Auteur Topic: Eigen P2000 website, nu met MCP server  (gelezen 162 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Graus

• Nieuw Lid
  • *
    • Zwaailicht.nu
Eigen P2000 website, nu met MCP server
« Gepost op: Gisteren om 11:38:03 »
Ha, ik zie dat ik niet de enige ben die hier zijn eigen P2000 app presenteert ;). Ik ben vanuit AI-hobbyisme al een paar maanden bezig met zwaailicht.nl; een website waarmee ik automatisch P2000-berichten binnenhaal, verrijk, en op een kaart zet. Dat doe ik met een eigen Raspberry Pi met SDR-antenne. Tot zover niet veel nieuws.

Als "unieke" feature herken ik automatisch "pieken"; P2000-berichten die kort na elkaar in een kleine radius samenkomen. Die berichten stuur ik naar een AI model, die beslist of het gaat om een coherente set van berichten, of dat het eventueel over verschillende incidenten die tegelijkertijd plaatsvinden gaat. In het eerste geval laat ik datzelfde AI-model een samenvatting schrijven van die berichten, en ga vanaf dan periodiek op zoek naar (lokaal) nieuws om het bericht verder te verrijken. Zo krijg je live ontwikkelende verhalen over incidenten die zich achter (operationele) P2000-berichten afspelen. Er zit nog wat meer techniek achter (een machine learning model om "nieuwswaardige" pieken van niet-nieuwswaardige pieken te onderscheiden), meer details staat op mijn website. Maar daar beantwoord ik ook graag vragen over :-).

Ik heb aan zwaailicht onlangs een MCP-server aan toegevoegd. Met een MCP-server kun je met je favoriete AI tool (Claude, ChatGPT) "tegen" mijn verrijke P2000 database praten. Dan kun je bijvoorbeeld patronen in meldingen vinden, of meer details rond gevonden pieken. Zie bijvoorbeeld dit gesprek met Claude over buitenbranden vs. woningbranden.

Benieuwd wat jullie vinden van die MCP-server! Om heel eerlijk te zijn is dit (zoals veel van de features van zwaailicht) meer uit technische interesse geboren dan dat ik er echt een user need van mijn bezoekers van oplos, maar dat mag volgens mij voor een hobbyproject.
Zwaailicht.nl - P2000 meldingen clusteren, verrijken en samenvatten met AI

Offline Graus

• Nieuw Lid
  • *
    • Zwaailicht.nu
Re: Eigen P2000 website, nu met MCP server
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 13:34:34 »
Nu vergeet ik in al mijn enthousiasme erbij te posten hoe je met de MCP-server aan de slag kunt.
Via Claude ga je naar Settings -> Customize -> Connectors -> Add -> Add custom connector. Bij Remote MCP Server URL vul je https://zwaailicht.nl/mcp in en voila, Claude heeft toegang tot de set Zwaailicht tools.

Bij ChatGPT moet je eerst Developer Mode aanzetten (onder Security and login in je Settings). Dan kun je onder ChatGPT Plugins met het plusje nieuwe plugins toevoegen; bij Connection vul je dan https://zwaailicht.nl/mcp in.

In beide gevallen heb je geen authenticatie nodig als 'ie daarom vraagt ("No auth" bij ChatGPT).

Vanaf dan kunnen Claude en ChatGPT zelf Zwaailicht benaderen wanneer ze daar reden toe zien, bijvoorbeeld als je iets vraagt over die woningbranden, of over verkeersongevallen bij de A28.
Zwaailicht.nl - P2000 meldingen clusteren, verrijken en samenvatten met AI

Offline haasjetik

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 16:25:46 »
Uitgeprobeerd en het werkt. Erg leuk. Eens kijken of ik er in de toekomst wat aan heb voor overzichten en zo. Heel handlg, lijkt me. Sta elke keer weer verbaasd over de mogelijkheden die AI kan bieden (en ben soms ook wel eens huiverig voor het malafide gebruik daarvan).

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 18:58:42 »
Hoi,

Hoe grappig weer. Ik zat er net aan te denken hoe ik AI kan inzetten voor analyse van mijn meldingen in mijn eigen applicatie.
Ik ben dus heel benieuwd hoe je dit opgezet hebt. Leuk dat je hem deelt.

Ik heb hem ook gekoppeld aan mijn claude en we hebben al wat leuke discussies gehad. Ik liet onderzoek doen in mijn woonplaats en daar kwam in juli-september een behoorlijk verhoogd aantal meldingen naar boven. MIjn verklaring daarvoor wilde hij niet meteen accepteren en ik vermoed dat dat ook ligt aan je 'samenvatting/titel' van de meldingen die je uiteindelijk presenteert op de site. Ik laat claude code nu een vergelijkend onderzoek doen op mijn eigen db en ben benieuwd wat daar uitkomt. Wordt vervolgd.

Offline woestric

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 19:46:40 »
Ik zie dus wel al een paar dingen die risico vol zijn bij analyse door AI.
Je maakt bij meldingen wat weinig onderscheid bij met name brandweer. Alle meldingen van discipline krijgen in de titel brand.
Ook bij een liftopsluiting, dier op hoogte,  oefening, voertuig te water, assistentie ambulance etc zijn hulpverlening en geen brand.
Daarnaast zijn ook buitenbranden niet helemaal correct. brand afval en brand buiten worden wel als buitenbrand gekwalificeerd maar berm/bosschage weer niet.

Wat ik ook lastig vind is het beoordelen van politie (pers) meldingen. Het aantal meldingen zegt namelijk niets over de grootte en zwaarte van het incident. Regelmatig zie ik meerdere meldingen omdat dan hectometerpaal wordt aangepast of helemaal onduidelijk waarom. Is dus ook gevaarlijk als ai het gaat interpreteren als ernstiger.

Wellicht dat je ook wat meer kunt doen rondom opschaling e.d. Je legt wel relatie vast tussen  meldingen maar alles staat als brand en je zou daar natuurlijk juist een mooi verhaal rondom de opschaling kunnen maken. Dat mis ik dan wel een beetje.

Tenslotte en daar ben ik benieuwd naar hoe men hierover in het algemeen denkt. In een melding kan ook een dienst voorkomen bijvoorbeeld BNN-04. Mijn ervaring is dat je hier weinig mee kan. Dezelfde codes komen bij verschillende regio/plaatsen voor en ze hebben geen eenduidige betekenis. Soms bepaald gebied binnen de stad, soms als samenvoeging. Jij gebruikt het bij de eenheden en daar heb ik dus mijn twijfels over of dat accuraat is.

Maar concept is heel leuk en nu cross referenties te kunnen doen tussen jou en mijn db is ook grappig :-)

gr, Richard