Auteur Topic: Nederlandse Kustwacht vrijwel onverstaanbaar?  (gelezen 375 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Nederlandse Kustwacht vrijwel onverstaanbaar?
« Gepost op: 3 augustus 2026, 22:24:17 »
Heb eindelijk de scanner weer eens aan. Er zijn op dit moment super condities. Op de marifoonband hoor ik vele kustwachtstations. Engels, Belgisch, Frans. Allemaal perfect te verstaan.

En dan hoor ik op kanaal 16, kanaal 23 en kanaal 83 de Nederlandse Kustwacht. Ik hoor één of andere robotstem aankondigen dat er veiligheids- of weerberichten op kanaal 23 of 83 zijn. Vervolgens op die kanalen de uitzending.

Het is vrijwel niet te verstaan. Signaal is hard zat. Maar de robotstem klinkt zo vervormd dat ik nauwelijks of niet kan verstaan wat er gezegd wordt.

Nou zit ik een klein stukje van de kust af. Maar ik vraag mij of of het overal in het land en dan vooral op zee zo bar slecht te verstaan is. Als dat zo is, dan gaat dat toch ten koste van de veiligheid?

Offline SANE83

• Beginnend Lid
  • **
Re: Nederlandse Kustwacht vrijwel onverstaanbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2026, 22:45:02 »
Die nieuwe AI/robot stem is inderdaad niet best gekozen. Erg slecht verstaanbaar en niet om aan te horen. Ze gebruiken diverse steunzenders en technieken om het signaal zo net mogelijk te krijgen maar ik ervaar ook duidelijk die slechte combinatie van meerdere zenders die mixen op een manier die niet al te best klinkt. Ze werken ook steeds vaker met richtantennes dus wie weet is het op zee iets beter. Maar ik heb er mijn twijfels bij.

Offline LeenQ

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 04:44:15 »
De robot AI stem is waardloos gekozen, maar hier aan de IJssel goed te verstaan in woorden.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 06:15:37 »
Hier bij mij goed verstaanbaar, maar ja ik kan de zender dan ook bijna vastpakken.

Offline cappie

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 10:05:53 »
Hier in Haarlem ( met een ubc 125 xlt en vrij zicht op de duinen en met een buiten sprietje van 98 cm lang op 8 hoog ) is het ook niet te verstaan op 23 / 83 mogelijk toch iets met een zender die niet helemaal goed staat.

Alles op 16 is luid en duidelijk te verstaan, zelfs uit het buitenland gisteren nog Oostende gehoord als of ik er naast stond zo duidelijk was het hihi.

Groetjes,
Cappie

Offline Noway

• Top Lid
Nederlandse Kustwacht vrijwel onverstaanbaar?
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 18:35:22 »
Op een sprietje op de auto slecht te verstaan en dat was eerst veel beter. Rij vaak van Noord naar Zuid en weer terug, maar het is er niet beter op geworden. Beide kanten van NL echt minder.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 18:47:11 »
NLCG gebruikt vanaf elke zenderlocatie 16, maar de veiligheidsberichten worden op de " even en oneven"  zenders afwisselend aangekondigd. Dit om in de overlappende dekking storing te voorkomen. Daarom ook de afwisselende 23 en 83, die wel gelijktijdig kunnen worden gebruikt. Maar: bij condities kun je nog steeds overlappende dekking krijgen en dus storing/vervorming. En bij gelijktijdig gebruik van 16 op naastgelegen zenderlocaties (bijvoorbeeld bij 2 calamiteiten) idem.

En over die TTS stemmen: ik heb heel veel moeite gedaan om de aankondigingen in NLen EN zo netjes mogelijk te krijgen, maar met de gebruikte TTS engine was dat soms best lastig (doe eens Harlingen uitspreken met een EN stem, dat was even flink fonetisch puzzelen). Idem met de veiligheidsberichten zelf, daar zitten best veel fonetische v ervangingen in voor de EN en NL woorden over en weer. Maar niet alle tekst die wordt aangeleverd of ter plekke wordt ingetypt (bij waarschuwingen die niet bij het KNMI vanadaan komen) zit in de fonetische tabel. Met name scheepsnamen en zo valt niet op te plannen. En er is niet altijd tijd om het dan handmatig in te spreken. Ik heb heel veel historische weerberichten bekeken en beluisterd na standaard TTS om de te vervangen woorden goed te krijgen, maar dat kon niet 100% dekkend worden gedaan. Sommig woorden komen gewoon maar heel enkel voor.

Suggestie: als je structureel een woord of naam hoort die niet lekker wordt uitgesproken, doe dan een ontvangstberichtje naar de Kustwacht. Dan kunnen ze er wat mee doen. Mogen ze mij ook nog wel voor bellen, heb vast wel even tijd ergens om te helpen. Qua condities en storing daardoor, daar kunnen ze weinig aan doen. Even op basis van condities het zendervermogen precies genoeg terugregelen is niet mogelijk.... Iets met wetelijk goede dekking moeten bieden in de kustgebieden en minder is niet altjd goed.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline cappie

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 15:53:37 »
Inmiddels komen hier in Haarlem de gesprekken weer luid en duidelijk door op kanaal 23 .

Groetjes, Cappie