Auteur Topic: HF Acars  (gelezen 260 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Robertw

• Beginnend Lid
  • **
HF Acars
« Gepost op: 5 juni 2025, 11:07:23 »
Sinds een paar dagen hoor ik niks meer op de bekende HF frekwenties zoals bijv Shannon op 8492 Khz...meerdere ontvangers en meerdere antennes....ben ik de enige???

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
Re: HF Acars
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2025, 14:43:09 »
Hallo Robertw,

Dat je de laatste dagen minder of nauwelijks kortegolf communicatie hoort, kan een aantal redenen hebben. Als je ontvangst apparatuur prima in orde is, kan ook komen door verstoringen door de zon. Met name sinds begin juni 2025 is de zon erg actief met allerlei zonne uitbarstingen. Hierdoor wordt de kortegolf communicatie ernstig verstoord. Daar hebben dan zowel luisteraars als gebruikers ernstig last van. Als je zoekt op internet naar K-index of Planetary K-index krijg je diverse overzichten te zien, met een schaal die loopt tussen 0 en 9. Globaal kun stellen dat alle waardes tussen de 0 en 5 redelijk tot goede HF propagatie moeten geven. Waardes hoger dan 5 zullen de HF propagatie aanzienlijk kunnen beïnvloeden en/of verstoren.
Tip:
Kijk even op volgende link:
https://qsl.net/dxccmap/
Dit is een heel mooi wereldkaart, waarin voor alle landen van de wereld de zendamateur roepletters zijn vermeld.
Maar deze kaart geeft ook de UTC tijd (links onder), de K-index (rechts onder) en een mooi overzicht waar het dag en nacht is.
Inmiddels zijn de HF condities weer iets beter.

Bubo bubo

Offline Niek 898

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2025, 22:58:41 »
8492 Khz...meerdere ontvangers en meerdere antennes....ben ik de enige???

Je bedoelt waarschijnlijk 8942 kHz.

En voor de volledigheid: op 8492 kHz zat soms een Russisch T-206 FSK signaal en vlak ernaast (op 8492.2 kHz) regelmatig een NATO Stanag4285 signaal.

Offline Robertw

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 07:28:50 »
Inderdaad Niek,verkeerd getypt, dank voor de reactie

Offline Robertw

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 07:29:57 »
Bubo Bubo,dank voor je reactie