Auteur Topic: E.H.B.O met portfoon  (gelezen 5616 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: E.H.B.O met portfoon
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2025, 06:59:37 »
Maar persoonlijk ga ik uit van een EHBO-organisatie welke een eigen analoge UHF repeater bij zich heeft. Die mag je 5 meter hoog zetten.
Meestal op de 3 bekende vergunning plichtige frequenties.
Vaak met compacte antenne, alles zit netjes in een flight case, bereik van ca. 2 tot 5 km is goed haalbaar in een dorp.
Deze setup zie je het meeste.

Ik snap het even niet... De 3 bekende vergunning plichtige frequenties die ik ken (455.xxx) zijn voor simplex gebruik en zitten te dicht bij elkaar om er 2 van voor een repeaterpaartje te gebruiken. En op de bekende verhuurfrequenties (o.a. 455/465 MHz) mag je met 10W op 25m hoogte zenden (hoger mag ook, maar dan minder vermogen, of VHF is dat 10W op max 10m hoogte).

Heb je meer info over de genoemde combi? Ben wel benieuwd!
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2025, 07:12:36 »
Freq's waar ik op doel zijn eigenlijk bedoeld voor porto, 3 landelijke UHF freq's algemene indeling.
446, 446.2 MHz etc.
3 Tot 4 watt, is 1 watt effectief aan de antenne. Geheel conform vergunning.

Vaak voegt men dan een mobilofoon met losse antenne toe, of uiteindelijk een repeater.
Nu was dit trouwens maar 1 antenne, dus zal een mob. zijn geweest, en geen repeater bedenk ik me nu al typende.
Zeg niet dat het mag, maar kom ik vaker tegen. Ook op vakantieparken, grotere speeltuinen.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2025, 11:51:46 »
Ken diverse EHBO clubs die met VHF porto's werken, stond vaak ook het B en E kanaal van het NRK in zodat onderlinge communicatie mogelijk was bij een inzet.

Offline marc-rdam

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2025, 16:24:59 »
Ik doe voor verschillende ehbo organisatie werk en het Rode Kruis gebruikt meestal Motorola digitale porto's (DMO) voor onderling verkeer tijdens een (klein) evenement. De verschillende particuliere organisaties waar ik wat voor doe is het vaak afhankelijk voor de organisatie maar meestal loopt de TL v/d inzet met twee porto's rond. Eentje van de organisatie (meestal de bekende Kenwood porto's meestal op de analoge kanalen) en een porto van de eigen EHBO organisatie om contact te hebben met de teams op de post of in het veld. Die porto's verschillen per inzet en per organisatie. Sommige gebruiken PoC (= drama tijdens een evenement), DMR maar ik heb ze ook rond zien lopen met bami porto's (is dus illegaal) maar daar wordt niet echt op gelet ofzo.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2025, 14:46:17 »
Bami porto's hoeven niet illegaal te zijn, ik heb een stuk of 25 BF888s in gebruik op simplex of semi-duplex, onder vergunning (op verhuurfrequenties). Maar inderdaad, ik zie vrij veel gebruik zonder vergunning...
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2025, 16:49:15 »
het Rode Kruis gebruikt meestal Motorola digitale porto's (DMO) voor onderling verkeer tijdens een (klein) evenement.

Bij het NKR kunnen wij nog steeds ook nog analoog werken.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 17:50:05 »
Bij het NKR kunnen wij nog steeds ook nog analoog werken.

Wordt dat in praktijk nog toegepast? En zo ja, wat kan een afweging zijn om analoog te gaan gebruiken?