Auteur Topic: Sector IJmuiden  (gelezen 693 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Faramir

• Gevorderd Lid
Sector IJmuiden
« Gepost op: 3 januari 2026, 06:54:28 »
Sinds kort luister ik mee met de marifoon (Zello) en met name de gebeuren rond Ijmuiden.
Hoor een berg nieuwe dingen en met name de genummerde ankerplaatsen op zee en het 'pilot-station'
spreken tot mijn verbeelding. Weet iemand daar de coordinaten van of - nog mooier - een zeekaart te vinden
waarop deze staan aangegeven? Heb een berg kaartjes voorbij zien komen via Google en ankerplaatsen A, B en C
heb ik gevonden maar de genummerde nergens.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: Sector IJmuiden
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2026, 09:52:53 »
Heb je ook al eens op Marine Traffic gekeken?
Als je daar een account aanmaakt kun je ook als lay out de nautische kaart instellen.
Ik kan even niet vinden hoe ik een screenshot kan plaatsen, daarom even een linkje naar het screenshot.
Ik hoor graag of dit jou bedoeling is.

https://pepost.nl/MarineTrafic.jpg
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Online Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2026, 10:31:05 »
Dank je wel Pieter, die kaart heb ik maar ook daarop heb ik het niet kunnen vinden.
Kan aan mij liggen natuurlijk, ik heb nul komma nul nautische kennis en ook de legenda ben ik nog lang niet meester.
Ben al ijverig aan stoeien met Shipfinder en AIS-catcher in de hoop een gehoord schip op die sites te viinden.
Het verstaan van alle scheepsnamen valt niet mee maar het houdt me in elk geval behoorlijk bezig en da's goed nieuws.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2026, 11:46:34 »
Hi Faramir, heb je hier wat aan? https://www.openseamap.org/index.php?id=openseamap&L=1 Kan je ook gebruiken als app: onder sectie downloaden.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2026, 12:06:07 »
Was nog aan het schrijven: ankerplaatsen herken je aan een anker (natuurlijk) op kaarten en als ze stil liggen 0 knopen en Pilots vaak aan de letter P. Ze liggen daar te wachten totdat een loods komt (P).

Online Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2026, 12:26:39 »
Alle kaarten samen geven een iets duidelijker beeld waar te zoeken. Beiden hartelijk dank!

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2026, 08:21:50 »
Misschien heb je hier iets aan?

Online Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2026, 08:31:58 »
Ja zeker, dank je wel!
Samen met de eerdere afbeeldingen heb ik het plaatje aardig compleet.
Nu hoop ik de berichten beter te kunnen volgen en heb ik ook een idee waar de schepen zich bevinden.

Offline Noway

• Top Lid
Sector IJmuiden
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2026, 10:05:42 »
Hi Faramir, bij MarineTraffic is een subscriptie vereist, maar bij vesselvinder kan je wat meer zien https://www.vesselfinder.com/ports/NLAMS001 en kan je bij schepen doorklikken en zo hun callsign zien. Beetje omslachtig, maar het werkt.

Online Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2026, 10:12:21 »
Hé da's super, dank je wel!

Offline Noway

• Top Lid
Sector IJmuiden
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2026, 10:22:24 »
Ben ze eigenlijk allemaal aan het uitproberen. Bij sommigen zie je niet zoveel informatie op de website (zoals MyshipTracking) en als je dan hun gratis app download, zie je wel weer heel veel. Beetje uitproberen en kijken wat je het prettigst vind. Probeer deze maar eens uit op een device.

Offline Noway

• Top Lid
Sector IJmuiden
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2026, 10:39:06 »
Als je daar een account aanmaakt kun je ook als lay out de nautische kaart instellen.

Hi Pieter61, Is dat niet betaald?

Online Cturtle

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2026, 10:56:24 »

Hi Pieter61, Is dat niet betaald?]

Bij Marinetraffic is het wel handig om te weten dat er een .com-versie bestaat en een .org. Beiden zijn betaald, maar de .org is een stuk vriendelijker voor je portemonnee. Kijk wel goed wat de verschillen zijn, want zelfs goedkoop/goedkoper kan een kat in de zak zijn  ;)

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2026, 11:19:25 »
Bij Marinetraffic is het wel handig om te weten dat er een .com-versie bestaat en een .org. Beiden zijn betaald, maar de .org is een stuk vriendelijker voor je portemonnee. Kijk wel goed wat de verschillen zijn, want zelfs goedkoop/goedkoper kan een kat in de zak zijn  ;)

Dat is nieuw voor mij, weer wat geleerd.
Ben ooit begonnen met Fleetmon, die zijn een paar jaar geleden overgenomen door Marinetraffic.
Heb bij hen toen een AIS ontvanger aangevraagd en ook gekregen. Deze streamt nu automatisch naar de opvolger van Fleetmon dus Marinetraffic.
Als tegenprestatie heb ik gratis een pro account. (Dus je kunt toch goedkoop een pro account bemachtigen  :))
En dat pro account bied weer extra voordelen zoals het samenstellen van je eigen vloten. Zo heb ik bv vloten voor Reddingsboten, Marine, blusvaartuigen etc.
Ook kun je dan automatisch meldingen op je mail ontvangen als er wat met bepaalde boten gebeurt, bv reddingsboot gaat de haven uit etc.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2026, 11:22:55 »

Hi Pieter61, Is dat niet betaald? [/quote]
Dat plaatje is niet van MarineTraffic volgens mij.
Zie ook mijn antwoord aan Cturtle mbt betaalde versie of niet.
Als je nog vragen hebt, ik hoor of lees het wel.