Auteur Topic: Scannerforum Discord-server??  (gelezen 256 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
Scannerforum Discord-server??
« Gepost op: Gisteren om 21:07:59 »
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er binnen het beheerteam ooit is nagedacht over het starten van een Discord-server naast het forum.
Het forum blijft natuurlijk ideaal voor uitgebreide topics, naslagwerk en gestructureerde informatie. Maar Discord kan mogelijk een mooie aanvulling zijn met andere voordelen:

Waarom Discord interessant kan zijn:

🔹 Snellere interactie – Directe gesprekken in plaats van wachten op reacties in topics.
🔹 Meer betrokkenheid – Leden blijven makkelijker actief doordat het laagdrempeliger is.
🔹 Community gevoel – Chat, voice en events zorgen voor meer binding tussen leden.
🔹 Bereikbaar op mobiel – Veel mensen gebruiken dagelijks Discord op hun telefoon.
🔹 Rollen & kanalenstructuur – Je kunt het inrichten zoals een forum, met categorieën, subkanalen en duidelijke regels.
🔹 Notificaties & aankondigingen – Snelle communicatie vanuit het beheerteam.

Het forum zou dan vooral blijven dienen als kennisbank en voor langdurige discussies, terwijl Discord meer de plek wordt voor directe interactie.
Misschien is hier al eens naar gekeken en is er bewust besloten het niet te doen — dan ben ik zeker benieuwd naar de overwegingen.

Mocht er interesse zijn om dit te verkennen, dan help ik graag mee met het opzetten, structureren en eventueel modereren van een server.
Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken
Eigenaar van:
Scanner: 1X AOR AR-DV1
Scanner: 1X Uniden UBCD3600XLT
Scanner: 1X Undien UBC360CLT
Scanner: 1X Uniden UBC785XLT
Scanner: 1X Uniden UBCD260DN

Antenne: Diamond X300N
Antenne: Diamond D-777
Coupler: Diamond SS-500

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: Scannerforum Discord-server??
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 08:47:31 »
Ik snap je idee, maar we hebben natuurlijk ook al de Chatbox met daarin verschillende kanalen (wat bij voldoende draagvlak oneindig ver uitgebreid zou kunnen worden). Daarvan wordt eigenlijk al relatief weinig (afgezien van de Luchtvaart) niet bijster veel gebruik gemaakt. Gevoelsmatig is dat wel een graadmeter of Discord (voor zover dat eenvoudig te integreren is) een succes zou kunnen worden.

Dit is mijn reactie als beheerder. De vraag is natuurlijk hoe leden er tegenover staan?

Vanuit p2kflex weet ik maar al te goed hoe het is om functies te creëren voordat daar duidelijke behoefte aan is. Zo komt bijv Google natuurlijk ook steeds met nieuwe, handige aanvullingen. Maar ik blijf graag bij het raakvlak met de Chatbox en ben benieuwd hoe anderen daarover denken...

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:21:21 »
Ik snap je punt volledig, zeker wat betreft het creëren van functionaliteit zonder duidelijke behoefte. Dat werkt vaak averechts.
Wat ik zelf als verschil zie tussen de huidige chatbox en Discord, is vooral de manier waarop mensen het gebruiken.
Een chatbox op een forum voelt toch vaak als “extra onderdeel van het forum”, terwijl Discord voor veel mensen een dagelijkse app is die standaard openstaat. Het zit meer in hun vaste online routine.
Even snel in een algemene chat een vraag stellen of praten over de hobby is toch anders in Discord dan in een chatvenster op een forum.

Wat voor mij persoonlijk een belangrijk verschil is tussen de chatbox en Discord, is dat Discord voor veel mensen al een dagelijks gebruikt platform is. Het draait op meerdere platformen, zoals:

- Windows
- macOS
- Linux
- iOS
- Android
- Gewoon via de browser

Daarnaast biedt Discord net wat meer mogelijkheden die mogelijk bijdragen aan betrokkenheid:
- Rollenstructuur met automatische rechten
- Integratie van bots (bijvoorbeeld voor notificaties of automatische updates)
- Voice-kanalen voor events of spontane gesprekken
- Makkelijk delen van media
- Pushmeldingen die sterker aanwezig zijn dan bij veel forum
- Forum Threats aanmaken voor eventuele discussies of vragen.

Misschien is het inderdaad verstandig om eerst te peilen hoeveel leden hier daadwerkelijk behoefte aan hebben, voordat er iets wordt opgezet.

Ik zou eventueel een Discord-server kunnen opzetten als proef, volledig ingericht en beheerd door mij, zodat het voor jullie geen extra werk oplevert. Dan kunnen we bijvoorbeeld een periode van 2–3 maanden kijken:

- Wordt het actief gebruikt?
- Trekt het nieuwe of bestaande leden aan?
- Ontstaat er extra betrokkenheid?
- Of blijft het stil en blijkt de chatbox voldoende?

Als het geen toegevoegde waarde blijkt te hebben, dan kunnen we er zonder probleem weer mee stoppen.
Dan hebben we het in ieder geval objectief getest in plaats van op gevoel ingeschat.

