Auteur Topic: Haperend radioverkeer en missend reddingsstation  (gelezen 679 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Haperend radioverkeer en missend reddingsstation
« Gepost op: 22 augustus 2025, 14:59:24 »
Haperend radioverkeer en missend reddingsstation: reconstructie van een reddingsactie bij Durgerdam.

Op een zonnige zondagmiddag, precies een maand geleden, slaat het noodlot toe. In de buurt van Durgerdam op het Buiten-IJ valt een 14-jarige Britse jongen - die niet goed kan zwemmen - van een boot en verdwijnt onder water. Hulpdiensten doen alles wat ze kunnen om hem te redden, maar tevergeefs. Het Buiten-IJ blijkt om verschillende redenen een buitengewoon lastige reddingslocatie. Een reconstructie van een situatie waarin elke seconde telt.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/339295/haperend-radioverkeer-en-missend-reddingsstation-reconstructie-van-een-reddingsactie-bij-durgerdam

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Haperend radioverkeer en missend reddingsstation
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2025, 15:34:29 »
Wow! Wat een verhaal.....   :o Eigenlijk schandalig dat dit zo heeft kunnen gebeuren  ???
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2025, 17:13:42 »
En een heel erg triest verhaal. Wordt er ook iets meegedaan, los van een extra steunzender? Ik begrijp het van de duikers maar ook daar moet toch een oplossing (/protocol) voor zijn? Bijv. dat er gesprongen wordt vanuit een helikopter, dat gebeurt op zee ook.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2025, 08:30:02 »
Het IJsselmeer en de randmeren rond Flevoland zijn een beetje een rare eend in de bijt qua marifoon communicatie. In principe valt het IJsselmeer onder blokkanaal 1 van de post Lelystad, maar het is ook een dusdanig groot binnenwater dat de Kustwacht er zenderlocaties heeft (Hoorn en Wezep, volgens hun eigen publicaties). Dat er dan bij het Buiten-IJ een dekkingsgat zit is niet heel raar en de Kustwacht weet dat ook, vandaar dat ze bezig zijn met een extra steunzender.

Er zijn een aantal zaken die me verder opvallen:
- de jongen droeg kennelijk geen reddingsvest, ondanks zijn beperkte zwemvaardigheid. Dit is wat primair alle commotie had kunnen voorkomen.
- op het IJsselmeer had het gebruik van DSC (de rode noodknop op daarmee uitgeruste marifoons) nuttig geweest, de Kustwacht heeft daarvoor op hun zenderlocaties ontvangers voor staan. Dan was de locatie in elk geval duidelijk geweest, want DSC zendt GPS coordinaten mee. Alleen vermoed ik dat er geen DSC op die marifoon zat, want dat hoeft op binnenwateren niet. Had ik vlakbij de locatie aanwezig geweest en was mij duidelijk geweest dat de locatie onduidelijk was, dan had ik zelf een DSC oproep gedaan en daarna aan Den Helder Rescue gemeld dat het om een Mayday Relay ging. Maar niet iedereen heeft dezelfde kennis van hoe de Kustwacht werkt als ik...
- De 112 centrale heeft de mogelijkheid om een SMS te sturen met daarin een link die aan hen de locatie van de beller aangeeft (als dat al niet bekend is door de ingebouwde features van Android en IOS, ben daarvan de naam even kwijt). Ik verwacht op het Buiten-IJ voldoende dekking om dit te kunnen doen.
- de aanvaartijd van de reddingsdiensten snap ik, er is gekozen om daar geen KNRM station neer te zetten. Wellicht levert dit geval een herbeoordeling van die beslissing op.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2025, 08:32:25 »
In principe valt het IJsselmeer onder blokkanaal 1 van de post Lelystad, maar het is ook een dusdanig groot binnenwater dat de Kustwacht er zenderlocaties heeft (Hoorn en Wezep, volgens hun eigen publicaties).

Durgerdam
Ketelbrug
Lelystad
Stavoren

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2025, 08:42:43 »
Eigenlijk is dit 1 verhaal van de vele in dat gebied, alleen betere afloop. Rondom de Hollandse Brug, Stichtse Brug, deel van het Eemmeer zijn ook bekende plekken waar de kustwacht niks hoort.

Het gekke vind ik is dat de brandweer Muiden voorgesteld heeft om met hun boot een SAR eenheid voor de kustwacht te worden, net zoals Zeewolde / Harderwijk.
Dat is er nooit van gekomen omdat hun boot in de periode daarna is weg bezuinigd door de veiligheidsregio.

- op het IJsselmeer had het gebruik van DSC (de rode noodknop op daarmee uitgeruste marifoons) nuttig geweest, de Kustwacht heeft daarvoor op hun zenderlocaties ontvangers voor staan. Dan was de locatie in elk geval duidelijk geweest, want DSC zendt GPS coordinaten mee. Alleen vermoed ik dat er geen DSC op die marifoon zat, want dat hoeft op binnenwateren niet. Had ik vlakbij de locatie aanwezig geweest en was mij duidelijk geweest dat de locatie onduidelijk was, dan had ik zelf een DSC oproep gedaan en daarna aan Den Helder Rescue gemeld dat het om een Mayday Relay ging. Maar niet iedereen heeft dezelfde kennis van hoe de Kustwacht werkt als ik...

IJsselmeergebied staat er ook om bekend dat er veel onervaren schippers varen. Paar weken terug iemand die zijn AIS-SART had geactiveerd omdat zijn motor niet aan ging terwijl die voor anker lag en in paniek was. Of mayday mayday geven met een handmarifoon zonder ATIS of iets en dan niet meer reageren, wat dan na zoekslagen een MHV blijkt te zijn.

In principe valt het IJsselmeer onder blokkanaal 1 van de post Lelystad, maar het is ook een dusdanig groot binnenwater dat de Kustwacht er zenderlocaties heeft (Hoorn en Wezep, volgens hun eigen publicaties).

Durgerdam
Ketelbrug
Lelystad
Stavoren

Dat zijn zenderlokaties van Rijkswaterstaat/CMIJ. Schellingwoude is er ook 1.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2025, 09:17:55 »
Er zijn tegenwoordig ook andere toepassingen waar hulpdiensten gebruik van kunnen maken: bijv. het sturen van een link waar de beller op klinkt en er direct een videoverbinding wordt opgebouwd ongeacht welk toestel mits die een camera heeft. Dit wordt al toegepast bij ziekenhuizen e.d. Door een dergelijke videoverbinding had een centrale  (112) wellicht zelf visueel aan plaatsbepaling kunnen doen.

Daarnaast moet ook inzet van helicopters mogelijk zijn. Die kunnen vanuit de lucht veel meer zien.

Persoonlijk heb ik veel moeite met wegbezuinigen van veiligheid en bereikbaarheid.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2025, 10:10:12 »
"We snappen de wens voor een post nabij het water", schrijft een woordvoerder in een reactie, maar die geeft ook aan: "Het werk van het waterschap is óók belangrijk."

Dit is toch werkelijk te gek voor woorden! Veiligheid is toch prioriteit nummer 1!
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2025, 09:44:56 »

Durgerdam
Ketelbrug
Lelystad
Stavoren

Dat zijn met zekerheid geen Kustwacht zenderlocaties. De Kustwacht locaties ken ik vrij goed, na het migreren van hun radiobediensysteem. ;) Zoals hierboven gemeld zijn die van RWS/CMIJ.

Eigenlijk is dit 1 verhaal van de vele in dat gebied, alleen betere afloop. Rondom de Hollandse Brug, Stichtse Brug, deel van het Eemmeer zijn ook bekende plekken waar de kustwacht niks hoort.

Klopt en dat weten ze ook. Het wachten is op een extra zenderlocatie die dit gaat verhelpen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2025, 09:46:51 »
Ik haalde even 2 diensten door elkaar heen.

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2025, 10:52:37 »
"We snappen de wens voor een post nabij het water", schrijft een woordvoerder in een reactie, maar die geeft ook aan: "Het werk van het waterschap is óók belangrijk."

Dit is toch werkelijk te gek voor woorden! Veiligheid is toch prioriteit nummer 1!

Dit zal mede komen door dat de organisatie HOGE geen goede naam heeft vanuit het verleden.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2025, 11:42:37 »
“Blinde gaten” en “geaccepteerde risico’s” passen eigenlijk niet meer in dit tijdsbeeld. Hoop dat er snel oplossingen komen die bijdragen aan de veiligheid, niet alleen op het water, maar ook elders https://archive.is/20250823090424/https://www.telegraaf.nl/financieel/terugkeer-van-voedselbonnen-en-oorlogsoefeningen-zo-bereidt-nederland-zich-voor-op-een-crisis/85167660.html

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2025, 12:51:37 »
Ik zou dit incident met een opeenstapeling van factoren, niet gaan koppelen aan het scenario nationale crisis, tenzij je voor de veiligheid op het water een taak weggelegd ziet voor de marine die permanent gaat patroullieren.
(Doelt de NCTV nu met "„Ons nooddistributiesysteem is nogal verouderd, nog van voor de oorlog”, nu op WO II? )

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2025, 13:19:42 »
Hi Wattman, het ging mij om veiligheid in het algemeen en daar horen geen gaten bij. Ook ik begrijp dat er financiële afwegingen zijn met geaccepteerde risico’s. Echter we hebben van de zomer ook gezien dat de Kustwacht “er even uit lag” , ook dat was een geaccepteerde risico. Ik heb het over de systemen en protocollen die gebruikt worden en die misschien onder de lopen moeten worden genomen  en vooral opgelost dienen te worden. Het is niet mijn bedoeling op dingen aan elkaar te koppelen, excuses als ik die indruk heb gewekt.