving (deze moet wel met CSV Excel e.d. overweg kunnen). Vraag of de AI hem kan lezen en bewerken zonder de structuur aan te passen.
3) Exporteer een CSV bestand van je bestaande ontvanger (of een deel daarvan bijvoorbeeld alleen Marifoon). Deze ook uploaden naar je AI omgeving.
4) Vraag vervolgens om de data over te zetten naar het CSV formaat van je nieuwe ontvanger.
5) File opslaan en importeren in je nieuwe ontvanger en veel van het tik werk is dan al gedaan.
Wat dan ook nog lukt als je dat zou willen is vragen of "hij" (AI) even alle (als voorbeeld) PMR446 en LPD kanalen in bank 09 erbij wil zetten en ja hoor geen probleem.
Nu kun je natuurlijk altijd via CSV bestanden van A naar B maar het lastige is soms dat je dan met de hand de juiste kolommen moet gaan benoemen van en naar.
Dit ging (voor mij) eigenlijk heel gemakkelijk. Je kunt eventueel ook nog een universele frequentielijst bouwen en bijhouden en die gebruiken om de juiste import bestanden voor je verschillende ontvangers te genereren. Ook het samenvoegen van verschillende bron bestanden en formaten is goed te doen. Als je wilt kun je ook ontbrekende informatie laten aanvullen. Enz. enz.
Doe er je voordeel mee.
Anthony