Auteur Topic: Scanner aansluiten op PC  (gelezen 10721 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

De Bloedkuul

• Gast
Scanner aansluiten op PC
« Gepost op: 1 februari 2005, 23:26:00 »
Goedenavond heren,

Ik heb een Yupitero MTV-7100, en wil deze dus aansluiten op de PC. Nu denk ik dat ik al een programmatje heb voor dit te laten opnemen, nl. Scanrec.

Maar dan zou ik hem via 'line in' moeten aansluiten op mijn PC ofzo. Ik neem aan dat die kabel in de uitgang moet voor een koptelefoon op mijn scanner, en dan achter mijn computer in.

Is dit correct? Is Scanrec een goed programma voor te kunnen luisteren? En hoe heet de kabel die ik nodig heb?

Hoop snel wat van jullie te horen.

Jeffrey :oops:

nl7425

• Gast
Re: Scanner aansluiten op PC
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2005, 23:31:51 »
Citaat
Scanrec

Jij wilt dus datgene wat jouw scanner ontvangt alleen maar kunnen opnemen op de PC, want op de volgende link lees ik dat het het op de PC opgenomen signaal niet kan afspelen.
http://www.bommeltje.nl/scanners/scanrec.shtml

Of was je iets anders van plan? P2000 meelezen of zo?
Geef eens wat meer uitleg van jouw wensen en ideeen.

Gr.
Hans

De Bloedkuul

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2005, 23:34:49 »
Ik wil gewoon de scanner kunnen aansluiten op mijn PC, zodat hij zoekt naar gebeurtenissen, dat opneemt (dus de lege stukken eruit laat) zodat ik dat later zou kunnen afluisteren.

Ik denk dat als ik weet wat voor een kabel ik nodig heb, het nodige kan uitproberen!

Gert Jan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2005, 23:56:03 »
Citaat van: "De Bloedkuul"
Ik wil gewoon de scanner kunnen aansluiten op mijn PC, zodat hij zoekt naar gebeurtenissen, dat opneemt (dus de lege stukken eruit laat) zodat ik dat later zou kunnen afluisteren.

Ik denk dat als ik weet wat voor een kabel ik nodig heb, het nodige kan uitproberen!

Dan moet je RecAll hebben: http://www.sagebrush.com/recall.htm
RecAll stopt met opnemen als er niets meer te beluisteren is, als er weer geluid uit de scanner komt gaat hij weer opnemen.
Je hebt een goed afgeschermde kabel nodig met aan beide kanten een 3.5mm plug.
Je moet je scanner wel op de line-in aansluiten en niet op de mic-ingang.

De Bloedkuul

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2005, 23:57:22 »
En waar kan ik zo'n kabel halen, gewoon bij dixons bijvoorbeeld?

Gert Jan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2005, 23:59:27 »
Geen idee maar je zou het kunnen proberen, kan je ook zelf (laten) maken of kopen bij een beetje electroshop.

De Bloedkuul

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2005, 00:01:31 »
Ik ga morgen even rondkijken wat voor een kabel ik nodig zal hebben, ik weet nu iedergeval waar de kabel in de PC moet, en hoe het werkt, een beetje klooien kan geen kwaad dus ik ga mijn best doen!

Bedankt, en mochten dr nog goede tips zijn, plaats ze dan aub.

nl7425

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2005, 00:47:38 »
Moet op zich niet al te moeilijk zijn.
Ik ken de MTV-7100 weliswaar niet, maar wat ik uit de beschrijving van het programma begrijp, moet je inderdaad een kabeltje hebben wat je bij de scanner aansluit op de oorteletoon of koptelefoon uitgang en aan de andere kant in de line-ingang van de PC steekt (dat is in principe 1 van de 3 aansluitingen op de geluidskaart). Niet de microfoon ingang gebruiken, die is daar te gevoelig voor.
Even in de gegevens van je geluidskaart kijken, maar tegenwoordig is de microfooningang rood en de lin ingang lichtblauw; de luidsprekeraansluiting is lichtgroen.

In feite komt het erop neer dat je dus een kabeltje nodig hebt met aan beide uiteinden eenzelfde pluggetje, zoals ook op een oortelefoontje zit.

Maar lees op die link die ik je gegeven heb eens verder over dat programma wat je hebt. Daarmee kun je alleen opnemen, maar niet afspelen.
Voor het doel waarvoor jij het wilt gebruiken is een ander programma misschien beter geschikt.
Alleen, ik heb daar geen ervaring mee, dus kan je niet verder adviseren.
Daar is op dit forum beslist meer over te vinden (eventueel via de zoekfunctie).

Succes,
Hans

Gert Jan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2005, 10:39:49 »
Met RecAll kan je zowel opnemen als afspelen.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
Scanner aan PC
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2005, 11:38:50 »
Hallo allemaal,
Ik heb het al eens eerder op het forum gezet maar doe het nog maar eens.
Benieuwd of de techneuten onder ons het met me eens zijn.
Ik vind het nogal link om een scanneruitgang rechtstreeks op de geluidskaart aan te sluiten.
Persoonlijk ben ik voorstander van het opnemen van een 1 op 1 trafo-tje
in de lijn.
Kost bijna niets, is een kleine moeite en het voorkomt mogelijke ellende omdat de twee apparaten elkaar "electrisch niet zien"
Ik geef mijn mening voor een betere. :wink:

Peter ( Peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2005, 11:53:02 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Dan moet je RecAll hebben: http://www.sagebrush.com/recall.htm

Of ScanRec zoals Hans al zei. Persoonlijk vind ik dat fijner werken...

Groeten, Peter.

De Bloedkuul

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2005, 19:15:26 »
Ik heb m inmiddels goed draaien! Ik heb vanmiddag een kabeltje gehaald, en het werkt nu goed. Kan opnemen, dan krijg je een .wav file, die je later gewoon nog kan afspelen!

Tnx voor de tips nog!

Jeffrey

Gert Jan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2005, 22:43:52 »
Citaat van: "De Bloedkuul"
Ik heb m inmiddels goed draaien! Ik heb vanmiddag een kabeltje gehaald, en het werkt nu goed. Kan opnemen, dan krijg je een .wav file, die je later gewoon nog kan afspelen!

Tnx voor de tips nog!

Jeffrey

Het mooie is dat je bij het afspelen ook de exacte tijd en datum te zien krijgt van het moment van opnemen :wink:
Het registreren van de software is alleen een crime, je moet het echt kopen wil je het goed krijgen anders blijft hij vragen om een regcode.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
Scheidingstrafo
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2005, 14:03:44 »
Hallo mede hobyisten,

Het valt mij op dat niemand reageert op mijn tip om ontvanger en geluidskaart galvanisch te scheiden.
Zie ik teveel beren en tijgers of is iedereen wat naïef in deze :)
Lijkt me toch zinvol om voor een paar euri je dure geluidskaart te beschermen.
Groeten,

Peter ( peko )
Happy listening,

Peter ( Peko )

Paul

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2005, 18:01:10 »
Citaat
Het valt mij op dat niemand reageert op mijn tip om ontvanger en geluidskaart galvanisch te scheiden.

Bij deze een reactie. Natuurlijk is het altijd beter om ze gavanisch te scheiden, en het is niet alleen zinvol voor je geluidskaart maar ook voor je ontvanger. Bij de inbouw van een discriminator uitgang gebruikt je toch ook een weerstandje om je ontvanger te beschermen voor eventuele kortsluiting of een piek spanning. Want laten we eerlijk zijn bij die 3.5mm audio pluggen heb je bij het uitpluggen van de stekker al een hele grote kans om sluiting te maken.