Auteur Topic: DMR interesse  (gelezen 438 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
DMR interesse
« Gepost op: Gisteren om 08:04:06 »
Ik krijg steeds meer interesse om mij te gaan verdiepen in het stukje DMR.
Er zijn wel wat filmpjes en uitleg te vinden op internet, maar hier op het forum staan wat losse vragen maar niet echt een topic.

Nou heb ik gelijk een aantal vragen:

1. Is het verstandig om met een DMR scanner/porto te gaan werken of een scanner welke DMR kan ontvangen/decoderen? Als ik kijk naar een leuke instap DMR porto is dat de Baofeng dm-1701.
+- €50,- via ome Ali, en je kan er Opensource firmware op instaleren waardoor het device zeer geschikt zou zijn als instap.

2. Ik lees veel over een "mmdvm hotspot" welke je in je woning kan zetten om zo alles van Brandmeister te kunnen ontvangen in huis. (Eigen repeater) Je kan er zelfs voor kiezen om hier een externe antenne op te zetten zodat je zelf je eigen hotspot maakt voor de buurt.

3. Ik ben in het bezit van een UBCD3600XLT, deze kan uiteraard ook DMR, maar dat moet gedecodeerd worden en gaat niet altijd vlekkeloos waardoor je een deel van de communicatie mist.
Eigenaar van:
Scanner: Uniden UBC125XLT
Scanner: Uniden UBCD3600XLT
Scanner: Uniden BCT15X
Antenne: Diamond D3000N

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
Re: DMR interesse
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 08:37:00 »
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij kan je met de DM1701 ook niet alle DMR varianten ontvangen. Daarnaast scant een echte scanner (veel) sneller dan een porto die ook een scan functie heeft. Je gaat met een scannende porto dan ook gesprekken of delen ervan missen.

Ik zou me persoonlijk gaan verdiepen in het programmeren van digitale signalen op je 3600XLT. Tenzij je zendamateur bent ben je dan legaal bezig, itt de DM1701, en je maakt beter gebruik van de mogelijkheden van je 3600XLT. Als je daar digitale signalen op wil ontvangen helpt het bij het doorzoeken van de digitale frequenties om de squelch op 0 te zetten zodat de 3600XLT het volledig ontvangen digitale signaal krijgt. Ook helpt het om de 3600XLT op een buitenantenne aan te sluiten.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 08:50:34 »
Ik ben vooral benieuwd naar wat de rest doet op het forum hier.

DMR wordt natuurlijk steeds meer toegepast (Ook bij je lokale winkels waar je voorheen met analoog kon meeluisteren)
Maar de informatie is klein, weinig, soms niks, en youtube helpt ook niet direct mee. Gaat voornamelijk over hoe je een kanaal moet instellen, of hoe je de hotspot moet configureren.

Ik weet dat de Hotspot enkel alleen bedoeld is voor brandmeister, en daar haal je natuurlijk niet de kruidvat communicatie vanuit een ander dorp opeens in je huis.
Eigenaar van:

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 09:50:38 »
Hi Marcel,

Ik ben me overal aan het inlezen en kwam eerder dit tegen. Hier zijn veel filmpjes over op YouTube https://www.sharkrf.com/products/openspot4/ Misschien is het wat voor je of had je het al gezien. Ik ga zelf voor een licentie om problemen te voorkomen en zeker in andere landen.

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 10:11:35 »
Hi Marcel,

Ik ben me overal aan het inlezen en kwam eerder dit tegen. Hier zijn veel filmpjes over op YouTube https://www.sharkrf.com/products/openspot4/ Misschien is het wat voor je of had je het al gezien. Ik ga zelf voor een licentie om problemen te voorkomen en zeker in andere landen.

Duik ik eens in, ben benieuwd wat dan het verschil is met bijvoorbeeld een mmdvm hotspot (Pi-Star) wat je voor een paar eurotjes kan regelen.
Enige verschil wat ik zo zie, is dat de OpenSpot4 via een app op je telefoon werkt om zo te luisteren.
Eigenaar van:

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 10:21:13 »
Ik heb er zelf nog niet meegewerkt, maar wou enkel met je meedenken. Wellicht dat er forumleden zijn die er wel ervaringen mee hebben.

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 11:25:15 »
Ik heb voor de gein een Baofeng dm-1701 besteld.

Kan er altijd van leren, ook hoe de UBCD3600XLT goed ingesteld kan worden.
Voor die paar tientjes is het een kwestie van leergeld.
Eigenaar van:

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 11:49:20 »
Ik zou maar alvast een account aanmaken op een zendamateur forum, want dit gaat geheid een hoop vragen voor je opleveren. Een scanner is vele malen makkelijker te programmeren dan een dmr portofoon..

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 13:09:12 »
Dan hoop ik dat hij een call heeft, anders gaat dat discussies opleveren waar je niets aan hebt.

Ik heb ook een DMR porto en die is totaal ongeschikt om snel te zoeken en te luisteren. Je moet hem voor elke frequentie helemaal programmeren, terwijl dat met een scanner niet hoeft. Je "DMR ervaring" gaat niet leuk zijn met zo'n apparaat.

RTL-SDR of een variant daarvan *vind ik* wel fijn om wat DMR mee te luisteren.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 13:46:13 »
Het kan ook juist leerzaam zijn. Ik vond het leuk om uit te pluizen hoe zo'n codeplug nou in elkaar zit, en hoe je hem goed programmeert. Dit forum heeft me daar ook bij geholpen. En inderdaad is het hele andere koek dan een scanner die DMR kan ontvangen. Gewoon zorgen dat je van die PTT knop afblijft
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 13:52:26 »
Dit inderdaad dus. En als ik het goed gelezen heb, kan ik de PTT ook uitschakelen :)

[mod]Liever niet het hele bericht herhalen als je direct op het voorgaande bericht reageert. Gebruik dan 'Reageer' in plaats van 'Citaat'[/mod]
Eigenaar van:

Offline Hans013

• PD2HSB
  • Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 15:44:31 »
Mijn ervaring, met een stuk of 3 DMR portofoons hier voor mijn neusis... gebruik een SDR dongle.
Dat werkt zeker met de "nieuwere" plugins zoals simpleDMR voor SDRsharp perfect zonder al het instelwerk.

ik zag ook ergens een hotspot voorbij komen in het topic, als je geen licentie en DMR-ID hebt niet aan beginnen. Die dingen melden zich niet aan op het in NL gebruikte Brandmeister netwerk zonder DMR-ID en wachtwoord.

Offline manitou

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 16:53:52 »
Voor een hotspot moet je via een officiele callsign een ID nummer aanvragen. Zonder deze krijg je de hotspot niet in werking.
scanner : AOR DV1 / SDR Airspy and many more radio's

Offline marcel1988

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 21:15:22 »
Ik begrijp hier dus een beetje uit, dat ik beter mijn UBCD3600XLT kan programmeren met de juiste settings voor DMR?
En thuis met een SDR stick aan de gang kan.
Eigenaar van: