Het IJsselmeer en de randmeren rond Flevoland zijn een beetje een rare eend in de bijt qua marifoon communicatie. In principe valt het IJsselmeer onder blokkanaal 1 van de post Lelystad, maar het is ook een dusdanig groot binnenwater dat de Kustwacht er zenderlocaties heeft (Hoorn en Wezep, volgens hun eigen publicaties). Dat er dan bij het Buiten-IJ een dekkingsgat zit is niet heel raar en de Kustwacht weet dat ook, vandaar dat ze bezig zijn met een extra steunzender.
Er zijn een aantal zaken die me verder opvallen:
- de jongen droeg kennelijk geen reddingsvest, ondanks zijn beperkte zwemvaardigheid. Dit is wat primair alle commotie had kunnen voorkomen.
- op het IJsselmeer had het gebruik van DSC (de rode noodknop op daarmee uitgeruste marifoons) nuttig geweest, de Kustwacht heeft daarvoor op hun zenderlocaties ontvangers voor staan. Dan was de locatie in elk geval duidelijk geweest, want DSC zendt GPS coordinaten mee. Alleen vermoed ik dat er geen DSC op die marifoon zat, want dat hoeft op binnenwateren niet. Had ik vlakbij de locatie aanwezig geweest en was mij duidelijk geweest dat de locatie onduidelijk was, dan had ik zelf een DSC oproep gedaan en daarna aan Den Helder Rescue gemeld dat het om een Mayday Relay ging. Maar niet iedereen heeft dezelfde kennis van hoe de Kustwacht werkt als ik...
- De 112 centrale heeft de mogelijkheid om een SMS te sturen met daarin een link die aan hen de locatie van de beller aangeeft (als dat al niet bekend is door de ingebouwde features van Android en IOS, ben daarvan de naam even kwijt). Ik verwacht op het Buiten-IJ voldoende dekking om dit te kunnen doen.
- de aanvaartijd van de reddingsdiensten snap ik, er is gekozen om daar geen KNRM station neer te zetten. Wellicht levert dit geval een herbeoordeling van die beslissing op.