Auteur Topic: Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum  (gelezen 874 keer)

elsinga (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Harold

• Gevorderd Lid
Re: Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum
« Reactie #15 Gepost op: Gisteren om 18:35:54 »
Klopt zo toch Norway!
Er staat dus nergens dat je normaal gesproken uitluistert op kanaal 1
Wel dat je ingeval van Nood het blokkanaal of kanaal 16 kunt gebruiken!

(VHF 1  CMIJ, is een info kanaal, geen blokkanaal)
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 19:17:57 »
Hi Harold,

Het gaat erom of kanaal 10 verplicht is en dat is het niet op het IJsselmeer, alleen.. bij slecht zicht wel. Logisch ook want anders hoor je de anderen niet en je hebt slecht zicht.

Ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen, maar misschien zeggen we het anders. Vond het leuk om de boeken weer te pakken, dat houdt me scherp, dank je wel.

Online Shave

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: Gisteren om 19:21:34 »
Hi Harold,

Zoals gezegd, zijn dit de CBR vragen en antwoorden. Achter staat het antwoord als letter en de 2 geeft aan dat de vraag regelmatig voorkomt. Er kan verschil zijn tussen lesboeken, maar het CBR bepaalt natuurlijk wat juist is.

Ik kan alleen maar aangeven hoe de instructeur het mij geleerd heeft en hoe de antwoorden zijn van CBR.

Dat is ook het gehele manco van het CBR. De vraagstelling maar ook het niveau van de vragen slaat veelal kant nog wal om maar even in maritieme termen te blijven. Maar dat geldt niet alleen voor dit examen maar over het algemeen voor alle CBR examens, is mijn mening.

Als de kwaliteit van dit soort examens beoogt het niveau van marifonie en gebruik te verhogen, stop dan met vragen als welk ministerie verantwoordelijk is voor de RDI of mag je alarm slaan als je schip in brand staat. Dat slaat letterlijk kant nog wal en boeit ook niemand.

De noodzaak om het examen te behalen, los van de beroepsvaart, ligt merendeels in de recreatie vaart. Waar mensen onwetend zijn hoe te communiceren. Ditzelfde geldt voor de vaarbewijzen. Met een theorie kvb1 en 2 kan je volledig los gaan zonder enige praktijkervaring. Al jaren zou hier een praktijkonderdeel aan worden toegevoegd maar tot op heden kan Jan en alleman met alleen een theorie papiertje het water op......

Het merendeel van de recreatievaart is nog steeds onwetend ondanks de papieren te hebben behaald....is dat kwaliteit?

Online Shave

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: Gisteren om 19:29:37 »
Hi Harold,

Het gaat erom of kanaal 10 verplicht is en dat is het niet op het IJsselmeer, alleen.. bij slecht zicht wel. Logisch ook want anders hoor je de anderen niet en je hebt slecht zicht.

Ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen, maar misschien zeggen we het anders. Vond het leuk om de boeken weer te pakken, dat houdt me scherp, dank je wel.

Kanaal 1 is een Nautisch informatie kanaal, kanaal 10 is zoals overal tenzij anders aangegeven het kanaal waar je onderling communiceert met andere schepen of verkeesposten.

Citaat
Kanaal 1 centrale meldpost IJsselmeer
Vaart u op het IJsselmeer, het Markermeer of de randmeren en is het zicht goed, dan mag u de marifoon op kanaal 1 zetten. Op dit informatiekanaal wordt elke vijftien minuten na ieder heel uur informatie verstrekt over het weer, de waterstanden, stremmingen enzovoort. Is het zicht slecht, dan stelt u uw marifoon af op kanaal 10. Ook op het IJsselmeer communiceren binnenvaartschippers namelijk altijd via kanaal 10. Logisch gevolg wanneer u op kanaal 1 zit, is dat u niet hoort wat er zich op kanaal 10 afspeelt. Om die reden hebben binnenvaartschippers minimaal twee marifoons aan boord.

Ik zou dus altijd op kanaal 10 afstemmen.

Offline Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: Gisteren om 19:36:24 »
Ik zou dus altijd op kanaal 10 afstemmen.

Komt het dus door die vraagstelling, bij die 1e vraag, "bij slecht zicht", door deze vraagstelling, concludeert men, "bij goed zicht dus niet"  

Maar dat was niet de vraag......

Inderdaad leerzame discussie heren  ;)
Harold,

Online Shave

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: Gisteren om 19:45:42 »
Nou dat dus, begrijpend lezen is belangrijker dan de vraag kunnen snappen.... of zo iets. Maar dat is algemeen bekend bij de CBR examens. De onnozeligheid van de vraagstelling beoogt een bepaald niveau te moeten zijn..... waarom dat zo is begrijp ik niet echt want zo ingewikkeld is de marifonie niet en door die vraagstellingen wordt het alleen maar waziger.

