Auteur Topic: Uniden SDS-100E  (gelezen 465 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
Uniden SDS-100E
« Gepost op: Gisteren om 18:26:41 »
Kortgeleden tegen een voor mij acceptabele prijs een SDS100E op marktplaats gevonden, als vervanger voor mijn 160DN.

Wat me opvalt:

Het apparaat lijkt beter bestand tegen de oversturing door DAB+ waar de 160DN en de 260DN en in mindere mate ook de 3600XLT veel last van hebben.

De geluidskwaliteit is ‘anders’ dan die van de 3600XLT; niet zozeer beter maar de frequentiekarakteristiek lijkt wel wat beter toegespitst op spraak en hij gaat ook beduidend luider dan de 3600.

Verder lijkt het qua bediening sprekend op de 3600.

Wat me toch wel van het hart moet is verder dat ik echt de 160DN en de 260DN vind tegenvallen: het groot signaal gedrag van deze scanners is echt onder de maat, een oude 9000XLT en ook de SDS100 maken signalen verstaanbaar die op de nieuwere x60DN scanners de squelch niet eens doen openen.

Er is niet zo heel veel te vinden over de SDS modellen hier op het forum; toch niet heel veel verkocht, denk ik?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Uniden SDS-100E
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 18:42:23 »
Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken.
In verkoop zijn de 100/200 nooit erg populair geweest. De leercurve is voor de doorsnee gebruiker gewoon te stijl.
Ik durf gerust te zeggen dat wat ik in één jaar verkoop aan 160/260, ik met de SDS100/200 in 10 jaar niet heb gehaald.
3600 Was iets populairder.

V.w.b. support ga je helemaal "stuk" aan de 100/200, dat kost je uren per gebruiker.
De 160/260 gaan hier weg met ruim 900 kanalen, eigen omgeving erin, aanzetten en het werkt.
Dat lukt met de 100/200 niet.

1) Het zijn totaal verschillende apparaten v.w.b. opbouw en bediening.
SDS Versus "conventioneel".

2) De 160 kost de helft van de 100.
De 260 kost de helft van de 200.
En bij de 100/200 moet je vaak tegen betaling nog DMR/NXDN/dPMR activeren waardoor ze nog duurder worden.
Software idem, de uitgebreide SDS software kost het dubbele.
Logisch dat er dan concessies gedaan worden.

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 21:23:37 »
Gisterenavond met de SDR tijdens de atmosferische condities zitten luisteren op de marifoonband. Een en al signalen uit het buitenland. De 160DN alleen de Beatrixsluis 2 km verderop.. Daarna de 160DN omgewisseld voor de 125XLT op dezelfde antenne die op zolder staat: heel veel buitenlands verkeer.

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 23:05:37 »
Ik vind het eigenlijk nog steeds een tamelijk bizarre (en trieste) beslissing dat Uniden/Avera gestopt is met de 3600. In de Europese lineup nam hij perfect het middensegment in: een stuk geavanceerder dan instapmodellen zoals de 75XLT/125XLT/160DN, maar verder wel klassiek in opzet (relatief handzaam, 3x AA, dot matrix-lcd, klassieke ontvanger). Dat middensegment mis je nu compleet. Of je neemt een 160DN met ouderwetse banken i.p.v. DMA, geen CC, geen trunktracking, geen opnamefunctie, geen P25, etc., of je springt gelijk naar een SDR-based apparaat van 850 euro.

De SDS100E is m.i. een heel ander soort scanner met zijn eigen voor- en nadelen. In de eerste plaats is de hele 'raison d'être' van de SDS-lijn het omgaan met P25-simulcast (LSM-modulatie), vandaar een SDR-based I/Q ontvanger. In Europa hebben we dit soort netwerken niet, al zou de ontvanger ingezet kunnen worden voor het decoderen van TETRA, mits de rest van de hardware daar ook voor geschikt is. Vooralsnog lijkt men daar in ieder geval geen zin in te hebben, dus de voordelen t.o.v. een 3600 lijken me op dit moment vrij marginaal. Kleurenscherm, eventueel een waterfall, dPMR. Maar ook een stuk dikker en 'chunkier', een proprietary Li-Ion-accu i.p.v. AA-batterijen, veel duurder, iets complexer in het gebruik. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat de SDS100 niet met simplex DMR en DCDM overweg kan; iets wat in Nederland toch veel gebruikt wordt.

