Ik vind het eigenlijk nog steeds een tamelijk bizarre (en trieste) beslissing dat Uniden/Avera gestopt is met de 3600. In de Europese lineup nam hij perfect het middensegment in: een stuk geavanceerder dan instapmodellen zoals de 75XLT/125XLT/160DN, maar verder wel klassiek in opzet (relatief handzaam, 3x AA, dot matrix-lcd, klassieke ontvanger). Dat middensegment mis je nu compleet. Of je neemt een 160DN met ouderwetse banken i.p.v. DMA, geen CC, geen trunktracking, geen opnamefunctie, geen P25, etc., of je springt gelijk naar een SDR-based apparaat van 850 euro.
De SDS100E is m.i. een heel ander soort scanner met zijn eigen voor- en nadelen. In de eerste plaats is de hele 'raison d'être' van de SDS-lijn het omgaan met P25-simulcast (LSM-modulatie), vandaar een SDR-based I/Q ontvanger. In Europa hebben we dit soort netwerken niet, al zou de ontvanger ingezet kunnen worden voor het decoderen van TETRA, mits de rest van de hardware daar ook voor geschikt is. Vooralsnog lijkt men daar in ieder geval geen zin in te hebben, dus de voordelen t.o.v. een 3600 lijken me op dit moment vrij marginaal. Kleurenscherm, eventueel een waterfall, dPMR. Maar ook een stuk dikker en 'chunkier', een proprietary Li-Ion-accu i.p.v. AA-batterijen, veel duurder, iets complexer in het gebruik. Ik meen ook eens gelezen te hebben dat de SDS100 niet met simplex DMR en DCDM overweg kan; iets wat in Nederland toch veel gebruikt wordt.
Voor de meeste mensen lijkt de 3600 me een betere keuze, zeker gezien de prijs (~EUR 450 tegenover ~EUR 850). Uniden America en Uniden Australia bieden de BCD436HP/UBCD436PT ook gewoon nog aan. Als mijn 3600 ooit de geest geeft hoop ik dat ik er op Marktplaats nog een vind.