Auteur Topic: E.H.B.O met portfoon  (gelezen 974 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: E.H.B.O met portfoon
« Reactie #15 Gepost op: Gisteren om 06:59:37 »
Maar persoonlijk ga ik uit van een EHBO-organisatie welke een eigen analoge UHF repeater bij zich heeft. Die mag je 5 meter hoog zetten.
Meestal op de 3 bekende vergunning plichtige frequenties.
Vaak met compacte antenne, alles zit netjes in een flight case, bereik van ca. 2 tot 5 km is goed haalbaar in een dorp.
Deze setup zie je het meeste.

Ik snap het even niet... De 3 bekende vergunning plichtige frequenties die ik ken (455.xxx) zijn voor simplex gebruik en zitten te dicht bij elkaar om er 2 van voor een repeaterpaartje te gebruiken. En op de bekende verhuurfrequenties (o.a. 455/465 MHz) mag je met 10W op 25m hoogte zenden (hoger mag ook, maar dan minder vermogen, of VHF is dat 10W op max 10m hoogte).

Heb je meer info over de genoemde combi? Ben wel benieuwd!
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 07:12:36 »
Freq's waar ik op doel zijn eigenlijk bedoeld voor porto, 3 landelijke UHF freq's algemene indeling.
446, 446.2 MHz etc.
3 Tot 4 watt, is 1 watt effectief aan de antenne. Geheel conform vergunning.

Vaak voegt men dan een mobilofoon met losse antenne toe, of uiteindelijk een repeater.
Nu was dit trouwens maar 1 antenne, dus zal een mob. zijn geweest, en geen repeater bedenk ik me nu al typende.
Zeg niet dat het mag, maar kom ik vaker tegen. Ook op vakantieparken, grotere speeltuinen.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: Gisteren om 11:51:46 »
Ken diverse EHBO clubs die met VHF porto's werken, stond vaak ook het B en E kanaal van het NRK in zodat onderlinge communicatie mogelijk was bij een inzet.