Voor de meeste mensen lijkt de 3600 me een betere keuze, zeker gezien de prijs (~EUR 450 tegenover ~EUR 850). Uniden America en Uniden Australia bieden de BCD436HP/UBCD436PT ook gewoon nog aan. Als mijn 3600 ooit de geest geeft hoop ik dat ik er op Marktplaats nog een vind.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 23:41:16 »
Ben erg blij met de 3600 en moet eerlijk zeggen dat de 160dn inmiddels vaak thuis blijft. Denk dat hierboven al genoeg is aangegeven, op 1 punt na: meer informatie op het scherm (logisch natuurlijk) en dat is voor mij toch, naast beter ontvangst, opname mogelijkheid, ook een heel belangrijk punt gebleken.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 07:20:35 »
De SDS100 doet het prima met simplex DMR, alleen DCDM schijnt niet te werken.

De beslissing om met de 3600XLT te stoppen zal wel commercieel gedreven zijn; technisch zou de hardware ook prima in staat te zijn om dPMR toegevoegd te krijgen, maar daarmee zou voor nog meer mensen de reden om óf een 160 óf een SDS aan te schaffen verdwijnen.

Ik snap ook echt dat er compromissen nodig zijn om een apparaat als de 160DN voor deze prijs te kunnen maken, en voor wat het dan is, nl. een draagbare ontvanger die je zeker niet op een buitenantennen moet aansluiten werkt ie heel redelijk.

Vervelender vind ik dat die beperking ook opgaat voor de 260DN: die stikt ook volledig in de signaalsterkte van een goede buitenantenne. Dat kun je met allerlei losse filters in de keten wel deels oplossen maar voor een apparaat van deze prijs vind ik dat echt onder de maat: bijna elke klassieke scanner (zelfs een oude ubc92xlt…) doet het in dat opzicht beduidend beter.

En dan weer on topic: dat blijkt toch ook te gelden voor de SDS100; ondanks vele spookverhalen die ik daarover gehoord heb hengelt die zonder filter bv. marifoonverkeer binnen die met filters zelfs op de 3600 stil blijven. Dat gecombineerd met dPMR en de waterval, maakt dat de SDS100 voor mij toch een leuke upgrade blijkt tov. mijn 3600. Die overigens wel blijft, want voor draagbaar gebruik vind ik die een stuk handzamer.

De toevoeging van Tetra zou de SDS serie in Europa eigenlijk een geweldige troefkaart maken, jammer dat daar nog geen beweging in lijkt te zitten…

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:36:58 »
Die overigens wel blijft, want voor draagbaar gebruik vind ik die een stuk handzamer.

Het formaat en gewicht is wel “een dingetje”, maar goed om te horen dat Marifonie kanalen beter binnen komen. Dank je voor die toevoeging.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 17:11:20 »
En dan weer on topic: dat blijkt toch ook te gelden voor de SDS100; ondanks vele spookverhalen die ik daarover gehoord heb hengelt die zonder filter bv. marifoonverkeer binnen die met filters zelfs op de 3600 stil blijven.

Hi Jalu, kan je aangeven wat jou ervaringen zijn met een buitenantenne met de SDS100 en 3600xlt? Met name Marifonie . Alvast  bedankt.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 17:39:07 »
Mijn 3600 doet het prima op een buitenantenne.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 21:44:24 »
En dan weer on topic: dat blijkt toch ook te gelden voor de SDS100; ondanks vele spookverhalen die ik daarover gehoord heb hengelt die zonder filter bv. marifoonverkeer binnen die met filters zelfs op de 3600 stil blijven.

Hi Jalu, kan je aangeven wat jou ervaringen zijn met een buitenantenne met de SDS100 en 3600xlt? Met name Marifonie . Alvast  bedankt.

Op dezelfde buitenantenne heb ik met de 3600 een redelijke ontvangst in het marifoon gebied, mits ik mijn dab+ filter gebruik. Tot mijn verbazing is dat filter voor de SDS100 niet nodig, en is de ontvangst nog een fractie beter dan met de 3600 mét het filter.

Ik ben positief verrast over de SDS100, na alle verhalen die ik er over gelezen heb, júist wanneer ik hem aansluit op mijn buitenantenne. Ik miste op de 160DN bij mobiel gebruik de opnamefunctie flink, en de 3600 doet geen dPMR. Dat was eigenlijk de reden achter de aankoop van de SDS100, maar overall vind ik hem net nog wat beter presteren dan de 3600, zeker op een buitenantenne.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 21:50:47 »
Dank je, Jalu, dat is waardevolle informatie voor me en het overwegen waard. Dank je.