Mijn intentie is niet om het forum te vervangen dat blijft wat mij betreft de basis en kennisbank.
Maar om te kijken of real-time interactie via een platform dat veel mensen al dagelijks gebruiken iets extra’s kan brengen.
Als daar weinig animo uit blijkt, dan is het antwoord eigenlijk al gegeven.

Ik denk in ieder geval graag mee, maar alleen als er vanuit de community zelf ook behoefte aan is
Eigenaar van:

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 09:28:53 »
We zijn al eens een keer eerder gestart met Discord maar de animo was nul komma nul.

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:50:19 »
Wat voor mij persoonlijk een belangrijk verschil is tussen de chatbox en Discord, is dat Discord voor veel mensen al een dagelijks gebruikt platform is.  

Misschien is het inderdaad verstandig om eerst te peilen hoeveel leden hier daadwerkelijk behoefte aan hebben, voordat er iets wordt opgezet.

Als daar weinig animo uit blijkt, dan is het antwoord eigenlijk al gegeven.

Ik denk in ieder geval graag mee, maar alleen als er vanuit de community zelf ook behoefte aan is

Ik hoor niet bij die, volgens jou, vele mensen die de hele dag Discord open hebben staan, want ik ben geen gebruiker.
Reken mij dus maar bij degenen die er geen behoefte aan heeft.

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:52:22 »
Het uitwisselen van informatie binnen dezelfde community gaan verspreiden over verschillende kanalen heeft niet mijn voorkeur. Het voordeel van de chatbox bij het forum is dat ik - als ik dat wil - alles voorbij zie komen op 1 locatie. Zonder dat ik tussen verschillende sites of systemen hoef te schakelen.
Ik begrijp het enthousiasme voor discord als je zelf gebruiker ben. Maar ik zit niet op discord en ga het ook niet gebruiken. Dan wordt een extra kanaal geen verrijking, maar voor mij een verarming.

Offline GerP

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:01:09 »
Ik heb er een account, maar dat is ook alles.
Ben er 1x geweest en ik vind het erg onduidelijk allemaal. (kan de leeftijd zijn  ;))

Voor mij hoeft het niet.

Online Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 10:01:29 »
Voor mij is Discord (gebruik ik totaal niet) geen toevoeging, ik heb al genoeg programma's lopen en de chatfunctie van dit forum is voor mij ruim voldoende.

Offline Patrick67

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 10:45:48 »
Ooit van Discord gehoord en daar blijft het ook bij, en zoals al eerder aangegeven informatie over meerdere bronnen spreiden lijkt mij ook niet ideaal.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 11:16:18 »
Ik gebruik geen Discord. Heb wel eens met mijn zoon meegekeken, die het gebruikte samen met gamers. Ik vind het niks, zal waaarschijnlijk de generatiekloof zijn. Ik zie ook de toegevoegde waarde alhier niet. Alles wat ik wil weten staat op het forum en in de frequentiedatabase. En de chatbox werkt wat mij betreft uitstekend voor dagelijkse info en communicatie.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 12:28:58 »
Ik gebruik al vele jaren Discord. Ik omarm nieuwe technieken en initiatieven, maar ik heb daardoor ook forums zien verdwijnen.

Daarnaast wordt alle data en alles wat je typt gedeeld met vele partijen. Gaat het over een bepaald onderwerp, dan zie je op andere websites en apps opeens advertenties hierover. Ben je met iemand aan het chatten en je kijkt even op Facebook, dan staat deze persoon bovenaan bij de vriendensuggesties, enz. Privacy is ver te zoeken..

Onlangs zag ik een "meme" over dat het internet van nu niet meer aanvoelt zoals vroeger, dat het heel klein lijkt te zijn geworden en dat men soort van gevangen zit in een kleine bubbel aan apps en websites. Juist daarom zou iedereen dit forum in de huidige vorm moeten blijven omarmen.

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 12:59:31 »
Dank voor alle uitgebreide en eerlijke reacties :D

Op basis van wat er nu gedeeld is, is het duidelijk dat er op dit moment weinig tot geen behoefte is aan een Discord-server naast het forum. En dat is natuurlijk ook een prima en duidelijke uitkomst. Een extra platform heeft alleen zin als daar daadwerkelijk draagvlak voor is, en dat lijkt nu niet het geval.

Mijn voorstel was puur bedoeld als idee om te kijken of het eventueel een aanvulling zou kunnen zijn. Zeker niet om het forum of de huidige werkwijze ter discussie te stellen, en al helemaal niet om mensen te overtuigen van iets waar ze geen behoefte aan hebben. Ik begrijp ook goed de genoemde punten over versnippering, gewenning, en het feit dat niet iedereen Discord gebruikt of wil gebruiken.

Het is juist positief om te zien dat veel leden tevreden zijn met hoe het forum en de chatbox nu functioneren. Dat zegt eigenlijk vooral dat de basis goed staat.

Wat mij betreft kunnen we het onderwerp dan ook gewoon hierbij laten. Mocht er in de toekomst ooit alsnog behoefte ontstaan of verandering in denken komen, dan kan het altijd opnieuw bekeken worden. Maar voor nu is het signaal helder.

Dank voor het meedenken allemaal  8)
Eigenaar van: