Auteur Topic: X50 tegen doorlopende alu standpijp  (gelezen 282 keer)

Gotya (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
X50 tegen doorlopende alu standpijp
« Gepost op: 20 februari 2026, 18:16:21 »
Ik wil een Komunica X50 (Diamond clone) op 55cm afstand van een verticale 6cm brede alu staander monteren die langer is dan de antenne naar boven en onderen. Dat is de meest stevige plek.  Niets is hier ideaal aan, dat weten ik mijn koekoeksklok erfstuk ook, maar gaat dat super veel nadelig effect hebben?

De AC CX4 is kaduk dus moet opzoek naar een andere antenne.

Online Gotya

• Gevorderd Lid
Re: X50 tegen doorlopende alu standpijp
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2026, 21:07:51 »
Je hebt een kleine kans dat de standpijp een beetje als reflector gaat werken (richt effect) maar ik denk dat je daar in de praktijk niet zoveel van zult merken

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2026, 22:42:02 »
Dat effect - als het zou gebeuren - zou mij zelfs wel een beetje uitkomen eerlijk gezegd, krijg ik hopelijk meer mee vanuit de binnenstad. We gaan het meemaken. Dank je, G!

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 20:52:51 »
Dit is de opstelling geworden. Die waslijn haal ik nog weg.

Wat balen is, omdat zo'n gepriegel is heb ik het borgboutje om de antenne vast te zetten in meegeleverde alu buisje, uit m'n handen laten vallen. Dus dat is even zoeken wat voor mm maat dat is en een nieuwe regelen.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 21:25:23 »
Hi MikeXenu, volgens mij heb jij het afgelopen jaar het meeste gebouwd: bedankt voor het meenemen van je ideeën

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 21:48:23 »
Bedankt voor het compliment!  :)

Eerlijk is eerlijk, echt veel is er niet uit mijn handen gekomen; Ik wilde een multiband folie antenne maken. Blijkt dat gewoon ontzettend kliederen te zijn met flinterdun tape en ik werd daar heel erg deprie van dus niet gemaakt. Moet nog steeds de bandpass filters aan een nanovna leggen om te zien wat die doen. Diegene die alles boven de 200MHz zou nukken hebben ik aan de AIS dipool hangen omdat die aan de kant van C2000 mast hangt. Maar of het iets doet.. Heb ook een Hirschman 40 en de bedoeling is dat de antenne buiten 3 ontvangers gaat bedienen voor AIS, ACARS en m'n SDR setup.  Klinkt heel leuk maar dan blijkt dat de gietijzeren behuizing van de Raspberry ruzie heeft met de wifi signalen in dat gedeelte van m'n huis (had ik kunnen weten, goed voor warmte afvoer maar handig is het niet). De plaats waar ik dat allemaal wil hebben is ook de plek waar ik in de zomer de mobiele airco heb staan om te kunnen slapen. En hoe dat allemaal gaat passen, ik heb geen idee!  ;D