Ik snap je punt volledig, zeker wat betreft het creëren van functionaliteit zonder duidelijke behoefte. Dat werkt vaak averechts.
Wat ik zelf als verschil zie tussen de huidige chatbox en Discord, is vooral de manier waarop mensen het gebruiken.
Een chatbox op een forum voelt toch vaak als “extra onderdeel van het forum”, terwijl Discord voor veel mensen een dagelijkse app is die standaard openstaat. Het zit meer in hun vaste online routine.
Even snel in een algemene chat een vraag stellen of praten over de hobby is toch anders in Discord dan in een chatvenster op een forum.
Wat voor mij persoonlijk een belangrijk verschil is tussen de chatbox en Discord, is dat Discord voor veel mensen al een dagelijks gebruikt platform is. Het draait op meerdere platformen, zoals:
- Windows
- macOS
- Linux
- iOS
- Android
- Gewoon via de browser
Daarnaast biedt Discord net wat meer mogelijkheden die mogelijk bijdragen aan betrokkenheid:
- Rollenstructuur met automatische rechten
- Integratie van bots (bijvoorbeeld voor notificaties of automatische updates)
- Voice-kanalen voor events of spontane gesprekken
- Makkelijk delen van media
- Pushmeldingen die sterker aanwezig zijn dan bij veel forum
- Forum Threats aanmaken voor eventuele discussies of vragen.
Misschien is het inderdaad verstandig om eerst te peilen hoeveel leden hier daadwerkelijk behoefte aan hebben, voordat er iets wordt opgezet.
Ik zou eventueel een Discord-server kunnen opzetten als proef, volledig ingericht en beheerd door mij, zodat het voor jullie geen extra werk oplevert. Dan kunnen we bijvoorbeeld een periode van 2–3 maanden kijken:
- Wordt het actief gebruikt?
- Trekt het nieuwe of bestaande leden aan?
- Ontstaat er extra betrokkenheid?
- Of blijft het stil en blijkt de chatbox voldoende?
Als het geen toegevoegde waarde blijkt te hebben, dan kunnen we er zonder probleem weer mee stoppen.
Dan hebben we het in ieder geval objectief getest in plaats van op gevoel ingeschat.
Mijn intentie is niet om het forum te vervangen dat blijft wat mij betreft de basis en kennisbank.
Maar om te kijken of real-time interactie via een platform dat veel mensen al dagelijks gebruiken iets extra’s kan brengen.
Als daar weinig animo uit blijkt, dan is het antwoord eigenlijk al gegeven.
Ik denk in ieder geval graag mee, maar alleen als er vanuit de community zelf ook behoefte aan is