Auteur Topic: Sector IJmuiden  (gelezen 710 keer)

MichSouth (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Top Lid
Re: Sector IJmuiden
« Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2026, 11:28:52 »
Dat plaatje komt uit MarineTraffic uit de app. Onderstaand plaatje geeft een slotje aan bij de Nautical Charts via de .com website.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2026, 11:41:56 »
Bij Marinetraffic is het wel handig om te weten dat er een .com-versie bestaat en een .org. Beiden zijn betaald, maar de .org is een stuk vriendelijker voor je portemonnee.

Nooit geweten zeg. De .com versie vind ik er niet mooier op geworden. De layout van de .org versie vind ik dan een stuk beter.
Fesselfinder vind ik ook een goeie al lijkt die soms wat te missen.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2026, 11:45:00 »
Dat plaatje komt uit MarineTraffic uit de app. Onderstaand plaatje geeft een slotje aan bij de Nautical Charts via de .com website.

Dat slotje komt omdat je niet bij hun ingelogd bent.
Afhankelijk van je account krijg je dan meer rechten.
Als je AIS gegevens streamt met hen krijg je als dank gratis het Enterprice account, hun duurste abonnement.
Als je in een gebied woont waar niet zoveel gegevens vandaan naar hun worden gestreamd heb je zelfs kans dat je een complete AIS ontvanger gratis van hun kunt krijgen.
Kijk maar eens bij hun op de site voor de diverse mogelijkheden.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #18 Gepost op: 4 januari 2026, 11:50:57 »
Bij Marinetraffic is het wel handig om te weten dat er een .com-versie bestaat en een .org. Beiden zijn betaald, maar de .org is een stuk vriendelijker voor je portemonnee.

Nooit geweten zeg. De .com versie vind ik er niet mooier op geworden. De layout van de .org versie vind ik dan een stuk beter.
Fesselfinder vind ik ook een goeie al lijkt die soms wat te missen.

Als ik kijk met de .org versie dan zie ik maar een enkel schip. Kijk ik met de .com versie dan zie ik een haven vul.
Moet je bij de .org versie eerst soms een betaling hebben gedaan om meer te kunnen zien?

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2026, 11:52:00 »
Hi Pieter61, ik ben ingelogd en ook dan niet. Had bij hen ook al eens aangevraagd maar ze hadden al genoeg voor dit gebied. Ga mijn eigen maken.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2026, 12:44:24 »
Kwam zojuist in Apple TestFlight (beta programma’s) Ship Logger tegen: https://testflight.apple.com/join/33GywHfp Ship Logger
Is volgens mij eigenlijk bedoelt voor passagiers van cruiseschepen die natuurlijk op zee schepen zien. Je kunt ook schepen loggen/volgen en ik ben nu de voor mij bekende Doggersbank aan het volgen en krijg al meer informatie dan met de andere gratis apps. Je kunt zelf diverse notificaties aanzetten met wat je bakboord of stuurboord kunt zien of wanneer je vertrekt en ga zo maar door. Leuk voor als je varende familieleden/etc hebt of zelf op een cruiseschip zit.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2026, 12:48:16 »
Hi Pieter61, ik ben ingelogd en ook dan niet. Had bij hen ook al eens aangevraagd maar ze hadden al genoeg voor dit gebied. Ga mijn eigen maken.

Als je er zelf een maakt en info deelt met hen maak je zeker nog kans op een gratis Enterprice account.
Allen daarbij heb je de mogelijkheid om de nautische kaart in beeld te krijgen.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Loneship69

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2026, 08:06:23 »
Op 23 november vorig jaar heb ik in dit subforum een link gepost waar alles (of zo goed als alles) is opgenomen wat bij de start van dit topic is gevraagd.

https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2025/08/07/hp1

Robert

Offline Noway

• Top Lid
Sector IJmuiden
« Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2026, 08:43:42 »
Dank je LoneShip69, wellicht overheen gekeken. Bestand gedownload

Offline Cturtle

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2026, 08:59:59 »
Als ik kijk met de .org versie dan zie ik maar een enkel schip. Kijk ik met de .com versie dan zie ik een haven vul.
Moet je bij de .org versie eerst soms een betaling hebben gedaan om meer te kunnen zien?

Daar heb ik geen last van. Als ik voldoende inzoom op de haven van IJmuiden dan zie ik tientallen schepen.

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2026, 15:21:42 »
Dank je wel Robert, ik had het helemaal gemist! Bevat werkelijk een schat aan informatie en daar kan ik voorlopig heel goed mee vooruit.

Offline Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2026, 07:37:54 »
Ik had de .org versie ook gemist, maar ook ik zie daar inderdaad veel minder schepen, ook lijkt de dekking een stuk minder.
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2026, 07:44:08 »
De .org versie kent een betaaloptie wat Vesselfinder weer niet heeft.
Opmerkelijk, de .org versie haalt zijn data bij de .com verszie en Vesslefinder vandaan.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2026, 07:55:57 »
Had de app van Vesselfinder gekocht, maar behalve advertenties is er niets nieuws.. MarineTraffic startplan kost € 11 per jaar maar laat de zee kaarten niet zien, bij mijn weten en daarom vind ik Vesselfinder prettiger. Ken wat rederijen die overgestapt zijn naar Vesselfinder. Zal binnenkort even vragen of dit alleen vanwege de kosten is of ook de data.