Ha, ik zie dat ik niet de enige ben die hier zijn eigen P2000 app presenteert

. Ik ben vanuit AI-hobbyisme al
een paar maanden bezig met zwaailicht.nl; een website waarmee ik automatisch P2000-berichten binnenhaal, verrijk, en op een kaart zet. Dat doe ik met een eigen Raspberry Pi met SDR-antenne. Tot zover niet veel nieuws.
Als "unieke" feature herken ik automatisch "
pieken"; P2000-berichten die kort na elkaar in een kleine radius samenkomen. Die berichten stuur ik naar een AI model, die beslist of het gaat om een coherente set van berichten, of dat het eventueel over verschillende incidenten die tegelijkertijd plaatsvinden gaat. In het eerste geval laat ik datzelfde AI-model een samenvatting schrijven van die berichten, en ga vanaf dan periodiek op zoek naar (lokaal) nieuws om het bericht verder te verrijken. Zo krijg je live ontwikkelende verhalen over incidenten die zich achter (operationele) P2000-berichten afspelen. Er zit nog wat meer techniek achter (een machine learning model om "nieuwswaardige" pieken van niet-nieuwswaardige pieken te onderscheiden), meer details staat op mijn website. Maar daar beantwoord ik ook graag vragen over :-).
Ik heb aan zwaailicht onlangs een MCP-server aan toegevoegd. Met een MCP-server kun je met je favoriete AI tool (Claude, ChatGPT) "tegen" mijn verrijke P2000 database praten. Dan kun je bijvoorbeeld patronen in meldingen vinden, of meer details rond gevonden pieken. Zie bijvoorbeeld
dit gesprek met Claude over buitenbranden vs. woningbranden.
Benieuwd wat jullie vinden van die MCP-server! Om heel eerlijk te zijn is dit (zoals veel van de features van zwaailicht) meer uit technische interesse geboren dan dat ik er echt een user need van mijn bezoekers van oplos, maar dat mag volgens mij voor een hobbyproject.