Ik zie het meer als een soort van verdien model, terugkerende kandidaten leveren geld op. Dat staat boven het toetsen van de echte kennis en/of ervaring.

Offline Noway

• Top Lid
Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum
« Reactie #21 Gepost op: Gisteren om 19:47:23 »
Dat is ook een beetje wat er gebeurde tijdens de les: iedereen doet het, maar het gaat er om wat mag/moet en wanneer het verplicht is onder welke omstandigheden.

Durf het bijna niet te zeggen: maar kreeg ook hier een vraag of er geheimhoudingsplicht is. Ja, dus. https://www.itu.int/en/ITU-R/seminars/rrs/RRS-23-Americas/Plenaries/ITU-R%20Regulatory%20Documents/1.Radio%20Regulations%20and%20Rules%20of%20Procedure/RR-2020-Vol%201.-E.pdf Artikel 17. “Stations shall preserve the secrecy of correspondence.”
(= stations moeten de geheimhouding van communicatie bewaren) Maar goed, ik dwaal een beetje af, sorry.

Offline Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: Gisteren om 19:52:57 »
Dat is ook een beetje wat er gebeurde tijdens de les: iedereen doet het, maar het gaat er om wat mag/moet en wanneer het verplicht is onder welke omstandigheden.

Durf het bijna niet te zeggen: maar kreeg ook hier een vraag of er geheimhoudingsplicht is. Ja, dus. https://www.itu.int/en/ITU-R/seminars/rrs/RRS-23-Americas/Plenaries/ITU-R%20Regulatory%20Documents/1.Radio%20Regulations%20and%20Rules%20of%20Procedure/RR-2020-Vol%201.-E.pdf Artikel 17. “Stations shall preserve the secrecy of correspondence.”
(= stations moeten de geheimhouding van communicatie bewaren) Maar goed, ik dwaal een beetje af, sorry.

Ja inderdaad, maar dat is tegenwoordig niet meer zo heel relevant, nu we niet meer via Scheveningen Radio hoeven te bellen met de wal  :D
Harold,

Online Shave

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: Gisteren om 19:55:07 »

Zodra je examen doet voor je Marifonie basis en je de pas aangevraagd heb, geef je daarmee ook meteen aan dat je weet dat de informatie die je ter ore komt en niet voor jou bestemd is onder de geheimhoudingsplicht valt  8) Dit geldt niet alleen voor jou maar ook voor alle aanwezige personen die berichtenverkeer kunnen horen.

De houder van het Marifonie basiscertificaat is leidend hierin en bepaald ook wie/wat en wanneer iemand onder zijn leiding berichten mag verzenden. Niet iedereen hoeft dus een certificaat te hebben aan boord om de marifoon te kunnen bedienen. Wel dient er een gecertificeerd iemand aanwezig te zijn.

Offline Noway

• Top Lid
Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum
« Reactie #24 Gepost op: Gisteren om 19:55:21 »
Haha, Scheveningen Radio vaak gedaan, mooie tijd.

Online Shave

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: Gisteren om 19:57:43 »

Ja inderdaad, maar dat is tegenwoordig niet meer zo heel relevant, nu we niet meer via Scheveningen Radio hoeven te bellen met de wal  :D

Oostende Radio nog wel.

Online Shave

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: Gisteren om 19:58:39 »
Al ben ik benieuwd hoe actueel dat is met de huidige vorm van mobiele telefonie etc.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #27 Gepost op: Gisteren om 20:49:09 »
Ik zat even hard op te  denken, maar op kanaal 1 Centrale MeldPost IJsselmeer mag je ook dingen melden hoor. Het is de 1ste aanspreekpunt: het is weliswaar een informatiekanaal maar je kan zelf ook dingen melden (storing vuurtoren, verontreinigend water), maar goed doen we niet zoveel natuurlijk . Enfin, dank jullie heren

Online elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 08:24:40 »
Okay, zonder blokkanaal op (ook grote) binnenwateren kanaal 10, op grote binnenwateren Den Helder Rescue aanroepen op 16 (en dan hebben ze dat het liefste via een DSC oproep, hebben ze gelijk je positie).

Via de site van de Kustwacht (al kan ik het nu even niet vinden, jammer want nieuwe zender er bij) kun je een kaart van Nederland met daarop hun zenderlocaties downloaden. Op de grote binnenwateren zou ik eerst via DSC en 16 contact leggen met de Kustwacht als er iets ernstigs gebeurt en daarna of parallel op kanaal 10 iedereen verzoeken naar 16 te gaan. Dat kan de Kustwacht niet, kanaal 10 staat niet in hun vergunning.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland