Auteur Topic: Straalverbinding met muziek Sennheiser en Shur op carnavalswagens  (gelezen 1808 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
Beste forumleden.
Zojuist de grote optocht van Budel e.o door het centrum.
Zie grote groepen en carnavalswagens, met een soort zwart vlaggetje met naam erop Senheisser, sommige met vlaggetje Shur erop.
Voorop de grote wagens een soort kleine portofoon met 2 kleine antennetjes. Deze ondersteunt de kleine wagentjes die er tussen zitten (met zelfde muziek) van begin tot eind van carnavalsgroep. In welke frequentie zitten deze straalverbindertjes?

Offline SjuufRob

• Nieuw Lid
  • *
Re: Straalverbinding met muziek Sennheiser en Shur op carnavalswagens
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2025, 22:25:40 »
Voor mobiele toepassingen (draadloze microfoons en in-ear systemen) zijn verschillende banden toegestaan. Echter, is per gemeente een groter of kleiner deel van die frequenties te gebruiken.
Dit kun je makkelijk opzoeken op de site van het RDI: https://www.microfoonbanden.nl/

Voor Budel kom je dan uit op

478-486 MHz
510-518 MHz
534-542 MHz
558-564 MHz
574-580 MHz
614-622 MHz
662-670 MHz

Deze zijn toegestaan en vrij van interferentie door andere bronnen (natuurlijk afhankelijk van welke apparatuur door anderen in de buurt wordt gebruikt). In de grensregio, waar ik woon, is het aantal beschikbare frequenties veel kleiner, vanwege reserveringen in onze buurlanden.

Met vriendelijke groet,
Rob (ook in de evenemententechniek onderweg)

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2025, 07:44:43 »
Hoi Rob,
Dank voor deze informatie! Ik heb scanner laten zoeken met de grote optocht van Budel maar helaas niets gehoord. (Maar de muziek stond ook knalhard) Ik hoor wel regelmatig een fitnesstrainer van sportcentrum met microfoontjes.

Offline SjuufRob

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2025, 12:22:29 »
Het zou kunnen zijn dat ze een setje zenders/ontvangers in de 2,4GHz hebben gebruikt. Meer iets voor hobbyisten, omdat het gebruik daarvan voor professionele doeleinden niet safe genoeg is. Teveel storende factoren zoals WiFi.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2025, 12:34:46 »
Met die vlaggen ga er maar vanuit dat het gewoon audio zenders ontvangers zijn.
Ik pas het zelf ook regelmatig toe, een inear zender en microfoon ontvanger en je hebt een draadloze audio verbinding die je met behulp van de vlag antennes over best een grote afstand kan zetten.
Meestal a of b band en tegenwoordig ook vaak digitaal