Auteur Topic: Per 1 december 2025 VTS op kanaal Gent-Terneuzen  (gelezen 441 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bleij

• Moderator
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Per 1 december 2025 VTS op kanaal Gent-Terneuzen
« Gepost op: 26 november 2025, 21:30:08 »
Vanaf 1 december 2025 zal er VTS worden toegepast op het kanaal Gent-Terneuzen.

Marifoonkanaal 11 VTS Terneuzen
Van de Noordzeesluizen tot Tweekwart evenals Sluiskil-brug.

Marifoonkanaal 61 VTS Gent
Vanaf Tweekwart tot Meulestedebrug / tot ingang Grootdok.
Hieronder vallen ook Sifferdok, Zelzate-brug en Sas van Gent-brug.

Marifoonkanaal 05 North Sea Port
Noordzeesluizen Terneuzen tot en met het Grootdok en aansluitende havendokken.

Voor meer info waaronder Marifoon procedure 8.0 en Marifoon brochure 8.0 klik op onderstaande link:
https://deltascannerzeeland.nl/vts-op-kanaal-gent-terneuzen/

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Per 1 december 2025 VTS op kanaal Gent-Terneuzen
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2025, 13:26:24 »
Niet iedereen is er blijkbaar blij mee

Tja, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Deze meneer schetst denk ik een verkeerd beeld. Door de Nieuwe Sluis kunnen er veel grotere zeeschepen het kanaal bevaren, wat wel degelijk voor meer scheepvaart verkeer gaat zorgen. En deze grotere schepen brengen natuurlijk ook een zekere gevaar setting met zich mee ten opzichte van het overige scheepvaart verkeer. Mijn indruk is dat juist vaak binnenvaartschepen voor gevaarlijke situaties zorgen en dan ook nog vaak in discussie gaan via de marifoon met de verkeersleiding of onderling met andere schepen, omdat ze vinden dat zij gelijk hebben. Ik hoor dit soort zaken regelmatig op de marifoonkanalen alhier en heb dan respect voor de verkeersleiders die het hoofd koel houden en zo'n "gesprek" ook afkappen. En uiteindelijk hebben ze het besluit voor een VTS vast niet voor niets genomen en zal er ongetwijfeld goed over nagedacht zijn. De praktijk gaat uitwijzen of het toevoegde waarde heeft of niet.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Bleij

• Moderator
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Per 1 december 2025 VTS op kanaal Gent-Terneuzen
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 12:25:19 »
De plotsklapse invoering van VTS per 1 december op het kanaal Gent-Terneuzen zorgt voor verwarring bij de binnenvaart. Schippers weten amper dat zij zich extra moeten melden op kanaal 61. Daardoor melden schippers zich op het verkeerde kanaal. Volgens Schuttevaer-Terneuzen speelt de VTS ook nog niet goed in op de nieuwe situatie en laat de begeleiding soms te wensen over. ‘Wij krijgen meldingen van bijna-aanvaringen.’

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2025/12/05/plotse-invoering-vts-op-kanaal-gent-terneuzen-zorgt-voor-verwarring-bij-schippers/