Hi Harold,

Zoals gezegd, zijn dit de CBR vragen en antwoorden. Achter staat het antwoord als letter en de 2 geeft aan dat de vraag regelmatig voorkomt. Er kan verschil zijn tussen lesboeken, maar het CBR bepaalt natuurlijk wat juist is.
Ik kan alleen maar aangeven hoe de instructeur het mij geleerd heeft en hoe de antwoorden zijn van CBR.
Dat is ook het gehele manco van het CBR. De vraagstelling maar ook het niveau van de vragen slaat veelal kant nog wal om maar even in maritieme termen te blijven. Maar dat geldt niet alleen voor dit examen maar over het algemeen voor alle CBR examens, is mijn mening.
Als de kwaliteit van dit soort examens beoogt het niveau van marifonie en gebruik te verhogen, stop dan met vragen als welk ministerie verantwoordelijk is voor de RDI of mag je alarm slaan als je schip in brand staat. Dat slaat letterlijk kant nog wal en boeit ook niemand.
De noodzaak om het examen te behalen, los van de beroepsvaart, ligt merendeels in de recreatie vaart. Waar mensen onwetend zijn hoe te communiceren. Ditzelfde geldt voor de vaarbewijzen. Met een theorie kvb1 en 2 kan je volledig los gaan zonder enige praktijkervaring. Al jaren zou hier een praktijkonderdeel aan worden toegevoegd maar tot op heden kan Jan en alleman met alleen een theorie papiertje het water op......
Het merendeel van de recreatievaart is nog steeds onwetend ondanks de papieren te hebben behaald....is dat kwaliteit?