Auteur Topic: 3 Amsterdamse repeaters (PI1ASD, PI3ASD en PI6ASD ) uit de lucht  (gelezen 1255 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
3 Amsterdamse repeaters (PI1ASD, PI3ASD en PI6ASD ) uit de lucht
« Gepost op: 27 november 2025, 12:20:31 »
Helaas vanwege de kosten. Meer info hier: https://asdrep.nl/?p=343

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C, Dutch CB Group en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Re: 3 Amsterdamse repeaters (PI1ASD, PI3ASD en PI6ASD ) uit de lucht
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2025, 22:03:16 »
PI3ASD blijft in de lucht door een gulle donatie.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E.
Antennes: 2X Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2025, 22:04:31 »
Dat is goed nieuws

Offline Loneship69

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2025, 00:11:32 »
Wat jammer dat uitgerekend de 70 en 23 cm repeaters nu uit de lucht zijn. Ik check het net en ja hoor, einde verhaal. 23cm was voor mij een perfecte "1 GHz" baken voor allerlei doeleinden omdat de uitgang ook altijd on air was. Vind zelf de 2 meter met alle regionale alternatieven ook minder nuttig, maar voor hams zal dat ongetwijfeld anders zijn. En dit alles terwijl elders de laatste tijd ook nieuwe repeaters van de grond komen en deze kaalslag in n.b. de hoofdstad van het land.

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2025, 11:20:40 »
Ik ben een tijdje bestuurslid van die club geweest, begonnen op de voormalige Shelltoren in Amsterdam en later moest de boel verhuizen naar het Confectie Centrum naast de A10 West.
Door geklungel van mede bestuursleden moest ook de locatie op het CC verlaten worden, naar later bleek was ook de boekhouding niet geheel kloppend en gerommel met valse parkeerontheffingen op naam van het NRK, heb ik en nog een bestuurslid onze functie neergelegd.
Op marktplaats zijn er met enige regelmaat advertenties waarin mobilofoons en portofoon aangeboden worden en de opbrengst daarvan ten goede zouden komen aan de stichting welke deze ASD zenders beheerd.
Dus dat er geld problemen zouden zijn is heel erg vreemd.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2025, 21:17:06 »
VERON/VRZA Twente houden momenteel een crowdfundingactie voor de herstart van PI3TWE. Daar is binnen een paar dagen al meer dan 2000 euro opgehaald.

Misschien zijn de amateurs daar rijker dan in Amsterdam, of meer betrokken. Maar er zal vast een reden zijn dat er daar wel gul gedoneerd wordt en in Amsterdam niet....

Aan de andere kant: wat moeten we met al die repeaters in Nederland, die zelden (serieus) gebruikt worden en waar anno 2026 vooral heel veel gallers en knijpers actief zijn?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2025, 07:01:25 »
Zal steeds lastiger worden denk ik.

GSM Operators betalen enorme bedragen voor antenne opstellocaties.
Dus je moet uitwijken naar de overige locaties, en dan nog hopen dat ze gratis zijn.

Ondanks dat het aantal inwoners in Nederland afgelopen 25 jaar enorm toegenomen is, worden het aantal zendamateurs steeds minder.
Zeker omdat daar veel vergrijzing zit.

Nederland telt 11.518 radiozendamateurs (aantal registraties per januari 2025).
Hiervan hebben 8.065 een antenne-installatie.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2025, 19:22:51 »
Kom ik thuis ligt er een pakketje van de overheid over DenkVooruit. Altijd goed om je voor te bereiden:
Neem even in gedachten dat bij 15 van de 25 Veiligheidsregio’s een concreet plan ontbreekt hoe ze voor zichzelf als crisisorganisatie toch kunnen doorwerken zonder elektriciteit. https://www.inspectie-jenv.nl/documenten/2025/08/07/brief-toezicht-preparatie-op-stroomuitval Neem ook even in het achterhoofd mee dat DARES met 6 veiligheidsregio’s afspraken hebben gemaakt. https://dares.nl/2025/08/10/dares-genoemd-in-onderzoek-inspectie-jv/ https://dares.nl/2025/11/28/veiligheidsregio-midden-en-west-brabant-en-dares-regio-20-bundelen-krachten-voor-uniek-noodcommunicatienetwerk/
Is het dan niet verstandiger van de overheid om die repeaters in de lucht te houden en dit voor noodcommunicatie gratis te doen?

Zo maar een gedachte van iemand die vooruit denkt.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2025, 20:51:18 »
Mee eens !
Zou een mooie aanvulling kunnen zijn op datgene wat men al doet.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2025, 21:19:20 »
Op zich prima idee maar hoe zorg je ervoor tegen de tijd dat hier een keer het licht uitgaat om wat voor reden dan ook - net als in Spanje - die repeaters niet plat gedrukt worden door 'kinderen' met Baofengs? Een oprechte vraag.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2025, 21:45:58 »
Technische zijn er wel wat mogelijkheden zoals een speciale CTCSS/DCS-toegangstoon in geval van nood.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2025, 06:52:27 »
Vroeger waren er diverse (vrijwillige) organisaties die iets deden aan noodhulp en voorbereiding op rampen.
Dat is in de loop der tijd allemaal verdwenen. Met name ook door de professionalisering van de hulpdiensten.

Initiatieven als een repeater zijn leuk maar hoe waarborg je de werking in geval van nood?
Aggregaatje erbij met automatische detectie voor spanningsuitval? Alles dubbel uitgevoerd? Apparatuur elke 3 jaar vervangen?
Is nogal een kostenplaatje om dan in de lucht te houden.

CTCSS is natuurlijk geen optie want dat heeft de lokale knijper allang ontdekt, volgens mij zijn er initiatieven bij de NOS repeater om e.e.a. te veranderen om misbruik te voorkomen maar wat precies is me nog onduidelijk.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2025, 07:11:05 »
Bij de laatste DARES oefening was de simulatie dat er geen elektriciteit (dus ook geen internet was) en zijn er dmv spraak en Winlink berichten verstuurd. Ze komen in actie voor de 1ste 72 uur en kunnen eventueel langer.

Het gaat er mij om dat de overheid hierin een taak heeft. Jarenlang heeft men bezuinigd onder het mom van “we zijn veilig”. Veiligheid kost gewoon geld. We hoeven elkaar niet gek of bang te maken, maar gewoon een beetje gezond verstand gebruiken.
Misbruik kan je (grotendeels) beperken door handhaving. Voorkomen is lastig.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2025, 12:14:25 »
De overheid heeft hierin toch ook een taak, die wordt uitgevoerd door de diverse hulpdiensten aangevuld met defensie.

Dares is een mooi initiatief en er zijn diverse mensen heel fanatiek mee bezig waarvoor alle respect, maar in geval van een noodsituatie wil je hier niet van afhankelijk zijn voor kritische communicatie.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2025, 20:44:15 »
Technische zijn er wel wat mogelijkheden zoals een speciale CTCSS/DCS-toegangstoon in geval van nood.

Wat is er speciaal aan?