Auteur Topic: 3 Amsterdamse repeaters (PI1ASD, PI3ASD en PI6ASD ) uit de lucht  (gelezen 1251 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Re: 3 Amsterdamse repeaters (PI1ASD, PI3ASD en PI6ASD ) uit de lucht
« Reactie #15 Gepost op: 1 december 2025, 21:12:20 »
Niks, maar is de laagste stap eigenlijk in beveiliging tegen ongeoorloofd gebruik. Makkelijk te achterhalen maar niet door iedereen en dat scheelt ook weer. Je hebt meer “lagen” zoals specifieke code of cijferreeksen, maar alles moet wel werkbaar blijven.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C, Dutch CB Group en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #16 Gepost op: 2 december 2025, 20:28:55 »
volgens mij zijn er initiatieven bij de NOS repeater om e.e.a. te veranderen om misbruik te voorkomen maar wat precies is me nog onduidelijk.

Men gaat gebruik maken van c4fm op de ingang..voordeel is dat er een id wordt meegestuurd die ingebakken zit in de Yaesu apparatuur die te blokkeren is op de repeater, dat apparaat is dan voorgoed uitgeschakeld (helaas ook bij verkoop, dan zal men hem weer moeten deblokkeren in de repeater. ) Uitgang blijft gewoon FM.
Nadeel is dat je zonder apparatuur dat c4fm gebruikt niet meer op de repeater kan komen en je dus in de buidel moet tasten.
Of gebruik maken van echolink.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E.
Antennes: 2X Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Hans013

• PD2HSB
  • Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 3 december 2025, 06:43:05 »
De overheid heeft hierin toch ook een taak, die wordt uitgevoerd door de diverse hulpdiensten aangevuld met defensie.

Dares is een mooi initiatief en er zijn diverse mensen heel fanatiek mee bezig waarvoor alle respect, maar in geval van een noodsituatie wil je hier niet van afhankelijk zijn voor kritische communicatie.

Daar denken sommige veiligheidsregio's gelukkig heel anders over.

https://dares.nl/2025/11/28/veiligheidsregio-midden-en-west-brabant-en-dares-regio-20-bundelen-krachten-voor-uniek-noodcommunicatienetwerk/

Defensie heeft hier geen prio taak in, wat mensen soms wel denken of verwachten.

In deze regio wordt flink geďnvesteerd door de VR in apparatuur, antennes en hoge locaties.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #18 Gepost op: 3 december 2025, 06:48:00 »
Hebben we daar ook eens een gezicht bij  :D

Offline Hans013

• PD2HSB
  • Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 3 december 2025, 06:53:02 »

Ssst

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 3 december 2025, 09:39:34 »
Misschien is het Serval Project een idee. Gebruik de wifi van mobiele telefoons voor een ad-hoc mesh netwerk waarbij telefoons zelf het netwerk maken zonder masten. NLNet heeft er vroeger ook geld ingestoken:  https://nlnet.nl/press/20110414-serval.html

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #21 Gepost op: Gisteren om 06:27:31 »

Ssst

Wel wat kilo's aangekomen sinds de laatste keer dat ik je gezien heb Hans. Ik herkende je daar niet, zal volgende keer hand geven ;-)